Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'särskilda behov' (7 st.)
-
NPF nekas distansundervisning?
Hej Ungdom med NPF samt ångest som råkat illa ut under skolgången och nu inte orkar vara i skolmiljö längre vill kunna plugga hemma åtminstone ett tag och få återkoppling via skoldator (är på IM-programmet) men enligt skolan skulle det...
Hej!På uppdag av skolverket genomförs distansundervisning på Korrespondensgymnasiet men den skolan erbjuder inga IM-program, endast några få högskoleförberedande gymnasieprogram.I den... Läs hela svaret -
Npf anpassningar?
Hej, har en dotter med båda ADD och Språkstörning - vilken hjälp finns att tillgå? Vad är skolorna skyldiga att hjälpa till med? Skiljer det sig mellan kommunala skolor och friskolor?
Hej,jag vill direkt säga att jag kommer inte kunna ge dig ett konkret och fullständigt svar. Jag kan endast förklara vilka olika sätt eller vägar det finns att komma fram till vilken skola och utbildning som passar... Läs hela svaret -
Gymnasium med mindre klasser eller grupper för adhd eller dyslexi?
Hej, Finns det gymnasieskolor som har mindre klasser eller grupper om man har adhd och/eller dyslexi? Där man får extra stöd samtidigt som man kan läsa högskoleförberedande gymnasielinje?
Hej Moa,ja, sådana alternativ finns på gymnasieskolorna. Vi samlar information om gymnasiestudier för elever med särskilda behov - på gymnasieguiden.se/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov -
Vilket gymnasieval?
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret -
Möjligheter om poängen inte räcker till för gymnasieprogram?
hej! Min son har haft en knagglig tid på högstadiet och våren -20 fick vi diagnosen (äntligen) adhd. Tyvärr togs den extra anpassning och resurs han haft bort lagom till start av 9:an, pga resursbrist i skolan, trots att det stod klart och tydligt i utredning att...
Hej Cecilia!Jag antar att behovet av rätt stöd för din son inte har försvunnit (i alla fall inte ännu) och då gäller det att inte bara "komma in på... Läs hela svaret -
Hur kommer man in på ett distansgymnasium?
Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...
Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret -
Personlig assistent på gymnasiet?
Om en elev behöver en personlig assistent i grundskolan finns det då möjlighet att han får det även på gymnasiet?
Hej Mats! Det är ingen fråga som en Studie- och yrkesvägledare kan svara på. Biståndsbedömare på Socialtjänsten eller andra personer som är anställda för att just göra sådana bedömningar - får fatta beslut. Jag hoppas att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga