Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'UF-företag' (10 st.)
-
Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?
Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.
Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret -
Hur betygsätta UF kurserna?
Hej! Jag går i årskurs 3 och ska precis börja driva mitt UF företag. Vi har en rolig idé som vi har bestämt att köra på men är osäkra på om det kommer bli en succé eller en flopp. På min skola utgör UF två...
Hej, betygssättningen är lärarens kompetens, inte SYV-ens, så jag kan egentligen inte svara på din fråga, tyvärr. Min gissning är dock den att även om UF-företaget... Läs hela svaret -
Måste man starta uf-företag om man går ekonomi?
Jagar andra året på ekonomiprogrammet och jag undrar om det är obligatoriskt att starta ett uf-företag i trean?
Hej Anna!Om din gymnasieskola har bestämt sig att använda den metoden, då blir det i princip obligatoriskt för eleverna på den skolan. Det är inte alla gymnasieskolor som... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej. Jag går sista året på ekonomi programmet inriktining ekonomi. Vi ska göra uf iår, och även skriva GA. Vårt gymnasiearbete baseras på Uf, alltså ska frågeställningen vara kopplat till ditt UF företag. Det är så...
Hej Sara,du måste prata med personal på din skola. Ytterst är det rektorn som är ansvarig. Vi har tidigare försökt få svar om UF-företagande är obligatoriskt på alla de utbildningar... Läs hela svaret -
UF företag som individuellt valt?
Kan det finnas en möjlighet att lägga till UF som ett individuellt val i 2an?
Hej!Det kan vara olika hur UF-företagande bedrivs på olika gymnasieskolor. Det skiljer sig också från en skola till en annan - på vilka utbildningar: program/inriktningar som det blir... Läs hela svaret -
Kan man öppna en butik efter samhällsprogrammet?
Hej! Jag undrar ifall om jag går samhälle på gymnasiet. Kan jag då efter gymnasiet gå en linje på högskola som gör att jag får kunskaper så jag kan öppna en butik eller är det bara ekonomi programmet som har den...
Hej Filip!på Ekonomiprogrammets inrikt.Ekonomi får eleverna ofta (dock inte alltid) möjlighet att testa på driva eget företag: UF-företagande; ofta under årskurs 2. Det... Läs hela svaret -
Handel eller ekonomi för att skapa företag?
Hej, jag är 16 år och har nyss börjat ekonomi. Jag vill starta företag efter gymnasiet och bara det. Men jag känner att ekonomi har för mycket skolarbete för mig, jag har det väldigt svårt att plugga och hänga med. Jag vill byta till handel...
Hejsan,jag förstår det som så att du vill i framtiden satsa på att bli entreprenör-egenföretagarePå ekonomiprogrammet brukar eleverna i årskurs 2 prova-på starta... Läs hela svaret -
Kan mitt UF-företag också vara mitt gymnasiearbete?
Hej! Jag ska börja tredje året på estetiska programmet med inriktning estetik och media nu om några veckor. Vår skola har nu bestämt att de elever som går estet ska läsa entreprenörskap, vilket betyder att vi måste ha ett UF-företag. Min fråga är om jag kan använda mitt UF-företag som mitt...
Hej Frida, kursen Entreprenörskap är en valbar kurs på Estetiska programmet, vilket du kan se i Programplanen för ES. Är det verkligen så att alla ni måste läsa... Läs hela svaret -
Uf-företag gymnasiearbete?
Hur går de till när man har uf-företag som gymnasiearbete?
Hej Vilma, det är mycket upp till handledare för gymnasiearbete i samråd med eleven att bestämma; man bestämmer alltså tillsammans men handledarens åsikt väger tungt, för att det... Läs hela svaret -
Är Thoren Business school bra eller inte?
Hej! jag tänker gå på thoren business school och välja handel och administration men jag vet inte om den är bra skolan?
Hej Solyana! Det finns idag 11 Thoren Business gymnasieskolor>> och på 6 av dem finns HA-programmet>> Thoren Business gymnasieskolorna har engagerade lärare och nöjda elever,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga