Isabell
    Hej,
    Jag går sista året på gymnasiet och funderar på att läsa till kriminolog. Mitt problem är att jag gärna vill läsa på distans, dock är har jag bara hittat Kandidatprogram i utredningskriminologi som finns på distans. Detta är vid Högskolan i Gävle. Nu är min fråga vad skillnaden är mellan detta program inom utredningskriminologi och det vanliga kriminologiprogrammet är?

    Jag har också läst att det kan vara svårt att få jobb efter utbildningen och undrar om detta är sant? Känns ovärt att plugga till något och sedan ha svårt att få jobb efteråt.
    • SYV-besökare : för att jämföra högskole-universitetsprogram - se vilka Kurser som ingår i programmen; se vad för info finns på utbildningens egen hemsida och vid frågor kontakta gärna de som jobbar på just det programmet; kan finnas studerande-ambassadörer .... de som inte jobbar på just de programmen vet ju inget annat än det som står på utbildningens hemsida - med undantag av de som själva läste på det programmet (nyligen).
    • Jelena : ta redan kända kriminologer som exempel, (Leif GW), han läste just inte nått specifikt 'kriminologiprogram' på universitet, men kallar sig ändå kriminolog idag. Kriminolog kan nog inte påstås vara en skyddad titel, utan snarare en yrkeskategori av samhälls och beteendevetare som intresserar sig för det avvikande i samhället, med andra ord kriminalitet.
    • Ludmila : Fick idag svar från Lunds Universitet, som lyder: "kriminolog inte är en skyddad titel som t ex yrkestitlarna socionom eller läkare. Det gör att alla som har läst och har intresse inom detta ämne får kalla sig kriminolog om de vill. Här i Lund så är vårt kriminologiprogram ett samarbete mellan två institutioner sociologiska och rättssociologiska. Båda våra bredare ämne har ett intresseområde inom kriminologi där vi har skapat och satt ihop ett program inom kriminologi. Läs gärna med på https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGKRI Hur ser det ut på arbetsmarknaden för kriminologer Svar: Som jag nämnde tidigare kan en kriminolog har olika bakgrund och med det såklart så ser arbetsmarknaden olika ut. Våra studenter som tar en examen från vårt kriminologiprogram här i Lund har relativt lätta att få arbete efter examen och ibland redan när de går programmet. En stor andel har ett arbete som är relaterat till utbildningen redan inom ett år. Med vänlig hälsningar".
    • : Skrattretande att studiebesök är inställd vilket bör hänvisar till unversitets studievägsledare apropå frågan om jobbtiteln.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell,

    om du med din fråga menar det här programmet - så är det distans MED OBLIGATORISKA TRÄFFAR, SÅ DU MÅSTE ÄNDÅ ÅKA TILL SKOLAN IBLAND. För det andra, så ser det ut som att det ännu inte är klart om det blir någon framtida start på den ... det finns en pågående utbildning från hösten 2019 men jag kan inte se att det programmet skulle starta även i framtiden.
    Om du nu går sista året på gymnasiet, kan du, som tidigast, söka till eftergymnasiala utbildningar till hösten 2020, och utbildningsutbud kommer fastställas till 15 mars 2020... innan dess vet man inte riktigt vilka högskoleutbildningar: kurser och program, som kommer att starta höstterminen 2020.
    ***********'

    OBS! ang. distans - så är det skillnad mellan distans utan obligatoriska träffar & distans med obligatoriska träffar. Se noga på vilken distans-utbildning det är och hur ofta obligatoriska träffar ligger/hur långt det blir för dig att åka till de träffarna...

    ang. möjlighet att få jobb
    kandidatprogrammen pågår i 3 år; om du kommer in på ett kandidatprogram från hösten 2020, tar du examen i juni 2023... på så lång tid vet ju ingen exakt hur arbetsmarknaden kommer se ut. Eftersom det ej finns ngn jobbgaranti, i alla fall ännu... så kan ju ingen garantera att just du får jobb.
    Det är bra att "rusta upp sig": bl.a skaffa körkort; lära sig så mycket engelska du kan; helst läsa ännu ett språk, förutom svenska och engelska; vara beredd att söka vidareutbildning efter kandidatprogrammet; vara beredd att flytta dit jobbet finns (inom hela Sverige och även till utlandet...) - om man är flexibel och beredd på lite olika alternativ, inkl. att kanske jobba med ngt som inte riktigt ligger inom det område som man har tänkt sig - har man mycket bättre chanser att få ett jobb.

    Vänligen
    ANNA

    ang. kandidatexamen
    antingen söker man till ett Program som leder till kandidatexamen;
    eller så försöker man sätta ihop sin egen examen; och i detta fallet kan man börja med att söka till kurser i sitt kommande "huvudämne" för att man ska behöva tre terminers studier på heltid i sitt huvudämne; om det är kandidat i kriminologi du vill ta ut, sök till kurserna Kriminologi A, sedan B och sedan C; eller till Kriminologi I, sedan II och sedan III; eller till Kriminologi Grundkurs 30 hp, och sedan Forsättningskurs 31-60 hp och sedan Forstättningskurs 61-90 hp.
    Kurserna kan erbjudas på distans - t.ex hkr.se/kurs/KR1004
    Vilka övriga studier, förutom 90 hp i kriminologi, man behöver för kandidatexamen, så är det en Kandidatkurs á minst 15 hp, och vilka övriga kurser som bör eller kan ingå - tar man upp med studievägledare på just det lärosäte där man vill få ut examen: vissa lärosäten kan kräva att ännu minst 30 hp inom "närliggande ämnen" ska ingå, t.ex i ngn form av samhällskunskapsstudier... men på andra lärosäten kan accepteras "vilka som helst högskolepoäng".

    • : Finns det någon annan skola som erbjuder kriminologiprogrammet på distans?
    • Anna : utbildningsutbud - vilka skolor som ska erbjuda vilka utbildningar på högskolenivå i Sverige fastställs tills dess att ANMÄLNINGSPERIOD börjar; om du ska söka till hösten 2020, kommer du kunna se utbildningsutbud från 15 mars 2020 - på www.antagning.se
    • : Vilka fristående kurser behöver man läsa för att få ihop en kandidatexamen i kriminologi?
    • Anna : Ang. kandidatexamen - så måste man göra planering tillsammans med Studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut examen. Varje högskola och universitet kan bestämma rätt mycket själva. De generella ramarna för kandidatexamen är att minst 90 hp måse vara godkända kurser i Huvuämnet, alltså i detta fallet i Kriminologi. 90 hp motsvarar 3 terminers studier på heltid.
    • Anna : Se också utökning av mitt tidigare svar.
    • : Tack för svaren! Har nu letat runt lite mer och hittat bla det Beteendevetenskapliga programmet på HKR. Där kan man välja till kriminologi som sitt huvudämne. När man sedan tagit sin examen, är man då kriminolog om man valt kriminologi som sitt huvudämne?
    • Vägledare :

      Så vitt jag vet så är titeln "kriminolog" fritt fram att använda som man vill, detta pga det inte är en skyddad titel. Alltså, vem som vill kan säga att hen är en KRIMINOLOG. Men när arbesgivare anställer, då tittar de på vilken utbildning man har... och vilken utbildning som är tillräcklig för anställning, blir - vad gäller icke-reglerade yrken - upp till en arbetsgivare.

    • : Isabell, det är upp till högskola eller universitet godta beslut om det är okej läsa friståender kurser för att få kandidatexamen inom kriminologi , men nej det händer så sällan att du måste tyvärr läsa kandidatprogrammet inom kriminologi däremot utbildningen inte utger heller yrkestitel såsom socionom, lärare eller läkare. För mycket kriminell deckarserie eller hur
    Läs alla kommentarer