Jonathan
    Jag undrar om ni skulle kunna ge mig tips om skolor med bra samhällslinje.'
    Och var snälla och bara svara på frågan istället för att säga till exempel gå på öppet hus eller gå till gymnasiemässan eller ett gymnasieval är oerhört personligt. Öppet hus och gymnasiemässan lurar det vet vi alla därför hoppades jag på att få tips innan jag går på gymnasiemässan. Tack o hej!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan, jag vet inte var i landet du bor.
    Jag hittade 7 skolor med Riksrekrytering, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=&variant=2&sport=
    och en av dem "Korr" gymnasiet erbjuder utbildning på distans med några få obligatoriska träffar /därför behöver man inte flytta/.
    Om du inte vill eller kan flytta och inte vill söka Samhällsvetenskapligt program på distans - måste du söka till en skola som ligger nära dig (på pendlingsavstånd).
    Jag hittade 484 skolor i Sverige som erbjuder SA, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=&variant=2&sport=
    SA har tre inriktningar: Samhällsvetenskap, Beteendevetenskap och Medier-, info-/kommunikation.
    Är du intresserad av någon speciell inriktning på SA?
    Vad vill du göra efter gymnasiet?
    Var i landet bor du?
    Om du svarar på mina frågor, skall jag försöka ge dig ett bättre svar.

    Mvh
    Mikael SYV
    Hej igen,
    behörighet till Juristprogrammet är
    Grundläggande behörighet + Historia 1b alt 1a1+ 1a2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 1 eller A1).
    Antagningspoäng till Juristprogrammet brukar vara väldigt höga och det är inte bara viktigt att bli behörig utan även att få hög konkurrensvärde på sina gymnasiebetyg eller träna på Högskoleprovet och försöka komma in på Juristutbildningen på resultatet av Högskoleprovet.
    Jag hittade 45 skolor i Stockholm som erbjuder Samhällsvet.programmet.

    Med tanke på att du måste sträva efter de högsta betygen eller ha tid att träna på Högskoleprovet - skulle jag råda dig titta noga på de skolorna som ligger nära där du bor. Man sparar väldigt mycket tid & energí på att kunna promenera eller cykla till skolan. Den tiden kan man lägga på sina studier.
    På gymnasiet måste man ta väldigt mycket eget ansvar och du är mindre beroende av lärare och klasskamrater än på grundskolan.
    Du kommer även att kunna - till en viss del - forma din utbildning - genom att välja INRIKTNING, 200 p. kurser inom Individ.val, kurser inom Programfördjupningen och temat för Gymnasiearbete.

    Du kan fundera över om du vill gå på en mindre skola, som bara har några få program, som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-kunskapsgymnasiet

    Tänk även på INRIKTNINGEN inom Programmet. Vissa skolor som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/design-construction-college-stockholm
    erbjuder en inriktning /av tre möjliga/.
    På de flesta skolor erbjuds det två inriktningar inom SA, som t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-stockholm

    Det är viktigt att gå på Öppet hus och känna in atmosfären. Du skall ju gå till skolan varje dag i tre år och du måste känna dig bekväm med lokaler, avståndet hemifrån och känna förtroende för just den skolan. Angående enskilda lärare - så kan man inte vara säker på att de kommer att vara dina lärare i tre år. En lärare kan t.ex. bli föräldraledig och "försvinna" i ett år.
    Det är tyvärr så att du som väljer till gymnasiet måste chansa lite, precis som för övrigt i livet. Det finns inte många garantier på att saker och ting blir precis så som man hat tänkt sig. Genom att övervinna hinder och lära sig anpassning i olika situationer - blir du förberedd för vuxenlivet.

    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/globala-gymnasiet har Riksrekrytering och spetsutbildning. Riksrekrytering innebär att eleverna från andra delar av Sverige kommer att gå i din klass. Det kan vara en värdefull erfarenhet för dig.

    Här är en större skola med flera olika program http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-eriks-gymnasium
    Vissa elever trivs på små skolor & vissa på större. På en liten skola känner alla varandra. På en större skola kan det ofta finnas större möjlighet att välja bland fler kurser inom Indiv.val och programfördjupningar - eftersom skolan har flera lärare, behöriga i olika ämnen. Större skolor kan även ha egen skolpsykolog, flera skolsköterskor och kuratorer samt ett gäng speciallärare /i fall man skulle behöva hjälp med dyslexi, diskalkyli mm./.

    Kunskapsgymnasiet Globen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-globen erbjuder alla tre inriktningar som finns inom SA. Om man vill ha större frihet att välja inriktning /vilket man gör mot slutet av å k 1, väljer man en skola som erbjuder alla inriktningar som finns inom programmet/.

    Jag råder dig titta in på länkarna som jag skickar nu & fundera lite och GÅ PÅ ÖPPET HUS på några skolor! *L* ;-)
    Du är alltid välkommen att återkomma med dina frågor & funderingar!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV

    • : Jag bor i Stockholm och jag vill bli en advokat
    • Mikael : jag kommer nu att skriva ett utökat svar till dig!
    • : Tack ditt svar var otroligt hjälpsamt!
    • Mikael : Så bra att du tycker att mitt svar hjälpte dig! återkom om du har en ny fråga. Bästa hälsningar & lycka till! :-)
    Läs alla kommentarer