SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'software engineer.' (5 st.)

    • Fahd

      väg till software engineer?

      Jag går teknik på först året just nu och undrar hur jag kan bli en software engineer, jag vill veta vilken inriktning och individuellt val som är bäst för mig för att få yrken. Jag vill också få rekommendationer på...

      Milla : : Hej,utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Om du ska söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2026, då ska du kunna se ett... Läs hela svaret
    • Alexander

      Vad är skillnaden mellan dataingenjör och software engineering?

      Hej, Jag valde att söka utbildningen software engineering men jag har läst också att dataingenjör kan vara ett liknande program. Kan ni förklara skillnaderna? Jag saknar fysik 2 och intresserad mest av matematik och dator grejer (programmering, alltså inte...

      Anna: : Hej Alexander,de flesta yrken som du är intresserad av, är i Sverige de så kallade icke-reglerade; det innebär att det är Arbetsgivare eller Uppdragsgivare som... Läs hela svaret
    • Alexander

      Andra val till högskolan?

      Hej, Jag har valt software engineering som mitt första val men jag måste fylla på andra val som jag tyckte ”matematik lärare” kan vara ett passande program för mig som andra val. Vad måste jag söka på när jag går in till...

      Anna: : Hej Alexander,du ska leta efter Ämneslärarprogrammet för lärare i matte + ännu ett ämne. gymnasielärare i Sverige är oftast behöriga i 2 ämnen. Att Undervisa i fler ämnen... Läs hela svaret
    • Can

      Hur blir man software developer?

      Vill jobba som software developer/engineer (vet inte vad skillnaden är eller om det är samma utbildning) eller game developer/programmer men vet inte vad utbildning heter på svenska, är det civilingenjör i datateknik? Isåfall är det samma sak som Civilingenjörprogrammet i teknisk datavetenskap...

      Julia: : Hej Can,det yrken som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; det betyder att det är Arbetsgivare eller Uppdragsgivare som bestämmer vem jobbet/uppdraget går till. Det är... Läs hela svaret
    • said

      Vad är skillnaden mellan Systemutvecklare och software engineer?

      Hej! Som frågan lyder Vad är skillnaden mellan Systemutvecklare och software engineer? Har de samma uppgift eller de är olika arbete? Hur blir man software engineer respektive systemutvecklare? Jag ville ha information av dessa yrke, skulle varit tacksam om ni svarar.

      Mikael: : Hej Said! Det är svårt att ge ett tydligt svar på din fråga. Det jag på raka arm kan svara är att utbildning till systemutvecklare har mer betoning på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga