Niklas
    Hej,
    Jag tog studenten 2009 och hade då 4 stycken IG och fick ett samlat betygsdokument. Jag har nu precis läst klart dessa på komvux, distans. Jag tänkte nu ansöka om slutbetyg.
    Men i mitt samlade betygsdokument har jag 4 stycken ämnen jag fått godkänt i:
    Folkhälsokunskap
    Filosofi A
    Kultur-Idéhistoria
    Rättskunskap
    I resterande ämnen har jag erhållit MVG samt A.

    Jag undrar om jag har möjlighet att läsa in två helt nya kurser för att ersätta dessa ämnen jag fått G i. Jag har redan varit i kontakt med en skola och jag kan skriva två prövningar men vill veta om jag sedan kan "ta bort" de ämnena jag enbart erhållit G.

    Hur kan jag annars göra för att få A i samtliga ämnen? Är det till min fördel att jag ännu inte fått ett slutbetyg och har nu möjlighet att laborera?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!

    Det är ont om tid innan möjlighet att få ett Slutbetyg upphör helt. Det hoppas jag att du redan vet. Efter 1 juli 2015 får man endast läsa mot en gymnasieexamen.

    Det är Rektor på Komvux som kan bevilja ett undantag och besluta att Slutbetyg kan utfärdas. För ett Slutbetyg från Komvux räcker det med 2350 poäng. Frågan är då om du behöver göra båda prövningar som du planerar nu eller om det räcker med en prövning eller om du kanske inte behöver göra någon prövning alls? Det räcker, som sagt med 2350 poäng. Räkna dina poäng och återkom.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej Anna,
    • : Jag är medveten om att det är ont om tid och jag är klar, har läst 2350p. Men jag undrar om jag nu har möjlighet att göra två "snabba" prövningar under april eller början på maj och sedan byta ut ämnen jag erhållit G. Är detta möjligt?
    • Anna : Ja! det är alldeles rätt! du har förstått det rätt, men du behöver inte nödvändigtvis göra prövningar i just de kurserna, som du fick G i (om inte de är obligatoriska kurser). Du kan göra prövningar i andra kurser, som du inte tidigare har läst - i fall du anser att du har bättre chans att få betyg A i dem. Men det är helt OK att göra prövning i de kurserna där du sedan innan har betyg G också. Har du gjort planering av ett Slutbetyg med SYV på Komvux?
    • : De kurserna som jag har fått G i är icke obligatoriska. Det är inte kärnämnen.
    • : Men är det till min fördel att göra dessa prövningar innan jag får slutbetyg eller kan jag även göra prövningar och byta ut kurser efter att slutbetyget är satt? Ja, jag har pratat med en SYV på Komvux precis innan jag började. Han berättade enbart att jag måste läsa 450p, vilket jag nu gjort.
    • Mikael : Inget får ändras i ett Slutbetyg. Om du har betyg på "separata papper" som du lägger till ett Slutbetyg, blir det tilläggskomplettering och du hamnar med det i BII gruppen som oftast får högre antagningsgräns.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det är vanligt att man gör "planering av ett Slutbetyg" - på en speciell blankett - med SYV på Komvux. SYV sparar en kopia och den studerande sparar sin kopia, då vet alla vad som var planerat. Det är inte obligatoriskt men är en vanlig praxis på Komvux runt om i Sverige.

    Nu är det kanske lite sent att göra en sådan planering, för tiden börjar bli knapp. Det är nu 2,5 månader innan det kan ev. bli för sent att få ut Slutbetyget. Om rektor på Komvux går på semester eller blir sjuk, kan detta utgöra hinder och i värsta fall kanske du inte får ut ditt Slutbetyg.

    Tänkte bara "flagga för" att det verkligen är ont om tid nu & eftersom det inte är någon rättighet att få ett Slutbetyg, utan ett undantag, kan man tyvärr inte hävda så mycket eller kräva ngt. Missar man sista datumet (även om det inte alls är ditt fel) , då får man sen läsa mot Gymnasieexamen, som ställer högre krav.

    Vill inte göra dig ledsen eller arg, "missförstå mig rätt nu" :) men det verkar som så att folk tror ibland att de har "rätt" att få ett Slutbetyg fram till 30 juni i år, men så är inte fallet. Det är verkligen ett undantag som rektor KAN BEVILJA eller AVSLÅ.

    Skynda med dina prövningar - är mitt råd och ansök om Slutbetyget så fort du bara kan.

    Håller tummarna för dig nu!
    Mikael
    • : Hej Mikael, Tack för ditt svar. Jag förstår precis vad du menar och det var av den anledningen som jag satte igång med mina kurser redan under januari. Jag är redan klar, jag kan alltså redan nu, i denna stund ansöka om slutbetyg. Jag har läst 2350p. Men återigen vill jag inte att det skall finnas fyra ämnen som har betyget Godkänt i. Då tänker jag, bör jag inte komplettera med ämnen som jag anser är enklare för mig att erhålla betyget A i och ta bort dessa fyra G. Jag har för avsikt att senare söka in till läkarprogrammet och det krävs som bekant mycket höga betyg. Vad har jag annars för alternativ? (Bortsett från högskoleprovet) Kan jag ta ut slutbetyg och sedan läsa in helt nya ämnen och byta ut mina G om jag får ett högre betyg? Eller kan jag enbart göra prövningar i ämnena jag redan fått G i? Att jag hamnar i B II räknar jag redan med. Förstår du hur jag tänker? Och återigen, stort tack för Era svar. Hälsningar Niklas
    • : Slutbetyget "står fast" för all framtid. Alla kurser som läses efter det att man fick ett slutbetyg "hamnar" på separata utbildningsdokument. Här är det lite skillnad - i fall det är NYA KURSER, som inte finns i Slutbetyget, blir det tilläggskomplettering, som påverkar meritvärdet extremt lite (med undantag av Meritkurser/meritpoäng). Om det är samma kurser som redan finns i ett Slutbetyg, då räknas det det HÖGRE BETYGET i stället för det lägre betyget in i ditt Meritvärde. Betyg i samma kurs räknas aldrig 2 ggr. men självaste "pappret" som heter Slutbetyg - kan inte ändras på något sätt. Det får man en gång och för all framtid.
    • : Hej Martina, Jag vill inte att mina kurser "nya" kurser jag tänkt komplettera med hamnar på separata utbildningsdokument. Jag antar isåfall att jag bör göra dessa två prövningar innan jag tar ut ett slutbetyg? Jag vill att mitt slutbetyg inte skall bestå av ämnen jag fått betyget Godkänt i.
    • : En till fråga, vilken kvot hamnar jag i om jag inte gör prövningar? Räknas mitt slutbetyg som att jag kom direkt från gymnasiet? Tack för all hjälp!
    • Anna : Om du har ett utbildningsdokument (Slutbetyg) då har du inte kompletterat, och du prövas i BI gruppen.
    • : Tack Anna. Om jag innan jag tar ut ett slutbetyg gör två prövningar och byter ut två ämnen jag fått Godkänt i. Hamnar jag då i BII? Har just nu enbart samlat betygsdokument och vill ha ett så högt snitt som möjligt innan jag tar ut slutbetyg.
    • Mikael : I fall du har "ett papper" (och inte flera) där alla dina gymnasiekurser är samlade, då har du INTE kompletterat - och prövas i BI urvalsgruppen.
    • : Tack Mikael, Men i mitt fall antar jag att dem nya kurserna jag läser in kommer hamna i mitt slutbetyg och inte på ett separat papper? Eftersom jag har möjlighet att välja vilka kurser som skall ingå i mitt slutbetyg? Jag behöver verkligen ha högsta snitt. Otroligt tacksam för alla Era svar!
    • Mikael : Såg att du är 49 år :) ... är det ngt. mer du undrar, skriv en ny fråga i stället. Nu är det så många svar och kommentarer - att det är svårt att se vad som inte ännu är besvarat. OK?
    • : Råkade av misstag skriva in fel ålder :( (är 25 år gammal) Stort tack för alla svar, har varit till mycket stor hjälp! :) !
    Läs alla kommentarer