amal
    jag har nu gått två år i indiviuellt val o förra året började jag i 1:an barn och fritid men det har varit jätte mycket för mig vilken mina lärare var medvetna om til och med rektorn vet att jag har haft det tufft o inte ens kunde tänka på skolan varit borta jätte mycket också men nu har jag F i engelska 5, kommunaktion, hälsopedogik, människors miljöer, lärande och utveckling, naturkunskap 1 och matematik 1a och det kommer vara omöjligt att jag ska komplettera med några uppgifter och sen få betyg i alla dessa ämnen kanske bara i 1 ämne går det... min mentor har frågat hur jag vill göra om jag vill gå om 1an för han tycker att det inte kommer funka att läsa upp till alla dessa ämnen eftersom jag missat så mycket oxå plus alla som kommer i 2an men jag har sagt att jag inte vet ännu och han så att får tänka på det under sommarlovet men jag vet inte om jag har råd att börja om för jag är 18 år nu.....

    2 Svar

    Hej Amal!

    Jag förstår att du har haft det tufft med studierna och förmodligen beror det på olika anledningar.
    Jag tycker att det låter som en bra ide att verkligen fundera över sommaren över hur du tänker och vad du känner att du både orkar och vill göra.
    Du har absolut möjlighet att börja om ettan igen vilket kanske är bättre än att försöka läsa upp så många ämnen? Alla har rätt att börja i gymnasiet till och med det första kalenderhalvåret det år de fyller 20 år. Om du börjar åk 1 igen kommer många klasskamrater vara yngre än dig ibland spelar det ingen roll men för en del personer kan det ha betydelse för hur man trivs.

    Ett annat alternativ för dig skulle kunna vara folkhögskola, vilket är en annan skolform som kanske skulle vara något för dig?
    Det kurser som både erbjuds på dagen och kvällen en del skolor har också internat där man kan bo på.
    Du kan läsa mer på den här länken: https://www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/

    Du hittar olika folkhögskolor på www.folkhogskola.nu

    På folkhögskola har du möjlighet läsa de ämnen som du har missat och som du behöver ha i framtiden det finns även många andra kurser speciellt inom det estetiska området.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : hej! så att skolan redan skrivit in mig i år 2 men jag ville ju läsa om 1an för jag har F i allt och orkar ite läsa allt detta vid sida
    • : vad bör jag göra? dom så att jag hade rätt att börja om 1an och dom satt mig oxå i fel inriktning
    • Milla : Jag kommer att skriva svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amal!
    jag förstår att du har hamnat i en ganska svår situation.

    Precis som min kollega Melina svarade till dig, så tycker jag att du måste fundera över vad du vill göra.

    Gymnasieskola är frivillig. Det finns ingen skyldighet att gå i gymnasiet. Du kan söka jobb i stället.
    Om du vill gå på gymnasiet, så har du rätt att söka om till åk1 igen. Nu när det redan är augusti, är det för sent att göra en vanlig ansökan till åk1, utan du får i så fall välja bland de lediga platserna.
    Är det samma program, Barn- och fritidsprogrammet som du i så fall vill gå från åk1 igen?

    Folkhögskola kan var ett bra alternativ för dig. Du fick tips om det i ett svar från Melina också.

    Kontakta din mentor och säg att du har bestämt dig nu och berätta vad du vill göra. Att ta hjälp av kurator och SYV på gymnasieskola - kan jag också rekommendera. Kanske speciallärare också. Du har rätt att be om samtal med rektor, som är ytterst ansvarig. Beroende på orsaken till varför inte studierna går så bra (det kan vara din hälsa, familjesituation eller att du valde fel utbildning) så är det olika lösningar som behövs. Skola kan inte påverka din familjesituation. Ang. hälsa är det hälsovård som skolsköterska kan hjälpa dig att komma i kontakt med - om det skulle behövas.

    Vilken utbildning som skulle vara bäst för dig kan du diskutera med skolans SYV. Boka tid snarast möjligt - är mitt råd.

    I din fråga skriver du om att du kanske inte har "råd" att börja om gymnasiet. Hur menar du? Är det så att du måste tjäna pengar? i så fall bör du söka jobb. Och, som sagt, gymnasiet är frivilligt. Du kan skriva in dig på Arbetsförmedlingen och vi hoppas i så fall att du får jobb snabbt. I annat fall har AF olika program för ungdomar: ungdomsgaranti träder i kraft redan efter 3 månader och du kommer ha rätt till viss ersättning - troligtvis från Alfa-kassan (om du inte har rätt till A-kassa).

    Det skadar inte besöka AF´s kontor och be att få träffa en arbetsvägledare. Det kan hända att du får bra tips där.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej har ännu en fråga til
    • : hej! har ännu fråga till eftersom jag kan se vilken klass och inrikning jag kommer höra till så undrar jag om jag kan byta inrikning hur lång tid kmr det o ta vem ska jag kontakta får jag välja vilken klass jag vill gå på då det finns 2 olika klasser med samma inrikning??
    • Milla : Frågan om vilken klass du kommer att gå i, är det bara din skola som kan svara på. Byta inriktning kan man fram tills inriktningskurserna börjar läsas. Du kan ta kontakt med SYV på skolan eller fråga på expeditionen vem mentorerna i de två klasser är. Ta sedan kontakt med båda mentorer. Expeditionen på skolan borde ha klasslistor där du kam se i vilken klass du är placerad. Lycka till!