Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32218 frågor besvarade.
Programfördjupning matte 5 ta bort betyg?
2 Svar
Hej Linnea;
även om matte 5 är en "tillvalskurs" så är den Obligatorisk för dig - detta pga ett visst antal "poäng" måste läsas i kurser som får på just ditt program läsas som programfördjupande; det är olika listor på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på olika gymnasieprogram.
Jag vet inte vilket program du läser /för det skriver du inte i din fråga/ men eftersom matte 5, som du själv skriver, är en Programförjupande kurs - då antar jag att den får läsas inom den kategori på just ditt program.
Eftersom din gymnasietid är snart slut (du läser år 3) då hinner du inte göra någonting åt saken, är jag rädd.
Skulle du haft ett år kvar på gymnasiet, så kunde du kanske be att få läsa någon extrakurs, som U-kurs, utökat program och "byta ut" i så fall... men nu finns det ingen tid för dig; och - för det andra - ger matte 5 meritpoäng (eller i alla fall Kan Ge meritpoäng) och om en kurs ger dig meritpoäng >> räknas också betyget i den kursen i Jmf, jämförelsetalet; det är en regel som du inte kan kringgå.
Exempel:
vi säger att eleven har alla A betyg men E betyg i matte 5 och i GA, gymnasiearbete.
Betyget i GA räknas inte in. Jämförelsetal blir 19.6 (om eleven hade A betyg även i matte 5, skulle Jmf varit 20.0). Personen söker till en utbildning där matte 4 krävs för särskild behörighet, t.ex läkarprogrammet, och då ger matte 5 + 1.0 meritpoäng; på så sätt blir Meritvärde 19.6 + 1.0= 20.6
Skulle inte personen haft godkänt betyg i matte 5, kunde hen ej tillgodoräkna sig + 1.0 "i merit".
Läs mer om reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis på gymnasieguiden.se/informeras/merit
Hej,
det är ytterst rektor på din skola som "äger" frågan.
Viss regler får ej "rubbas", ex. måste dina kurser rymmas i en viss "programstruktur"; se längst ner på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
Rekommendationen från Skolverket är den att man ej bör "fixa-och-trixa" med syfte att ge eleverna högre meritvärde; utan man ska pro-aktivt (framåt) skriva in kurser som ska påbörjas - senare - in i elevens Individuella studieplanen; sedan utfärdas examensbevis (om eleven uppnår kraven) enligt hur studieplanen för den eleven såg ut. Studieplanen bör ej revideras retroaktivt. det säger Skolverket.
Men, med det sagt, så känner vi till exempel när gymnasieskolorna har ändå "fixat-och-trixat" (oftast då för att kunna ge eleverna Examensbevis (och inte studiebevis, som inte ger behörighet till eftergymnasiala studier, över huvudet taget), men även när syftet är att fixa högre meritvärde.
Vi kan inte uppmuntra att gå enligt skolverkets rekommendationer; men vi kan inte heller förbjuda enskilda skolor att agera som de gör.
Ytterst är det rektorn som är ansvarig.
Dock kan det vara överenskommet på din skola att SYV på din skola tar fram underlag och rektor endast kontrollerar och skriver under... men ansvar ligger ändå på rektorerna.
Om det i ditt fall skulle vara möjligt att på ngt. sätt fixa högre meritvärde för dig, eller inte - spelar ingen roll, om din skola följer skolverkets rekommendationer och därför inte ens försöker ändra studieplanen retroaktivt.
Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
Lycka till!
ANNA
P.S: inom Individuellt val är det 200 poäng (du skriver 300p., vilket ej kan stämma).
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga