Andreas
    såg här är det: Jag blev missnöjd med mitt första val-vilket är TBS i Medborgarplatsen och vill nu hamna i Rönninge Gymnasium. Så det jag har gjort är att jag har kontaktat Gymnasieantagningen.se några gånger med röstsamtal om min situation. Då Rekommenderade dem att jag skickar in en "sen ansökan". så då skickade jag ett brev till dem där jag har Rönninge som 1-val.

    Sen så hände det inte så mycket efter det. Då valde jag att skriva ett mail till Rönninges Rektor. Då skrev hon att dem sköter sin antagning fram till 17 aug. Då valde hon att skicka vidare min brev till Gymnasieantagningen.
    Detta lede till att gymantagningen kontaktade mig via mail och sa att jag har nu har Rönninge som första-val och TBS som andra-val och att jag ska logga in den 11e (idag) för att se resultatet.

    Resultatet var inte det jag hade hoppats på och hamnade i TBS IGEN!/ Andras-val. och att nu står jag på 10e plats för att komma in i Rönninge Gymnasium inom SAMSAM linjen. (Rönnige är en Kommunal skola)

    Så min fråga från är vad ska jag göra nu??
    Jag vill verkligen börja på det gymnasiet eftersom det helt enkelt känns mycket tryggare, och närmre hem. Dem har även bättre stöd för min Dyslexi. Så ska jag kontakta kommunen om hjälp? kontakta skolans recktor igen??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Andreas,

    nu har jag pratat i telefon med Studie- & yrkesvägledare på Rönninge gymnasieskola. De har 64 platser totalt på Samhällsvetenskapsprogrammet, 32 platser på respektive inriktning /de erbjuder 2 olika inriktningar/ och det är först efter den 17 augusti som skolan tar över antagningsarbete från Antagningskansliet.

    Under perioden 17 augusit till 15 september kallar skola elever från reservlistan om någon plats befrias. Efter 15 september har rektor på Rönninge gymnasiet beslutat att inte ta in nya elever.

    Innan åk2 kan man försöka komma in igen - om platserna /eller i alla fall en plats/ befrias under läsåret. Man kan kontakta skolan mot slutet av åk1 och fråga om någon ledig plats finns på Samhällsvet.programmet då, innan åk2, alltså.

    Vidare berättar SYV på skolan att deras skola är inte någon dyslexi-skola egentligen. De har speciallärare och specialpedagog på skolan som jobbar me elever som har dyslexi, men att det är alla skolorna som är skyldiga att erbjuda hjälp till elever som har dyslexi, att det inte är ngt speciellt vad det gäller dyslexi-hjälpen på just deras skola.

    Att du inte vill pendla för långt, förstår jag mycket väl. Det är givetvis en stor fördel att lägga mindre tid på att komma till och från skolan. Frågan är dock - vad kan man göra i din situation nu?

    Att prata med skolans rektor eller med gymnasieantagningen kommer troligtvis att inte ge något resultat. De elever som sökte i tid, under ansökningsperioden, går före dig i kön. Sådana är reglerna. Jag vet faktiskt inte om du kan göra någonting för att flytta dig fram i reservkön.... tyvärr. :(

    Jag hoppas du kommer in och lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Vänliga hälsninar

    Julia SYV