Evelina

    Hej! jag har läst Naturvetenskapligt program med samhällsinrikting på gymnasiet (NaSa) vilket innebär att jag ej läst matte 4 & 5, fysik 2 eller kemi 2. Jag har nu bestämt mig för att jag vill läsa något naturvetenskapligt på universitetet vilket innebär att jag behöver matte 4 då det krävs för de flesta program. Jag saknar även extra meritpoäng då jag läst engelska 7 och tyska 3 men ej tyska 4. Jag vill därav läsa matte 4 samt tyska 4 (möjligtvis även kemi 2 och/eller fysik 2, beroende på vad som krävs för utbildningen) på komvux. På gymnasiet så läste jag kurser för sammanlagt 2500 poäng, därför undrar jag vad som kommer hända med dessa om jag läser till två kurser på komvux? Jag kommer få extra meritpoäng för tyska 4 men om jag blir mer än godkänd i tyska 4 och matte 4 kommer dessa betygen då att ersätta ett annat betyg av lägre grad? Går det alltså att höja sitt jämförelsetal genom att läsa till kurser på komvux när jag redan läst 2500 poäng på gymnasiet?

    • Julia : Fick du Examensbevis eller studiebevis när du avslutade dina gymnasiestudier?
    • Evelina : Examensbevis
    • Julia : Jag gissade att du troligtvis har examensbevis och har redan skrivit svar. Se nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!
    Om du fick ett Examensbevis, då kommer alla betygen från ditt examensbevis från gymnasiet räknas in (förutom gymnasiearbete) + även de nya betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng (de betygen kommer Också räknas in i ditt jämförelsetal).
    Inga kurser från ditt examensbevis kommer att "försvinna". Höjer du betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis, kommer de högre betygen räknas in i BII, kompletteringsgruppen.
    Ingenting i dokumentet Examensbevis får ändras. Du skickar ditt examensbevis (eller laddar upp) + de nya betygen som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng. Och även de nya betygen kommer också räknas in.
    Obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar, därför är man tvungen att ha lägst godkänt betyg i de kurser som krävs för behörighet. Om det höjer eller sänker jämförelsetal och med det är Meritvärde blir "nästa fråga". Är man inte behörig, spelar ingen roll hur höga betyg man har; man deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats och får svar OBEHÖRIG från Antagning.se
    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Att efter det att du fick ut examensbevis från gymnasiet läsa kurser som inte krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng är "meningslöst" (missförstå mig rätt... i det bemärkelse att de betygen kommer inte räknas in; man får kunskaperna men det blir ingen påverkan på meritvärdet).
    T.ex om du får betyget i kemi2 (en kurs som inte ger meritpoäng) och sedan söker till utbildning som inte kräver kemi2 då kommer inte det betyget räknas in.
    Kurser som ger meritpoäng (upp till max som är 2.5) höjer alltid ditt meritvärde, även om du endast får E i en sådan kurs, som ger meritpoäng. Titta på följande exempel: Vi säger att en elev har alla A-betygen i sitt examensbevis från gymnasiet, förutom gymnasiearbete där man ej kan få högre än E, men det betyget räknas ju ändå inte in... Så "vår elev" har alla A-betygen men inga kurser som ger meritpoäng. Elevens jämförelsetal (snittbetyget) blir med det 20.0 + noll meritpoäng = meritvärde på 20.0 "Vår elev" läser sedan kurserna som ger honom/henne meritpoäng, t.ex engelska 7 (som ger 1.0 meritpoäng) och moderna språk 3 och 4 (som ger 1.5 meritpoäng), alltså får betygen (endast godkänt, E) i Eng7, 100p., och moderna språk 3 och 4 (sammanlagt 200p.). De 300p.med E-betygen räknas nu in i elevens jämförelsetal/snittbetyget. Snittbetyget blir lägre. Nu har "vår elev" endast cirka 18.8 i snittbetyg men då plussas det 2.5 MERITPOÄNG till och meritvärdet blir cirka 21.3 ... mot det tidigare meritvärde på 20.0. Så, även E i en kurs som ger meritpoäng höjer meritvärde. Snittbetyget/jämförelsetal kan sänkas men p g a meritpoängen plussas på, sedan, så blir det ändå en höjning av meritvärdet. Det är dock bättre att ha så höga betyg som möjligt för att höjningen blir i så fall större!

    • Evelina : Okej, tack så mycket för snabbt svar!
    • Evelina : Om jag då läser tyska 4 (som ger merit) samt matte 4 (som ger behörighet) så kommer dessa betygen höja mitt jämförelsetal + ge merit? Kommer jag räknas in i kompletteringsgruppen eller annan grupp om jag läser dessa ämnena som jag inte tidigare läst i gymnasiet?
    • Julia : Du kommer prövas i BII,kompletteringsgruppen för att du utan komplettering är obehörig: matte 4 krävs ju och du har inte den kursen i ditt examensbevis. Vad gäller jämförelsetal, så kan det bli lägre med nya kurserna inräknade. Men om du får höga betyg, då kan du höja ditt jämförelsetal. Om det blir höjning eller sänkning av jämförelsetalet beror på hur höga betyg du får i de nya kurserna. Meritvärde kommer att höjas om du får fler meritpoäng, även om du får endast E i kurser som ger meritpoäng. Men får du högre betyg i kurser som ger meritpoäng än E, blir höjningen ännu större. Läs svar ovan, där finns förklaringen med exempel.