Malin
    Hej! Jag går i Centralskolan i Norberg (en grundskola). Nu när jag börjar 9an har jag börjat tänka riktigt mycket på vad jag vill söka för gymnasium. Jag vill gå samhäll, eftersom att jag vill få ett bra jobb, men jag vill fortfarande ha åtkomst till musiklektioner eftersom att musik är det roligaste jag vet och är det jag egentligen vill göra. Jag vill inte gå en estetisk linje eftersom att det kan vara svårt att få jobb så det går bort. Min syster går på Brinellskolan i Fagersta, men där har de inga musiklektioner, inte ens en musiksal, så där vill jag inte gå. Ett annat gymnasium som ligger nära är Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Men då riskerar jag att gå i samma klass som min nära vän som jag har gått i samma klass som sedan förskolan. Det skulle vara kul men när jag tänker efter så vill jag inte gå med henne eftersom att jag vill träffa nya människor, annars riskerar jag att vi söker oss till varandra och jag inte kommer träffa några nya människor vilket jag vill. Så jag tror det gymnasiet också går bort. Men då tänkte jag att jag kanske kunde gå på något gymnasium i Örebro eftersom att min faster bor där och jag har ganska mycket koll på staden eftersom att jag har varit där många gånger. Men då tror inte jag att jag har någon möjlighet att bo hos min faster eftersom att hon bara har ett sovrum, kök och vardagsrum. Vart ska jag bo då? Jag kan ju inte liksom bosätta mig i garderoben precis. Så då tänkte jag att jag kanske kunde hyra studielägenhet/studieboende. Men hur mycket kommer det att kosta? Kommer jag få några bidrag när det gäller tåg, buss, mat o.s.v.? Jag har ingen aning om någonting längre och det känns som att tiden bara försvinner och att jag inte kommer fram till något beslut. Så om jag skulle bo i Örebro, vilket gymnasium skulle passa mig? Vilket boende skulle passa för låg budget och ändå ligga nära? Jag vill ju jättegärna ha åtkomst till att ha musiklektioner på schemat eftersom att det är det roligaste jag vet, men tar ändå den säkra sidan att gå samhäll istället för en estetisk inriktning.
    Det skulle vara hur skönt som helst om jag kunde få några råd och svar på mina frågor. //Malin i Norberg.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det känns som att du skulle behöva tänka igenom dina prioriteringar - inte Estet fast du älskar musik, inte gå på orten och inte gå med kompisar - jag förstår att det blir svårt och hitta ett alternativ.

    Dock måste jag säga dig en sak; Det Estetiska programmet är fiffigt på det sättet att den ger en bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan precis som Samhällsvetenskapliga programmet gör. Den ger till o med mer historia än på Sam. Sedan har du ju möjlighet till lite mer varierad undervisning eftersom du får blanda med din musik och inte bara sitta i skolbänken med en massa teoretiska ämnen som gör att du kanske inte har lika mycket tid över till din musik. Fundera ordentligt över detta eftersom du säger att musik är det roligaste du vet! Tänk att du nu på gymnasiet faktiskt har möjligheten att välja det bästa du vet! Är inte det fantastiskt!

    Vill du flytta hemifrån så får du bara en liten ekonomisk ersättning som inte räcker till så mycket - ofta måste du betala en del ur egen ficka, hyra, mat mm. Och du får bara den ersättningen om programmet inte finns på hemorten - så det kan bli lite trixigt.

    Prata med din Syv på skolan under året och red ut för och nackdelar så kommer du säkert fram till ett bra val. /Lena, Syv
    • : Tack så sjukt mycket! Jag fick upp ögonen mer för den estetiska linjen nu och jag fick reda på en hel del jag inte visste förut, nu tror jag att jag faktiskt vill satsa på musiken helt och hållet och välja en estetisk linje i närheten faktiskt. Ännu en gång, tack! :)