said

    Hej! Jag har läst innan jag började gymnasiet svenska 1 engelska 5 och matte 1c plus ett språk. på dessa kurser fick jag en 3:a som omdöme. Omdömet var helheten av mina studier under tiden jag studerade på folkhögskolan. efter det har jag insett att jag har bättre chanser till förtsätta studier om jag pluggar på vanlig gymnasieskola. För man söker till universitet är lättare det att komma in med betyg än FH omdöme. Just nu ska söka i hösten basår på universitet men jag vill använda de bästa betyget jag . Ska man räknar in Folkhögskola omdömet när jag söker utbildning i hösten? eller bara gymnasiebetyg. Jag har/förväntas få full slutbetyg dvs. minst godkänd av alla kurser. jag hoppas att ni kan svara mina frågor.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Said;
    omdöme från en folkhögskola och examensbevis från gymnasiet eller komvux kan inte "blandas" inop - det är 2 olika skolformer. Grundläggande behörighet har man antingen genom OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET eller genom examensbeviset (men kurerna för särskild behörighet kan man ha från en annan skolform men då räknas inte betygen in, endast konstaterar man att "hen är behörig"- check!).
    Du behöver inte själv bestämma vilka betyg du vill ska räknas in; Gör ansökan inom anmälningsperioden och se till att Antagning.se kan se alla dina gymnasiala betyg från alla de olika skolformena - så bestämmer Antagning.se vilka betyg de räknar in; det är så är att Antagning.se räknad in de betygen som Måste räknas in (utan vilka du ej blir Behörig) + av de betygen som Får räknas in, endast de betygen som höjer dina chanser att komma in... därför är det helt ofarligt att visa alla sina betyg för Antagning.se
    Oavsett vad vi eller ngn annan säger till dig, blir det Antagning.se´s beslut som kommer att gälla - både om du är Behörig eller inte; och även om vilka urvalsgrupper du konkurrerar om utb.plats inom och med vilka meriter du konkurrerar.
    Om du är otåligt och ej kan vänta på Antaning.se´s beslut, borde du kunna få "preliminär bedömning" av en SYV på komvux: ta alla dina betyg med dig och gå prata med SYV på komvux; men "sista ordet" är det Antagning.se som har, vad gäller söka till högskola/universitet i Sverige.

    • :

      Tack för bra informationen. Jag förstår att antagning.se bestämmer sist men jag skulle vilja ändå veta vad som gäller då jag har olika betyg och har läst flera utökad kurser. Jag har läst flera språk parallellt och det är lite krångligt för man vet inte om alla dessa språkkurser ska räknas i sin jämförelsetal när man söker till universitet. Vissa gick bra andra mindre bra.

       Jag läser samhäll-programmet och tar studenten i juni. Jag förväntas läsa klart denna sist termin 2800 poäng istället för 2500p. Jag har läst modersmål 1 och 2  (inte teckenspråk) som utökad kurser plus teckenspråk 3 och 4 som meritgivande kurser med 1.5 meritpoäng.

      Men jag har i först och andra året på gymnasiet läst teckenspråk 1 och 2 som var obligatoriska kurser (undervisningsspråk) i min program men jag fick  godkänd med E betyg och vill inte att dessa ska räknas om jag jag väljer förstås!. Hur stor är chansen att man räknar med modersmål betyget som jag har högre betyg och tar bort teckenspråk 1 och 2 då dessa drar ner jämförelsetalen när man söker till universitet?

      Teckenspråk 3 och 4 kommer alltid räknas då de är meritgivande kurser och då jag har högre betyg nu.

      utöver det har som vanligt läst svenska och engelska 6 som alla andra.

      eftersom jag har inte teckenspråk som modersmål utan undervisningsspråk, Det är väl så att man räknar modersmål 1, 2 istället TSP 1 och 2 . då jag har högre betyg i modersmålen än TSP.

      Jag ber om ursäkt om jag är inte tydlig och inte formulerat mig.

    • Julia : Modersmål som "U-kurs" påverkar inte din möjlighet att komma in på en högskoleutbildning. Det bästa rådet jag kan ge dig är att du samlar alla dina gymnasiala betyg och går pratar med SYV på komvux som kan förklara för dig vilka av dina betyg som kommer att räknas in och varför och så kan ni tillsammans komma på vad du kan göra för att öka din chans att komma in. Gör annars högskoleprovet! Som behörig sökande kan du prövas även i HP-urvalet, men då måste du ha resultat från högskoleprovet.
    • : Jag redigerade texten då jag klickade " på svar knappet" hoppas att då kan ge mig ny svar. då jag förklarat mer nu.
    • : Tack så mycket. jag ska fråga Syv på skolan också men hon var osäkert senast jag frågade om jag kan välja bort vissa språkkurser. Jag har skrivit HP och ska skriva nu i våren också. Om du har mer upplysning efter min senast redigering på kommentaren ovan skulle jag uppskatta.
    • Julia : Hur ditt EXAMENSBEVIS ser ut är det ytterst Rektorn på skolan som ansvarar för. Om din skola följer Skolverkets rekommendationer, kommer syv och rektorn ej ändra i efterhand - för att höja ditt meritvärde, vilket för dig är en nackdel i så fall. Vi på Fråga SYV kan inte tvinga din skola gå emot skolverkets rekommendationer. Vi känner dock till att vissa gymnasieskolor ändrar i efterhand, "möblerar om" i elevernas studieplaner för att se till att eleverna får så högt meritvärde som möjligt. Du skulle så klart vinna på att Modersmålskurserna skulle ingå i ditt exam.bevis som "vanliga kurser" och som U-kurser (för att höja meritvärde) sätter man i så fall icke-obligatoriska kurser med lägre betyg som inte krävs för behörighet till högre utbildning (för att de kommer i så fall ej räknas in och dra ner meritvärde/jämförelsetal). Hur din skola väljer att göra - vet inte vi här på fråga syv. Att någonting "i princip" är möjligt, betyder inte att skolan kommer också att "köra" på just den linjen. Prata med SYV på din skola. Men ytterst är det rektorn som är ansvarig.
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer