Hanna
    Hej, efter att ha läst två år på samhällsvetenskaplig linje har jag valt att ta ett studieuppehåll på ett halvår för att sedan läsa in 900 poäng för naturvetenskaplig behörighet på distans hos Korrespondensgymnasiet. Anledningen till mitt studieuppehållet är både på grund av större intresse för natur (vill bli läkare/arkitekt) samt att jag har haft stora problem med psykisk ohälsa den här sommaren som jag kommer få hjälp med under hösten.

    På grund av det här undrar jag om sjukskrivning eller "tillfälligt" gymnasieavhopp vore bäst för min del?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    det är mycket olyckligt att du har drabbats av en sjukdom. Jag tycker du behöver koncentrera dig på att bli bättre, bli frisk. Sedan kan du ta upp dina studier.

    Om du har Sjukskrivningsintyg, är det fördelaktigt för dig att inte skriva av dig från din nuvarande skola, utan vara inskriven, men sjukskriven.

    När du söker och om du kommer in på en annan skola, kan du i så fall byta från din nuvarande skola till den nya skolan.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : Hej, tack för ditt svar. Så det bästa vore om jag sjukskrev mig? Jag kan bara vara sjukskriven i ett halvår eftersom det är senast till VT18 som jag kan börja på korr. Varför skulle just sjukskrivning vara ett bättre alternativ än gymnasieavhopp? Dessutom, om jag är sjuksriven, är jag väl fortfarande inskriven på min gamla skola? Har jag några förpliktelser gentemot min gamla gymnasieskola om jag är sjukskriven?
    • Ludmila : Det är Läkare eller Psykolog som sjukskriver; eleven kan inte sjukskriva sig själv. Om Läkare eller psykolog sjukskriver, bestämmer de om det är sjukskrivning på heltid eller på deltid. Om sjukskrivning är på heltid, har eleven inga förpliktelser mot sin gymnasieskola under sin sjukskrivning, mer än att svara på frågan "Hur går det?" om skolan frågar och vill veta. Om det känns jobbigt för dig att kommunicera med din skola, kan du be dina f d vårdnadshavare att göra det. Även om du är myndig, är det inte förbjudet att dina föräldrar/vårdnadshavare kommunicerar med din skola, om du tillåter det. Det krävs ditt samtycke - eftersom du är myndig, över 18 år.
    • Ludmila : fördelen att inte hoppa av under sin sjukskrivning är att du behåller ditt studiebidrag /studiehjälp/ från CSN. Om du hoppa av, har du inte längre rätt till CSN-bidrag. Jag tänkter så här: det är väl bättre att få en liten slant varje månad, än att inte få den..? :)
    • : Då förstår jag, tack för hjälpen! Min läkare kommer förmodligen att sjukskriva mig från augusti till december, då jag under den tiden kommer att gå igenom två behandlingar. Tror du att min gamla skola kommer att reagera negativt om jag sedan byter till ett annat gymnasium, typ som att jag skulle ha 'snyltat' dem på något vis?
    • Ludmila : Nej, det tror jag inte... du kan ju inte hjälpa det, att du måste genomgå behandlingar ju!
    • Ludmila : Du vet idag inte om du kommer in på en annan skola... Söka till andra utbildningar kan ingen förbjuda. :) Och just i ditt fall handlar det mycket om att du vill läsa på DISTANS och vanliga gymnasieskolor ej erbjuder det alternativet... så vad kan du göra mer än att söka till en skola som erbjuder det alternativet som du vill ha? Sedan, om du ej kommer in på Korr, kommer du att ha din plats på din "gamla" skola - vilket för dig är mycket bra! För din skola är det givetvis lite bekvämare att helt sluta "bry sig" om dig, kan man tänka sig. Om du skriver av dig, då är du "puff... borta från skolan". Så behöver inte skola rapportera till CSN för din räkning - mindre jobb för skolan, men du förlorar rätten till Studiehjälpen. Vill du vara snäll mot din skola och bli av med Studiebidraget - för du givetvis göra det. Det är ditt val. Jag vet vad jag skulle göra men du får bestämma själv vad du vill göra.
    • : Tusen tack, då vet jag vad jag ska göra :) Jag har haft kontakt med korr och de säger att jag nästan helt garanterat kommer in, så att sjukskriva sig och sedan börja där låter som en bra lösning. Tack!
    • Milla : Vi håller tummarna! Lycka till!;)
    Läs alla kommentarer