GG

    Hej, Jag har 3 kurser och gymnasiearbete att göra klart på komvux, och jag vill ansöka till sjuksköterska utbildningen vilket jag ser på antagningstatistik ligga på runt 16 merit. Jag räknade ut mina poäng tillsammans med de tre kurserna jag kommer komplettera, jag skrev dock in de tre som betyget E, dock så vet jag att jag kommer lätt få lägst möjliga C på de. Och jag fick merit på 15. Det skulle inte räcka till någon sjuksköterska utbildning i Stockholm eller hur? Dock så såg jag på statistiken att HP brukar ligga runt 0.65-0.80, om jag gjorde högskoleprovet och fick runt 0.80 skulle jag då bli antagen baserad på högskoleprovet, och på så sätt ha en chans att komma in på sjuksköterska utbildningen? Annars vad kan jag göra för att höja mina poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    gör högskoleprovet och försök få så högt resultat som möjligt. Du kommer i så fall konkurrera om plats på utbildningen med resultatet från högskoleprovet. Vilket resultat som kommer att ge studieplats vid nästa antagningstillfälle är det ingen som vet.

    Du behöver under alla omständigheter att bli behörig. Det är inte säkert du behöver läsa just samma kurser som du läste eller skulle ha läst på gymnasiet. Gymnasiearbete kommer du inte göra på komvux, utan du kommer göra Komvuxarbete i stället. I stället för de kurserna i vilka du på gymnasiet ej fick betygen kanske du kan läsa kurser som kommer ge dig Merit/extrapoängen, t.ex engelska 7 och moderna språk 3 och 4. Var god se gymnasieGuiden.se/merit

    Du kan också försöka hitta var du kan göra prövningar i de kurser i vilka du redan har godkända betyg - för att höja de betygen.
    Du kan annars även fundera på att söka utbildningar i andra städer, om det kanske blir lättare att komma in på utbildningen där, och flytta till utbildningsort.
    Du kan också titta på andra yrken och andra utbildningar, t.ex utbildningar inom yrkeshögskola.

    • GG :

      Tack så mycket för svaret!

      Hur ofta kan man göra prövningar? Är det bara ett visst antal gånger per år?

      Och de tre kurser som jag har F i just nu är Fysik 2, kemi 2 och matte 4, ingen av de behövs till sjuksköterskeutbildningen och jag vill verkligen inte plugga de kurserna. Vilka kurser kan jag istället ta för de tre?

    • Anna :

      Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla städer/kommuner i hela Sverige. Du kan göra hur många prövningar som helst... Dock är det många som vill göra prövningar och svårt att hitta var man kan anmäla sig. :( ... Vad gäller ersätta fysik2, kemi2 och matte4 så borde det inte vara så svårt. Det är tre st.100poängskurser och de flesta kurser på gymnasienivå. Du vill bli sjuksköterska så måste du i så fall vara intresserad i Medicin, hälsofrågorna och omvårdnad, - se vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda. Titta gärna på programplan för VO för gymnasiet >>och se om några av kurserna inom "undersköterska-utbildningen" erbjuds på komvux i din kommun som fristående kurser.

    • GG : Hur skulle jag kunna hitta prövningar? Jag har ett A på engelska 7 men D på engelska 6, så jag kunde lätt höja den.
    • Julia : Börja med att titta på den kommunen där du bor (på komvux webbplats) och se om du kan hitta info om prövningar - när nästa anmälningsperiod blir till prövningar. Och på samma sätt i kringliggande kommuner - se på komvux-webbplats. I o f s får du göra prövningar i hela Sverige men det är jobbigt och dyrt att åka långt och det kommer du behövar göra 2 ggr: för den skriftliga delen och sedan för den muntliga som brukar ligga cirka 2 veckor efter den första/skriftliga delen. Engelska 6 är en mycket vanlig kurs och prövningar borde erbjudas i de flesta kommuner men det kan vara olika när anmälningsperioderna ligger i olika kommuner; tänk också på att lediga prövningstillfällen brukar snabbt bli uppbokade, så vänta inte utan anmäl dig så fort du ser möjlighet/ledig tid för en prövning. Lycka till!
    Läs alla kommentarer