Hej, Mitt barn är intresserat av att arbeta i en internationellt sammanhang, förstå ekonomiska samband (talang för matematik), förstå en teknisk process men inte arbeta i den (dvs grundläggande intresse av fysik, kemi), få möjlighet att leda andra och motivera dem att förbättras (intresse för psykologi) Utifrån detta verkar en högskoleutbildning inom både teknik och ekonomi relevant att förstå mer om och utbildningarna inom Civilingenjör Industriell Ekonomi, CivilEkonom (5år) eller Högskoleingenjör/Affärsingenjör Industriell Ekonomi (3år) Dock är det stor skillnad i behörighet och antagningspoäng som krävs mellan Civil* utbildningarna samt högskoleingenjörs utbildningarna När det gäller anställningsbarhet efter högskola, vad motiverar att man redan till gymnasiet väjer utbildning (Teknik Teknik) som ger behörigheten Ma4, Fy2, Ke1 som sen möjliggör en CivilIng utb på Industriell Ekonomi som är populär med höga antagningspoäng ? Eller är det lika lätt att få anställning efter en högskole ingenjörs examen i industriell ekonomi / affärsingenjör där behörighetskraven är lägre (Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c/C) vilket man får från Ekonomilinjen på gymnasiet ?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32126 frågor besvarade.
skillnad i anställningsbarhet mellan högskole-ing och civil-ing?
1 Svar
Hej Niklas,
det står inte på utbildningens egen webbplats - hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/industriell-ekonomi---affarsingenjör att den utbildningen skulle ge högskoleingenjörsexamen utan man utbildar sig till yrke "Affärsingenjör" (ett icke-reglerat yrke där arbetsgivare bestämmer vilken kompetens som ger jobbet); högskoleingenjörsutbildningar brukar kräva för särskild behörighet Matematik 4, fyisk2 och kemi1 (även kemi2 kan krävas beroende på inriktning). Utbildningsutbud förändras över tid. Att just den utbildningen kommer finnas i sin nuvarande form om några år - vet man inte: kanske kommer den försvinna, förändras eller börja kräva en annan särskild behörighet. Och även om just den utbildningen finns kvar om några år, så är det inte säkert att ungdomen i fråga vill eller kan komma in på den (kanske finns den i fel stad eller så kommer antagningsgränsen bli så högt att inte ens alla med max meritvärde kan tas in utan utlottning måste i så fall avgöra vem som får utbildningsplats); och är man inte behörig till högskole- och civilingenjörsutbildningar (sakar godkända betyg i matte 4, fysik2 och kemi1) då kan man inte komma in på de utbildningar. Man bli då låst till just den unika utbildningen och blir mer eller mindre helt beroende av att komma in på just den utbildningen.
Om huruvida det är lätt eller svårt att få jobb just efter den här utbildningen - var god kontakta studievägledare på institutionen där den utbildningen ges (förhoppningsvis har de resultat från någon sort uppföljning och kan svara om var deras f d studerande jobbar idag).
Är ungdomen intresserad av matematik, kemi och fysik - rekommenderas Teknikprogrammet på gymnasiet. Är ungdomen även intresserad av biologi - rekommenderas Naturvetenskapsprogrammet.
Om man jämför 5-åriga program med 3-åriga program inom "liknande områden", så är det så att man lär sig mer på fem år än på 3 år men sedan är det upp till arbetsgivare vilken kompetens de söker.
Du frågar om skillnader i anställningsbarhet efter olika ingenjörsutbildningar på högskole_/unviersitetsnivå. Kort svar är att varje arbetsgivare får fritt bestämma vem de ansöker pga ingenjörsyrken inte kräver någon legitimation, men du får också kontakta studievägledare på de institutioner där ingenjörsutbildningar ges, Arbetsförmedlingen och Teknikföretagen, som förhoppningsvis kan ge något svar på just den frågan som blir till hjälp för dig.
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga