Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'underlag för att sätta betyg' (7 st.)
-
Stäck i individuella val?
Hej, jag läser mental träning som individuellt val då det var det ända lediga för mig. Jag får nu i trean på ekonomiprogrammet och har läst individuellt val i ettan så jag måste läsa nu i trean också för att få...
Hej,om du deltar i lektionerna (ej hoppar av kursen) får du ett betyg. F är också ett betyg. Även om du nu, i februari, skulle hoppa av kursen, så tror jag att du ändå får ett betyg;... Läs hela svaret -
CSN vid avhoppad kurs på universitet?
Hej, Jag studerar en kurs under sommaren, utöver mitt ”vanliga” program, för att få CSN. Jag behöver inte uppnå ett godkänt resultat på den 7,5 poängskursen för att få behålla mitt CSN så länge jag klarar mina...
Hej Isabella,beslut om Studiemedel ligger hos CSN, inte hos oss på FRåGA SYV. Om du får pengarna (studiemedel) för studierna då ska du studera och försöka få så högt... Läs hela svaret -
Får man F eller streck om man hoppar av en kurs i komvux?
Hej! Jag läste Ekonomiprogrammet och tog studenten, men tyvärr fick jag F i engelska 6 och som ett resultat fick jag inte gymnasieexamen, utan studiebevis. Nu, hösten 2020, sökte jag två kurser Engelska 6 och Naturkunskap 2, men nu vill jag hoppa av Naturkunskap 2...
Hej!det är läraren i kursen som avgör om det finns underlag för att sätta betyg eller inte. På ett ungefär... kan man säga att det är ofta så att i... Läs hela svaret -
Vilket slöjdbetyg?
Min son hade betyg B i syslöjd i åk 8. I åk 9 valde han träslöjd och fick C i betyg ht. Nu funderar han på att byta till syslöjd sista terminen i 9:an för att kunna nyttja B betyget som meritpoäng till gymnasievalet. Kan man göra så?
Till grund för gymnasieantagningen ligger de betygen som finns i slutbetyget från grundskolan, alltså det dokumentet eleven får när hen slutar på grundskolan. Exakt vilka betyg som kommer ingå i... Läs hela svaret -
Kan man få F pga hög frånvaro?
Hej! Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått...
Hej Anna, det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många... Läs hela svaret -
Kan ni svara mig snabbt?
Jag har en fråga och vill ha snabbt svar snälla. Kan man göra den nationella provet i Eng vid en annan tidpunkt än den tid som man bör göra det? alltså är det måste att man göra det på den tiden som skolan bestämmer? Anledningen till min fråga är att min pappa kommer att göra en operation i...
Hej Rema!Tanken är att alla elever gör Nationella provet samtidigt - detta bl a för motverka fusk. Jag säger inte att just du skulle fuska, men allmänt - en elev som gör provet senare har stora... Läs hela svaret -
Om jag hinner inte med kursen?
Hej jag studerar Engleska 7 på komvux för extra pöang men hinner inte klara uppgifter pågrund av personlig komplikation. Så jag vill inte förstätta läsa kursen. Ska de lägga resultatet på min betyg ?! eller vad händer när jag...
Hej Nasir, om du studerar en kurs på komvux och inte tar studiemedel från CSN, och vill avbryta kursen, meddelar du komvux att du inte kan fortsätta läsa. Det händer inget särskilt förutom... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga