Angelica
    Jag har 270 i meritpoäng (satsar på att höja tills jag går ut nian). Nästa termin ska jag börja gymnasium och jag har ingen aning om vad jag vill bli. Mina föräldrar tycker att jag ska ta naturvetenskapsprogrammet för det är det bredaste och jag kan bli i stort sett allt och med tanke på att jag inte vet vad jag vill bli så är det ett ganska smart val. MEN jag vet inte om jag kommer klara det. Kan man bli någonting med C/B i de flesta ämnen när man gått ut naturvetenskapsprogrammet. Eller är det hård konkurrens? Jag tycker om NO men tycker dock det är lite svårt att få in allt i hjärnan och brukar inte få så bra betyg på proven (D/C). Däremot om det är inlämningsuppgifter, där kan jag sätta ett A hur lätt som helst. Fast ja, jag antar att det är väldigt mycket prov i gymnasiet och oroar mig för att jag inte kommer klara natur. Hade innan funderat på ekonomilinjen, men jag vet sjutton inte vad jag vill bli efter det. Tror dock att ekonomi kurserna är en aning intressantare för mig, men som sagt. Vet ju inte vad jag vill bli ännu.
    Jag tänker väldigt mycket på min framtid och oavsett om jag väljer natur eller ekonomi så vill jag bli framgångsrik och kunna skaffa ett riktigt bra jobb med en bra fast lön att stå på. Läkare, ekonom, jurist, chef. Ja... skulle faktiskt kunna tänka mig att bli vad som helst bara man har höga löner och varierande arbetsuppgifter. Och det som jag är så orolig om just nu är... kommer jag någonsin kunna lyckas med det? Har hört att det är väldigt hård konkurrens på ekonomiprogrammet, det är många som tar den linjen och slåss om yrkena. Medan väldigt många är i behov av att hitta läkare till exempel. Detta gör mig så osäker på vad jag vill bli och speciellt med de betygen jag har. Har jag chans att bli till exempel läkare eller ekonom med bara C/B i de flesta ämnen?
    Vad bör jag göra? Ska skicka in min ansökan nästa vecka har jag tänkt, men vet inte ens vad jag ska välja :/

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica!
    Jag antar att du har tagit reda på vad NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA har att erbjuda.
    Du undrar om man kan komma in på någon utbildning efter gymnasiet med medelbra betyg. Svar är att du kan göra Högskoleprovet och kanske komma in på dess resultat eller så hittar du någon utbildning som du kan komma in på - om du kan flytta dit där du kommer in, på vissa orter är antagningspoäng mycket lägre än i Stockholm, Malmö och Göteborg.
    Skickar också en länk till tips om Studieteknik http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik som kanske blir till hjälp för dig.
    Om du tycker att Ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/program/EK är roligt, tycker jag du kan välja det.
    Vad det gäller läkare - så är det extremt hårt konkurrens om utbildningsplatserna och bara A-betyg i alla kurser räcker inte, utan man måste även läsa några kurser för Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser alternativt ha väldigt högt resultat på högskoleprovet http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/ .
    Val av gymnasieprogram är inte helt avgörande för din framtida karriär. Det går att komplettera med kurser senare (valbara kurser under åk2 och 3 på gymnasiet och/eller på komvux efter gymnasiet).
    Läs om programmen på http://www.gymnasieguiden.se/program
    titta på programplanerna (länkar finns i programpresentationer) och titta även på http://www.framtid.se/professions/
    i fall du hittar ngt yrke som verkar passa dig.
    Sök flera alternativ, oavsett vilket program du bestämmer dig för.
    Du kan söka samma program på flera skolor eller olika program på samma skola.
    Gör vår test på http://www.gymnasieguiden.se/testet som vi hoppas hjälper dig att definitivt bestämma dig ang. vilket program du vill söka till i första hand.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Om jag tar ekonomiprogrammet, vilken inriktning och vilka 2 ämnen är bäst att lägga till om man vill kunna ha en så bred behörighet som möjligt. Krävs det till exempel matte 4 och 5 i många yrkesutbildningar? Eller tror du det räcker med matte 3? Tar man ekonomi-ekonomi läser man ju matte 3 vilket jag tror är väldigt bra eftersom att den inte finns med på ekonomi-juridik. Och har sett att många utbildningar kräver matte 3.
    • Mikael : Inriktning väljer man på EK till åk2. Läs även svar från mig inom kort. Mikael SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, på EK läser man inriktning från åk2. Om du söker till en skola som erbjuder båda inriktningar, väljer du under åk1. Om du läser inriktning Juridik på EK, kan du läsa Matte 3 som programfördjupande kurs.
    Det är utbildningar till civilingenjör, läkare, veterinär, marinbiolog - som kräver Matte 4 och bara några få tekniska utbildningar på KTH och Chalmers som kräver Matte 5.
    Ang. kurser inom individuellt val väljer du dem från en lista av kurser som just den skolan, dit du söker, kan erbjuda. Val gör du tidigast under åk1.
    Om du hittar en högskole- eller yrkeshögskoleutbildning (se på www.studera.nu och www.yhguiden.se ) som du vill söka, se vad det är för särskild behörighet och då är det just de kurser som du vill lägga till.
    Önskar dig lycka till med dina framtidsplaner!
    Mikael SYV
    • : Okej så har jag en liten tid att tänka i alla fall. Men är matematik 4 svårt? Satsar på att få minst ett B i alla ämnen men för närvarande har jag bara C i matte, vilket betyder att jag inte är så jätte bra på det. Är osäker på om jag kommer kunna hänga med i studietempot. Är det värt att satsa på? Med tanke på att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir stor ännu.
    • Mikael : Du kan se vad olika mattekurser innehåller på www.matteboken.se och du behöver inte bestämma dig angående hur mycket matte du vill läsa nu. Du kan göra det senare, när du läser på gymnasiet. Mvh Mikael SYV