Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Samhäll - högt tempo jämfört med högstadiet?
2Poäng
Elvira
Hej! Undrar rent allmänt om det är ett högt studietempo inom samhällsvetenskapsprogrammen?
Är det liksom stor skillnad mot högstadiet och behöver man verkligen ligga i och plugga om man vill ha över E?
Och om man haft över D i alla ämnen och haft skapligt lätt för skolan blir det då en stor omväxling? Har man fritid?
Hej Elvira!
Det är skillnad mellan grundskola och gymnasiet, ja.
Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande och planen är att eleverna skall successivt förberedas till högskolestudier, dvs läsa på SA år 3 är "tuffare" än i åk 1.
Den största skillnaden är den att eleverna på gymnasiet förväntas ta mer eget ansvar, t.ex. om man var borta p g a sjukdom, tar man reda på hos kompisar eller via Intranet - vad det är man har missat /t.ex. info- om kommande prov/. På grundskolan påminner läraren "femtioelva gånger" om alla viktiga saker, som prov, dead-lines för inlämningar mm. På gymnasiet säger läraren en sak en gång och eleverna förväntas minnas och själva ta ansvar att lämna in uppgifter i tid.
Det är inte bara ämneskunskaper, som är viktiga att skaffa sig - utan även lära sig ta ansvar, lära sig HUR JUST DU LÄR DIG på bästa sättet /din egen personlig studieteknik/ för att du kommer behöva lära nytt och lära om - under väldigt lång tid framöver.
Angående plugga mycket eller lite - så är det extremt stora skillnader på olika elevers "duktighet" och flitighet. Om man inte är superbegåvad i något ämne, kan man kompensera det med flitighet.
Gymnasiestudier är "beräknade" så att en normalbegåvad elev bör kunna få hyfsade betyg och ha fritid.
Det är du som känner dig bäst av alla och får bestämma vilka ämnen du lägger "krut" på och om det är viktigt för dig att ha höga betyg eller du bara vill "klara" gymnasiet.
Jag rekommenderar att vara uppmärksam på lektionerna, notera det som känns viktigt när läraren förklarar och REPETERA kort tid efter lektionen /t.ex. så fort du kommer hem/ och sedan på kvällen samma dag och sedan på kvällen nästa dag. En metod som oftast leder till framgång i studier är om man kontinuerligt repeterar de viktigaste moment i alla ämnen - dvs återkommer till "de gamla kunskaper" då och då - på så sätt skaffar man sig en stabil grund att stå på. Det som jag också varmt rekommenderar är att använda lärare som handledare - att du läser i boken "framåt" och när läraren förklarar, då har du redan själv läst igenom materialet, så det som gås igenom på lektionen är inte rena nyheter för dig. Sedan forskar du själv i ämnet och frågar läraren om de få "moment" som du själv inte kunde hitta svar på. Du ber även läraren att peka ut det viktigaste i varje kapitel och lär dig det väldigt noga - då har du grundpelare, som kommer att hålla "kunskapsslottet" uppe. *L* ;-)
Det finns en mängd tips om olika studietekniker och jag rekommenderar forska i dem under sommarlovet, hitta några som du tror kommer att passa dig och sedan testa dem "i skarp läge" - på så sätt hittar du det arbetssättet som passar just dig bäst, vilket du kommer att ha nytta av under hela ditt liv, oavsett vad du kommer att jobba med.
Hoppas att mina tips blir till hjälp för dig!
Lycka till!
Anna SYV
Frågor och svar taggade med 'programgemensamt ämne' (5 st.)
Hej! Jag går i årskurs 3 på ett gymnasium som är naturbruk inriktning häst. Jag är kroniskt sjuk i både fibromyalgi och barn reumatism, så jag har ganska så rejält nedsatt arbetsförmåga. Eftersom jag inte orkar så mycket...
Anna: :
Hej Tilde! Att kursen Entreprenörskap, 100p. ingår inom "programgemensamt" i NB-programmet, stämmer. Det kan man se i Programplanen för NB >>. Alla Programgemensamma kurser är... Läs hela svaret
Hej! Räknas modersmål som ett individuellt val eller programfördjupningskurs? Eller kan man själv få välja vad den ska räknas som? Tack på förhand
Mikael: :
Hej N!Det går inte ge ett generellt svar på din fråga. Svar på din fråga beror bl.a på vilket program eleven läser.Inom Individuellt val får man ha vilka gymnasiala kurser som... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar om man kan byta ut ett programgemensammt ämne mot ett annat, alltså jag går i årskurs 3 i samhällsvetenskapliga programmet och jag skulle vilja byta ut psykologi 1 mot moderna språk (tyska 3), undrar om detta är möjligt. Tacksam för ett snabbt svar.
Milla : :
Byta ut programgemensamt ämne kan man bara om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program, men det beslutet kan fattas bara till slutet av åk2 och oftast bara om eleven byter... Läs hela svaret
Hej! Jag går samhäll med inriktning beteende och undrar om jag kan välja att ta bort filosofi för att jag känner att jag inte kommer dra någon nytta av den kursen? Har läst två iv-val och en programfördjupning så om jag får mer poäng än vad jag behöver kan jag då välja att ta bort den här kursen?
Anna: :
Hej Nelly!
Kort svar på din fråga är att om du menar Filosofi 1 då är svar, tyvärr, Nej.
Om du menar Filosofi 2 - då kan du diskutera saken med SYV på din skola och kanske hitta en bra lösning.
Och jag ska förklara varför det är... Läs hela svaret
Tänkte fråga dig om kurser som man har fått F i. jag läser teknikprogrammet med inriktning information och media, och det jag undrar är om man kan välja bort ett Programgemensamt ämne, och då Fysik 1? vad händer om man får F i det ämnet?
Fråga: :
Eftersom Fysik 1 är obligatoriskt för ditt program så kan du inte välja att ta bort kursen. Du kan om du har stora studieproblem via ett Åtgärdsprogram reducera Fysik 1 om det skulle underlätta dina studier. Då... Läs hela svaret