Elliot
    Hej.
    Jag har tänkt söka matematik 2b som utökad kurs. Kommer den att räknas in i mitt examensbevis och höja mitt meritvärde?
    Jag har hört att utökade kurser inte räknas in?

    Mvh,
    Elliot.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om kurser i matte ek krävs för särskild behörighet, brukar de ge Meritpoäng och av den anledning räknas, även om det är utökade kurser, betyg i mattekurser - i jämförelsetal. Det är därför fördelaktigt att ha så högt betyg som möjligt .

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, men kurser som inte höjer din merit såsom Engelska 7, Moderna språk och Matte utan till exempel en utökad estetisk kurs. Kan de höja mitt meritvärde?
    • Milla : Nej. En U-kurs som ej krävs för behörighet och som inte ger meritpoäng räknas inte in.