EP

    Hej, är det möjligt att ansöka med reell kompetens till ett tekniskt basår? Min situation ser ut som följande, Underkändes i Svenska 3 och fick därmed inte en fullständig högskoleförberedande gymnasieexamen, endast ett studiebevis. Trots ett F i denna kurs så har jag tillräcklig merit och HP resultat för vissa utbildningar jag kan tänka mig läsa. Men det gör inte mycket gott utan behörighet. Har tidigare påbörjat studier i Svenska 3 på Komvux, tyvärr slutförde jag aldrig kursen av diverse anledningar. Det enda momentet jag underkändes i under mina gymnasiestudier var skrivningen av ett PM. Hoppades på att jag endast behövde komplettera genom att skriva ett godkänt PM på Komvux. Det stämde dessvärre inte. Komvuxstudierna gick bra, skrev ett A på mitt PM. Som sagt avslutade jag inte kursen men skrev ett tillräckligt betyg på det enda momentet som jag tidigare underkändes i. Det enda jag saknar för att börja ett tekniskt basår eller faktiska högskolestudier är ett godkänt betyg i denna kursen. Om jag kan bevisa att skrivningen av ett PM var det enda momentet jag underkändes i under mina gymnasiestudier, samt att jag under kompletterande studier skrev ett A i just detta moment, är det möjligt att detta skulle kunna klassas som reell kompetens? Tar man hänsyn till reell kompetens när det gäller antagning till ett tekniskt basår eller gäller det endast för "faktiska" högskolestudier? Hade föredragit att börja mina högskolestudier nästa termin, tyvärr så hinner jag inte slutföra en kurs i Svenska 3 på Komvux innan sista kompletteringsdag. Finns inte heller någon plats kvar för en prövning som hade blivit klar i tid. Dessutom så kräver alternativen ovan att jag genomför hela kursen från början, vilket känns väldigt tungt då detta ämne är långt ifrån min favoritkurs. Samt att jag endast underkändes i ett moment som jag sedan bevisat att jag klarar av. Misstänker starkt att alternativet jag undrar över inte är en möjlighet, men det skadar aldrig att fråga. Har jag fått höra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga är tyvärr - nej. Förklaringen är som följer: behörighet till tekniska basår på universitetsnivån i Sverige beskrivs så här "Grundläggande behörighet samt Matematik ... 2 eller 3" Det kan krävas matte 2 eller 3 på olika lärosäten men på alla lärosäten krävs Grundläggande behörighet och i grundläggande behörighet ingår att du antingen har examensbevis (studiebevis ger inte grundläggande behörighet) eller har 3-årig arbetslivserfarenhet + godkända betyg i några gymnasiala kurser däribland svenska 3 eller SAS 3 (svenska som andraspråk = SAS). Hur man ens vrider och vänder på det, så saknar du grundläggande behörighet utan godkänt betyg i svenska 3 eller SAS 3. Och svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte ta in obehöriga. Antagning.se kommer inte titta på några "bevis" förutom att du laddar upp Examensbevis från gymnasiet eller från komvux i vilket godkänt betyg i svenska 3 ingår eller att du påvisar att du har 3-årig arbetslivserfarenhet + godkända betyg i några gymnasiala kurser däribland i svenska 3.
    Du säger att du inte hinner läsa kursen innan sista dag för komplettering och att inga tider finns för prövning. Här kan det dock finnas några "öppningar". Prövningar kan du göra i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i) - sök i hela Sverige och anmäl dig även om det blir långt för dig att åka för att göra de två prövningsdelar som du kommer behöva genomföra. Och en annan möjlighet kan finnas om du försöker komma in på en komvux-kurs på flex eller distans; hela kursen går på heltid på fem veckor. Sista kompletteringsdag är 21 juni. Och nu är vi i slutet av mars, så det finns tid här... att ta vara på. Jag förstår att det i din kommun kan vara så att du bör ansöka i god tid och kanske nu skulle kunna börja läsa tidigast mitt i maj, t.ex eller t o m första vecka i juni... och i så fall hinner du inte läsa fem veckor men om du kan snabbt, redan under första veckan av dina studier påvisa för läraren att du har tillräckliga kunskaper för godkänt betyg så finns det ingen anledning varför du inte kan få betyg tidigare än sista dag när kursen slutar. MEN ... VIKTIGT! Du behöver också hinna få ut Examensbevis från komvux sen. Du kommer inte - av Antagning.se - bedömas som behörig om du har Studiebevis + godkänt betyg i svenska 3. Antagning.se vill se Examensbevis. Om du påvisar grundläggande behörighet genom reell kompetens, då kan du klara dig utan examensbevis, men i så fall måste du (för konkurrens) ha resultat från högskoleprovet (för att i annat fall kan du komma in endast på utbildningar där det står tomma platser, där man inte behöver konkurrera och räcker, för att komma in, att man är behörig).

    Studie- och yrkesvägledare