Emil

    Jag går i 2an och fick E på första kursen i spanska 3. Nu läser jag spanska 4 och det ser ut som att det kan bli F. Kommer jag fortfarande kunna ta examen då? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, med F i moderna språk 4 kan man ta ut examensbevis, om man för övrigt uppfyller kraven för examensbevis.
    Gör ditt bästa men om du får F - så kan du fortfaranede uppfylla kraven för gymnasieexamen.
    Men, även om du inte uppfyller kraven, och får ut ett Studiebevis, kan du senare - på komvux - komplettera upp till Examensbevis.
    ... och även utan att komplettera, alltså, med studiebeviset - kan man både få jobb och komma in på yrkeshögskola, som inte nödvändigtvis kräver just examensbevis, vilket högskola/universitet gör.

    • :

      Ska göra mitt bästa med att få E. Det är såklart Universitet jag siktar på, hur skulle det se ut ifall jag får F? hur mycket kommer det dra ner mig? Jag har inte fått F nånsin och ifall jag får det kommer det vara spanska 4 endast..

    • Anna : Eftersom moderna språk 4 ger en hel Meritpoäng och den får du tyvärr inte med F betyg... plus att du sänker ditt jämförelsetal med ca - 0.4 /det är så mycket som F och E betyg i en 100p.kurs skiljer/ så blir det totalt -1.4.
    • Anna : Exampel: vi säger att du får alla C-betyg men E i spanska 3 och F i spanska 4... då blir ditt meritvärde 14,7 men om du får E i spanska 4 (och för övrigt, samma betyg) då får du 16.1 i meritvärde.
    • : Tack så jätte mycket för hjälpen Anna!
    • Anna : Bra att veta att du kommer ha rätt att göra prövning i en kurs i vilken du får F betyg, innan du slutar år 3 på gymnasiet /tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer/; så det är inte helt kört även om du får F i slutet av kursen, utan du ska då försöka lära dig mer på egen hand eller be att gå om kursen - men att gå om kursen är inte din rättighet, men din skola kan bli tillmötesgående och hjälpa dig genom att ge dig möjlighet att gå om kursen... men göra prövning är din rättighet, men då förbereder du dig på egen hand. Just i språk är det svårt att få högre betyg om man inte går kursen eller tränar språket på ngt. sätt.. så det är bra att försöka göra sitt bästa under en pågående språkkurs. Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig! hör gärna av dig och berätta sen hur det går!
    Läs alla kommentarer