Rand
    Hej , jag kom in som reserv 19 och antagna är 9 på mitt första val Götborgs universitet (tandläkare) det finns 46 platser för denna program.
    I Umeå universitet kom jag som reserv nr 9 och antalet antagna är 13 det finns 72 platser för denna program!
    Hur stor är min chans att komma in, finns det möjlighet ?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rand!
    Det är helt omöjligt att svara på om du kommer in från reserv.
    Det beror helt på om de som är Antagna behåller sina platser eller tackar Nej alt. begär anstånd - och vill läsa nästa år i stället, och då befrias det platser och folk kommer bli kallade från Reserv.
    Vi håller tummarna hårt för dig!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Kan man inte ringa unviersitet och fråga eller är det omöjligt ?
    • Milla : Det är inte omöjligt att ringa till Universitetet men jag vet ej vad du får för svar. Troligtvis får du svar att så fort de kan ta emot dig (om de kan) - så kommer du få besked om det. Testa!
    • : Ja ska testa att ringa.
    • : Tack så mycket
    • Anna : Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig! Hör av dig sen och berätta hur det går!
    • : Tack så himla mycket , absolut jag kommer att berätta hur det kommer att gå
    • : Men en sak jag inte förstår , det står att jag är reserv nummer 19 antalet antagna i urvalet (BII) är9 vad menas med det ?
    • Anna : Antal platser på en högskoleutbildning fördelas på olika urvalsgrupper. Man kan vara med i FLERA olika urvalsgrupper. I kompletteringsgruppen, BII är det, verkar det som - 9 platser och därför är det 9 personer antagna. Om man är Reserv nr.19 till 9 platser, då skulle det krävas att alla de 9 antagna skulle tacka Nej till sin plats och sedan alla de som fick reservplats också skulle tacka Nej - teoteriskt sett, men eftersom det är vanligt att man söker till flera orter, kan det , förhoppningsvis, bli så att de som finns i Reservkön före dig - får plats på andra orter och du kanske blir Reserv nr.3 - och då räcker det att 3 personer tackar Nej till sin plats, så kommer du in.
    Läs alla kommentarer