Elin
    Hej,
    Jag har precis börjat Naturlinjen på gymnasiet och står just nu inför ett rätt stort val.
    I mitt nuvarande gymnasium (det som jag fick besked om i sommras att jag skulle börja på) har jag otroligt bra undervisning som passar mig perfekt och superbra lärare som får mig att älska alla ämnen. Problemet är bara att jag inte har några vänner där förutom en, och eftersom vi har lite olika lektioner brukar jag gå själv på raster/lunch och nu börjar skolan ana nån slags mobbning. liksom jag gråta när jag ska gå till skolan och står efter skolan och stressar mig över att jag ska behöva gå nästa dag osv.
    Sen fick jag förra veckan veta att det fanns en ledig plats på en annan skola som jag har testat på. Där vaknar jag istället glad och är inte stressad alls. Har redan på bara denna vecka hittat några att vara med så har garanterat vänner, men där är det istället mycket lägre kvalité på undervisningen och inte alls så bra lärare, så det är inte särskilt roliga lektioner och jag sitter mest och tänker på annat då, vilket om man går natur kanske ska ta som ett ganska stort minus..
    Så det står helt enkelt mellan topp undervisning som får mig att älska skolan och bra klasskompisar som vill vara med mig.. Jag har sån beslutsångest.. Det här är ett jättesvårt val för mig och jag vet verkligen inte vilken jag ska välja! Vilken borde jag egentligen ta, hur borde jag tänka och vad ska jag göra???

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin ! Det är en jättesvår situation som du befinner dig i. Har du pratat om det med dina föräldrar? Har du träffat kurator på skolan? Sedan undrar jag om det bara finns en klass på din skola på NA eller om du skulle kunna testa byta Klass men inte skola? Jag förstår att du vill både ha högkvalitativ undervisning och trivas på skolan med kompisar. Kan du boka tid hos rektor på ditt program på skolan med bra undervisning men dåliga kompisar och berätta precis hur det ligger till. Det är rektor som är ytterst ansvarig och borde vara intresserad av att lösa situationen. Jag skall fundera lite till och hör av mig ikväll igen. Håller tummarna för dig! Liselotte syv
    Liselotte
    Hej igen, jag lovade att höra av mig ikväll och gör det nu. Jag tycker om Annas förslag: stanna på din skola där du tycker om lärarna men byta till ett annat program. Vilka program finns det på din skola? Lärare, som du tycker om, undervisar i samma ämne på andra program på skolan också. Det är i alla fall vad vi tror. Ta reda på det. Du kan t o m fråga lärarna direkt: på vilka andra program de undervisar.
    Att läsa på distans mot din egen skola eller på Korr on-line gymnasiet kanske också skulle vara en bra lösning i din situation.
    Be om ett möte: dina föräldrar, rektor, kurator, din klasslärare (mentor) och du. Om ni slår era huvuden ihop - kan ni säkert tillsammans komma på en bra lösning.
    Önskar dig allt väl! Hör av mig om jag (eller vi) kommer på ngt. annat förslag på lösning i din svåra situation.
    Många hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Hej, tack för snabbt svar! Jo, jag har pratat med alla som det går att prata med; familj, skolkuratorn, mentor, rektor och andra människor i min närhet. Jag började redan prata med dem en vecka efter skolstarten och då sa de att de ville avvakta lite och se om det blir bättre, vilket det inte har blivit, och därefter göra upp någon slags plan. Ja, vi har en till NA klass, men problemet med det är att de i första klassen kommer spekulera kring varför jag bytte och det finns en risk att jag inte kommer få ha samma lärare som i andra klassen. Det har inte heller kommit upp som ett förslag från skolan utan det är bara utav andra, så jag vet inte ens om det går att göra så. Jo jag ska nog försöka boka tid, men det finns en risk att jag inte kommer hinna eftersom jag ska lämna besked om mitt skolval så snart som imorgon.
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig, Elin! *L* ;-)
    • Liselotte : Jag tycker om Annas förslag: byta program men stanna på samma skola!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    nu är det verkligen ett skarpt läge, då du måste lämna besked redan imorgon!

    Jag tänker på alla de olika alternativ som du har:
    - läsa på distans, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium NA finns att läsa på distans (vet ej om de har platser kvar, dock);
    - byta till Individuellt alternativ /finns det IM; individuellt alternativ på din skola?/ och läsa på distans mot din egen skola - så att du går bara på vissa lektioner och läser in resten hemma på egen hand;
    - titta på ännu fler skolor /NA finns på många skolor/ och försöka hitta en med bra lärare och där du också kan trivas;

    - byta till ett annat program på din skola - samma lärare lär undervisa även på andra program på din skola. Kan du föreslå detta? Att få ihop rätt behörighet för dig till eftergymnasiala utbildningar kan man genom att välja kurser inom Programfördjupningar & Individuellt val och även genom att läsa utökade kurser. Om du byter program, kommer det inga frågor om varför du bytte - vill man läsa ett ANNAT PROGRAM - då byter man program. Punkt och slut.

    Be även om mer tid ... varför är det så att beslutet måste fattas just imorgon? "Måndagen den 13-de" imorgon - måste man fatta beslut just den dagen?

    Återkom gärna & berätta hur det går.
    Vi hoppas på en bra lösning & håller tummarna för dig!!!
    Anna SYV