Natta
    Hej! Gick ut hantverksprogrammet 2015 med 2700 poäng, vill läsa vidare på universitet och kommer läsa upp meritkurser i spanskan och matematik, min fråga är om man söker in till universitet på de 16-17 bästa betygen? Räknas frisörämnena till exempel bort då de inte är relvanta för programmen jag söker till och kommer de påverka jämförelsetalet? Hur många A betyg krävs det för ett snitt på 20.1 kan jag lägga till andra kurser för att öka mina chanser att komma in på jurist/ psykolog programmet om särskilda behöright finns med i betyget?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Natta,
    jag antar att du har ett Examensbevis.
    Om du har ett Studiebevis, då är du i så fall inte behörig till högskola och måste komplettera på komvux.
    Om du har ett Examensbevis med 2700 p. i, se vilka kurser som är markerade med "U"; det är viktigt.

    Hantverksprogrammet är ett yrkesprogram; har du godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6; det går att få Examensbevis från ett yrkesprogram utan de kurserna (i svenska och engelska) men då är man inte behörig till högskola.

    Har du examensbevis, så räknas alla kurser i, förutom GA, gymnasiearbete; av de kurser som är markerade med "U" räknas det i betyg i de kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger Meritpoäng. Har du t.ex U-kurser som är svenska 3 och eng 6 - då räknas de betygen också i. alla andra betyg räknas i, även i frisörkurserna...

    Du kan prata med syv på komvux om att göra planering mot examensbevis i ett högskoleförberedande program; då kan du kanske höja upp ditt meritvärde ganska mycket.

    Du frågade vad för betyg som krävs för att uppnå 20.1.
    Jag antar att du menar Meritvärde på 20.1, men vilket man konkurrerar om plats på högskola.
    Om man har alla B-betyg och max i merit, får man 20.0 - då behöver man ha A-betyg i minst en 100poängskurs och resten B-betyg och så max i merit (alltså Engelska 7 och moderna språk 3 och 4; eller eng 7 och högre kurser i matematik; eller moderna språk 3 och 4 och högre kurser i matematik).

    Sammanfattning
    det är rätt krångligt med behörigheter och hur an räknar fram meritvärde.
    Försök få så höga betyg du kan!
    Prata med syv på komvux!

    och Lycka till!

    • : Hej igen hängde inte riktigt med jag har utökade kurser i eng 6 samt svenska 3 , kommer läsa spanskan och matematik 2 genom prövning , i mitt stidoebevis står det att de uttgör grundläggandebehörighet för grundnivå alltå till högskolan
    • :

      Har samhällskunskap 1b och historia 1b med om det är vad du syftar på

    • Anna : Om du har Studiebevis /se överskrift på dokumentet, rubrik/ - då måste du ansöka att på komvux få ut Examensbevis. Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • Anna : Om dokumentet du fick heter Examensbevis och du har "U"-kurser svenska 3 och engelska 6, då räknas alla betyg i, förutom Gymnasiearbete, även svenska 3 och eng6, trots att de är U-kurser (detta för att de krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier). ... Matematik 2 krävs för behörighet till psykologprogrammet; den kursen kommer inte ge dig meritpoäng, när du söker till psykologprogrammet, men om du söker juristprogrammet, ger matte 2 + 0.5 i meritpoäng (därför att det är en matte-kurs som är svårare än det som krävs för programmet).
    • Anna : Godkänt betyg i Spanska 3 kommer ge dig + 0,5 i merit och i Spanska 4 kommer ge dig + 1.0 i merit men de betygen räknas då också in i ditt jämförelsetal, därför vinner du på att ha så höga betyg som möjligt. Även betyg i matte 2 kommer att räknas in i Jmf-tal. Försök få så höga betyg som möjligt.
    • : Hur menar du med att göra planering för examensbevis skulle du kunna berätta mer? Tänker mer kring om jag höjer mig i ämenna som jag har c-d betyg i till ett A kmr inte frisöämnena sänka meritvärdet? Om målet är lite över 20.0
    • Anna : alla A-betyg ger jämförelsetal på 20.0 - vill man komma över 20.0 måste man även ha några meritpoäng. ... alla B-betyg ger jämförelsetal på 17,5 och max i meritpoäng är 2,5 /ingen kan på mer i "påslag" Meritpoäng än 2,5/. Då måste man uppnå som lägst B-betygen i genomsnitt i samtliga kurser från gymnasiet. ... Om du idag har ett Studiebevis, så måste du ta ut Examensbevis från komvux för att studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier; i examensbevis från komvux får ej kursen idrott-och-hälsa 1 ingå; så det betyget kommer gå "förlorat". Planering med SYV på komvux rekommenderas. Detta för att du ska ha en plan på vad som du måste läsa och vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara /för dig/.
    • Anna : Ännu ett alternativ är att satsa på Högskoleprovet. Behörig måste du ändå bli. Obehöriga kan inte tas in på högskola/universitet, men just för Konkurrens... kan du konkurrera och komma in i HP-urvalet.
    • : På dokumentet står det examensbevis undertill ”yrkesexamen
    • : Ja precis jag har tänkt skriva hp provet men kommer inte meritvärdet sänkas om jag får A på högskoleämnena om man säger så och jag har enbart E betyg på frisör ämnen om du förstår
    • Anna : Så bra! då har du Examensbevis! Det är mycket bättre än Studiebevis! Examensbevis med godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6 ger dig Grundlägande behörighet till högskolestudier. Sedan behöver du till juristprogrammet även godkända betyg i samhällskunskap 1a2 och 1a1 och i historia 1a1 och 1a2 - och till psykolog: samhällskunskap 1a1 och 1a2 samt matematik2. detta för Särskild behörighet till just ett specifikt program på högskola.
    • Anna : Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen. konkurrensen är mycket tuff till jurist- och till psykologprogrammen; många söker med höga betyg och med högt resultat på högskoleprovet.
    • Anna : Resultat av högskolevet räknas helt separat i HP-urvalet; vilka betyg man har (hur höga) spelar ingen roll när man prövas i HP-uvalet; och tvärtom, när man prövas i betygsgruppen - spelar det ingen roll om hur högt resultat på HP man fick (eller om man ens gjort HP).
    • Anna : Frisörsämnena räknas in och påverkar ditt jämförelsetal, ja.
    • : Nu förstår jag bättre tack för all hjälp men tror du inte att meritvärdet sänks på grund av frisörämnena hade för mig atg enbart de 16-17 bästa betygen räknas in i jämförelsetalet och på så sätt räknas frisörämnen bort men så var de inte kanske
    • Anna : Du blandar ihop reglerna, känns det som... :) Det är när man söker till Gymnasiet, då är det16-17 bästa betyg som räknas in från slutbetyget på grundskolan... men när man söker till högskola-universitet, räknar man på ett helt annat sätt. boka tid med sYV på komvux, ta med dina betyg och prata igenom din studieplanering. Lycka till.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det finns utbildningar inom "juridik" även inom yrkeshögskola. De är kortare och mer praktiska och leder oftast direkt till en anställning.
    Se några exempel:
    pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal-malmo

    och det finns även många yrkeshögskoleutbildningar som "på sätt och vis" har med Juridik att göra - ex. utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist