lisa
    Jag vet inte vad jag ska välja. Jag har varit väldigt taggad inför IB samhäll hela terminen och trott att IB samhäll är ungefär lika brett som natursamhäll eftersom att natursamhäll är mer samhäll än natur och det är ändå väldigt brett, men tydligen så är inte IB samhäll så brett. Så nu vet jag inte om jag ska ta IB natur eller natursamhäll. Jag vet inte stanna i Sverige hela mitt liv, därför verkade IB vara en väldigt bra linje för mig för att det ger möjligheten att plugga utomlands. Men skolor i andra länder är ju väldigt dyra! Därför verkar natursamhäll bättre, för att det ger mig behörigheten till i princip vilken utbildning som helst i Sverige. Om jag läser IB natur och vill bli t ex doktor, så kan jag ju inte bli det i Sverige fast jag kan ändå bli det i nåt annat land fast det är ju då jättedyrt så då verkar ju natursamhäll vara bättre! Men natursamhäll är inte det jag har varit så taggad för hela nian. När jag precis började fundera på det verkade det jättebra men sen började jag fundera på IB och nu när jag börjar fundera på natursamhäll igen så verkar det inte alls lockande. Åh har verkligen panik!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var många tankar på en gång. Först och främst så är det inte nödvändigt att läsa på IB för att plugga utomlands -det är många som gör även från svenska gymnasieprogram. Men visst - du får bra med kontakter och riktigt bra träning i engelska. Du kan även söka en Läkarutbildning här i Sverige utifrån IB. Du har möjlighet att läsa det som krävs på IB.

    Det viktiga är att du ska gilla sättet man läser på IB som är annorlunda - du ska gilla att läsa allt på engelska och dessa tre år ska kännas bra. Om du vill ha mer information om hur IB funkar så kanske det vore bra med fler besök på Öppet hus eller gå en provdag. Kontakta Syven där kanske vore bra. Du har ju även ett omval i april/maj där du kan ändra dig. Så än finns det lite tid. /Lena, Syv