Caroline
    Hej!
    Om man byter program från ett högskoleförberedande till barn och fritidsprogrammet så stämmer ju inte kurserna helt. Så jag har 2 frågor.
    1. Om eleven har ämnen exempelvis psykologi med sig som inte den nya skolan har i sin programfördjupning( men som får vara mer i programfördjupningen för BF enligt Skolverket) kan man då lägga psykologi kursen i elevens programfördjupning och att eleven inte läser en kurs som de andra eleverna har i sin programfördjupning, alltså att elevens studieplan skiljer sig lite åt från resterande klassens? Eleven har andra kurser som kommer läggas under"individuella val" och vill inte lägga psykologin där.
    2. Om eleven har med sig F i matematik 2 och engelska 6 som inte ingår i barn och fritid, samt vill inte eleven läsa de igen. Kan man lägga de "utanför " examenbeviset då och att de bara finns i betygskatalogen? /Caroline

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!
    Om eleven byter program utan att gå om ett år, då blir oftast INDIVIDUELLT ANPASSAT PROGRAM - lösningen och ger svar på de flesta frågor.
    Se sammanställning på http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Beslut om Individuellt anpassat program fattas av Rektor innan utgången av åk2 och i så fall kan man "möblera om" ganska mycket i Studieplanen. Om beslut om Individuellt anpassat program kommer att fattas, gäller följande: gymnasiegemensamma ämnen får inte bytas ut (med undantag av Matte där är det fritt att byta ut 1a, 1b och 1c mot varandra och 2a,2b och 2c mot varandra samt 3b och 3c mot varandra), se vilka kurser det är på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf 600 poäng på BF är det Gymnasiegemensamma ämnen och alla de kurserna måste bli betygsatta (t.ex. genom prövningar) + för att BF är ett yrkesprogram måste även minst 400 p. av Programgemensamma ämnen också vara godkända - för att uppfylla kraven för examen från ett yrkesprogram. Se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    För övrigt är det Rektors bedömning som gäller - vilka kurser som får bytas ut mot vilka. Mål är givetvis att eleven som läser Individuellt anpassat program ska få Examensbevis som liknar så mycket som möjligt det "normala Examensbeviset" från det aktuella programmet.
    *********************************
    En annan situation uppstår om beslut om Individuellt anpassat program inte kommer att fattas - då måste man följa den programstrukturen som är fastställt för BF.
    Svar på de frågor som du ställde:
    1. Ja, eftersom Psykologi får läsas som programfördjupande på BF, spelar det ingen roll om just en viss skola erbjuder den kursen eller ej - den kursen får vara med i Examensbeviset som programfördjupande.

    2. Om eleven kommer utan betyg i Matematik 2 och Eng 6 uppnå kraven för gymnasieexamen (jag menar total antal betygsatta poäng, 2500 p.) är min bedömning att de kurserna behöver inte uppenbara sig i Examensbeviset.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Hör av dig om ngt. är oklart.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Caroline SYV
    Hej! Tack för all info! Behöver bara en sak till förklarat, jag glömde nämna att eleven byter från en annan skola och ska gå om årskurs 2. Kan eleven få individuellt anpassat program om hen går om 2an eller är det försent att besluta om det?