Agnes
    Hej! Jag går just nu i 9:an. Om några månader är det dags att välja vilket gymnasieprogram jag ska gå, och jag behöver lite hjälp. Vi har ingen egen syv på skolan, så jag behöver någon att fråga. Egentligen står det mellan två program; ekonomi och natur.

    Jag är en väldigt ordningsam person som gillar att planera. Jag skulle därför kunna tänka mig att jobba som egenföretagare, ekonom och jurist. När jag tittar igenom alla mina kataloger som jag fått står det: Om du vill bli jurist eller ekonom bör du välja ekonomi.

    Men: Jag vet fortfarande inte om jag kommer att ändra mig. Det är därför jag funderar på natur. Det blir mycket plugg, men det är inte det är jag funderar över. Problemet är att jag inte "älskar" NO-ämnena. Jag ogillar de inte, men de är inte favoritämnena. Men jag har ändå bra betyg i samtliga ämnen.

    Så vad bör jag göra? Jag har läst tidigare i ett inlägg att man kan bli ekonom och jurist genom att gå natur, men är det den smartaste vägen, eller är det smartare att välja ekonomi? Det positiva med natur är ju som jag har sagt innan: man kan ändra sig och kan välja ett annat yrke. Vad tycker ni?

    Jag har ytterligare lite småfrågor:
    Är det möjligt att få mer än 2500 poäng? Det står såhär i ett häfte jag fått: "Individuellt val: Tänk på att engelska 7, högre kurser i matematik samt i moderna språk kan ge meritpoäng, som höjer konkurrens värdet på dina gymnasiebetyg vid ansökan till en svensk högskoleutbildning".
    Vad menas med individuellt val egentligen?
    Vad är meritpoäng på gymnasiet?
    Vad är ett konkurrensvärde?
    Som jag har förstått det får man betyg på varje kurs - men vad gör då meritpoängen på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Agnes!
    Det är bra att du är ute i god tid och gör noga efterforskningar och överväger olika alternativ. Väldigt smart av dig!

    Om meritpoängen finns det bra info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Du får gärna återkomma med följdfrågorna. Men läs info på länken ovan först, OK? :)

    Ang. läsa mer än 2500 poäng. Det är i så fall ett UNDANTAG och beviljas av Rektor på ditt program på gymnasiet. Oftast vill rektor först se betygen i åk1 och sedan besluta om du klarar av att läsa på mer än heltid under åk2 och 3.
    Läsa Engelska 7, högre kurser i matte & moderna språk - kan man även inom programmets 2500 poäng.

    Individuellt val är det 200 poäng /två normalstora kurser/ som man väljer fritt från allt som skola kan erbjuda, t.ex. kan man läsa Japanska 1 och 2 om man går på El&energiprogrammet
    eller Filosofi och Psykologi - om man går på Restaurang&livsmedelsprogrammet och vill bli kock eller bagare. Det är, alltså, fritt val - oavsett programmet.

    Du kan se exakt vilka kurser man läser på de olika gymnasieprogram i programplanerna:
    Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    Ekonomiprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Det finns många olika yrken och du kan se yrkesbeskrivningar t.ex. på www.framtid.se

    men vissa yrken som finns när du blir "stor" kanske inte ännu finns idag - som t.ex. Programmerare inte fanns när jag gick på grundskolan.

    Egen företagare, som du nämner i din fråga, är en livsstill och tankesätt mer än ett yrke. Man kan bli egen företagare med väldigt olika utbildningsbakgrund. Det finns exempel på när folk får en bra affärsidé och själva har de inte någon relevant utbildning men de hittar andra, som har det, organiserar och motiverar dem och skapar ett framgångsrikt företag.

    Det är bra att du tänker på att du eventuellt ändrar dig i framtiden och vill ha så många dörrar öppna, som det går. Men det finns också möjlighet att komplettera på komvux efter gymnasiet. På gott och ont, kan man inte i detalj veta allt som kan hända och om du ändrar dig, kommer på andra tankar eller om yttre omständigheter gör att du måste ändra dig.

    Exempel: den som alltid velat bli bagare/konditor får mjölallergi och måste överge sin dröm och hitta på något helt annat.

    Intressen som vi har och våra mål i livet kan förändras. Det är få personer som tidigt, på mellanstadiet, bestämmer sig för ett visst yrke och sedan går raka vägen till sitt drömyrke.
    Allt som oftast blir det förändrade planer.

    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och på http://www.framtid.se/test
    Gå på flera öppna hus på olika gymnasieskolor, kanske även på de skolorna som du inte tänkte söka till - alltid kan man få veta något roligt/intressant på ett Öppet hus på en gymnasieskola!

    De gymnasieskolor som finns nära dig ser du presentationerna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=176&office_id=&order=school

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och känn dig välkommen att höra av dig igen!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA