Fredrik
    Hej, jag går i nian och jag har svårt med betyg. Just nu har jag fyra F i skolan. Jag har 150 Poäng och vill komma in i estetprogrammet. Mitt livs dröm är att bli dansare och jag vill verkligen uppfylla det. Nu är det inte mycket tid kvar till att välja gymnasium och jag behöver lite hjälp att förstå om jag verkligen kan läsa estetprogrammet. Allt som har med meritpoäng och program etc. har gjort mig förvirrad så förklara gärna för mig.
    • Julia :

      I vilken stad söker du till gymnasiet? Har du gjort audition/uppvisning som ofta krävs när man söker inriktning dans på estetiska programmet eller kommer du att söka till hösten 2021, alltså går du nu i årskurs 8?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ES är ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram och för att vara behörig och kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats måste eleven ha minst 12 godkända betyg från grundskolan, av dem måste hen vara godkänd i svenska, engelska och matematik.
    Sedan deltar de behöriga sökande i konkurrens om utbildningsplats. Just till inriktning "dans" kan det krävas att göra uppvisning/audition/arbetsprovet; det är inte alltid som det krävs, men ofta. Man får ta reda på vad de skolorna dit man vill komma in - kräver (om audition görs och även de poängen spelar roll eller om just den skolan tar in endast på grundskolebetygen).
    Om audition/uppvisning görs, då läggs de poängen (från audition) ihop med poängen man får på sina grundskolebetyg och det är med den siffran som man konkurrerar om plats på ES/dans med.
    Kanske kan några platser "öppnas" på Programinriktat val och skola kan i så fall ta in några obehöriga elever, men det är inte säkert att det blir så och det kan också uppstå mycket tuff konkurrens om sådana platser för obehöriga.

    gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=ES/dans kan du se vilka gymnasieskolor som till hösten 2020 erbjuder ES/dans. Utbildningsutbud kan ändras och kan se annorlunda ut till hösten 2021.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej!
    • : Tack så mycket för förtydligandet, förstår mycket bättre nu.
    • Julia : Vill också påminna om att man kan utbilda sig i dans på andra ställen än gymnasieskolan, t.ex på en Kulturskola som finns i många svenska kommuner - man kan alltså gå utbildning på gymnasiet som inte har med dans att göra och lära sig dansa vid sidan av skolan; man får se vilka möjligheter som finns just i den staden där du bor, om det finns en kommunal kulturskola med danskurser på eller ngn förening som utbildar i dans mm.