Katarina

    Hej, Jag har tidigare studerat på ett yrkesgymnasium och tagit min gymnasieexamen. Jag behöver läsa ett par extra kurser på Komvux för att kunna söka in till det program jag vill läsa på högskolan. Min fråga är: ifall jag blivit antagen att läsa exempelvis sjuksköterskeprogrammet som startar vt, går det att jag efter den terminen avslutar mina studier för att på höstterminen söka till ett annat program i samma högskola? Exempel: blir antagen till sjuksköterskeprogrammet i högskolan i Gävle VT 2021, börjar söka till Förskollärarprogrammet i mars som startar HT 2021 i samma högskola, avslutar studierna för sjuksköterskeprogrammet vid terminens slut och börjar studera Förskollärarprogrammet höstterminen samma år i samma högskola? Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,

    det är inte förbjudet att söka utbldningar, när man är inne på ngn utbildning. Det är inte heller förbjudet att hoppa av utbildningar. Så, om du när du är studerande på t.ex sjuksköterskeprogrammet kommer in på ett annat program, t.ex på förskollärarprogrammet, så får du givetvis tacka Ja till plats på det nya programmet och i fall du inte kan läsa båda programmen samtidigt, behöver du i så fall hoppa av det "gamla" programmet.
    Ngn garanti på att lättare komma in på ett annat program, pga att man är studerande på högskolenivå, finns inte. Du konkurrerar till det nya programmet på samma villkor som om du inte läste (redan) på högskolenivå.

    Jag tänker dock på följande:
    om du vill bli förskollärare och inte sjuksköterska, varför söka till skk-programmet? Du upptar i så fall plats på utbildningen som ngn annan "behöver bättre" (jag menar att det är ssk-brist och det är inte så bra att börja på en utbildning som man egentligen inte vill läsa...).
    Sedan tänker jag också på Studiemedel. Max tid med studiemedel på eftergymnasial nivå är 6 läsår, 12 terminer. Förskollärarprogrammet är på 3,5 år. Om du sedan innan tar en termins studiemedel (för första terminen på ssk-programmet) har du sedan endast max 2 år kvar att läsa "med"/studiemedel. Du kan i framtiden behöva studiemedelsveckor om du kommer på att du vill läsa påbyggnadsutbildning av ngt slag eller t o m ett helt nytt program.
    Vidare är det också viktigt att tänka på att Om du tar studiemedel för första terminen på ssk-programmet, måste du uppvisa godkända betyg i slutet av den terminen. I annat fall kommer du få avslag på studiemedel när du ansöker om studiemedel för att läsa på förskollärarprogrammet.
    Det är inte alla som tänker på det (eller ens känner igen de reglerna: tvång att uppvisa godkända betyg för tiden man läser med studiemedel). Argument som "nu ska jag läsa en annan utbildning som jag egentligen vill gå och som passar mig bättre" "biter" inte på CSN. Utan man får i så fall läsa första terminen på det nya programmet utan studiemedel (om man har råd) eller tyvärr t o m hoppa av (om man inte har råd).

    Fördelen att börja läsa på högskolenivå så fort som möjligt är den att man skaffar sig "erfarenhet av att läsa på högskolenivå". Men om studierna är inom ett annat kunskapsområde, så kanske de påminner om varandra i en liten grad, endast, och på så sätt kanske man ändå inte "vinner" så mycket på det.
    Ännu en fördel kan vara att fler godkända högskolepoäng ser bra ut i CV, när man söker jobb.
    Men det kan också finnas arbetsgivare som kan "ifrågasätta" varför man hoppade mellan olika utbildningar: de kanske kan anta att man inte var säker på sitt yrkesval. :(

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Hej Anna! Tack så mycket för det långa och utförliga svaret, det hjälpte mig oerhört mycket! Jag har dock några följdfrågor: du skrev att man har 6 år (12 terminer) på sig med med studiemedel på eftergymnasiala studier. Men om jag endast studerar 1 termin av ssk-programmet (och får godkända betyg på alla kurser under den terminen) hur kan jag då ha max 2 år kvar hos CSN? Jag kommer ju inte studera alla 3 åren på ssk-programmet, utan bara en termin? Betyder det att 6 terminer hos CSN försvinner för mig även om jag bara tänker läsa en termin? Jag tänker att jag endast söker studiemedel hos CSN för en termin och inte alla 3 år på ssk-programmet. Sedan undrar jag vad du menade med "erfarenhet av att läsa på högskolenivå"? Tack på förhand :)
    • Julia : Det är Totalt 6 år, 12 terminer som man får studiemedel på eftergymnasial nivå. Anna menade att Efter en termin på ssk-programmet + 3,5 år på förskollärarprogrmamet, har du förbrukat 4 år av de totalt max 6 år... och du kan senare i livet kanske planer på att läsa ännu mer... Tanken här är att inte ta studiemedel "i onödan" (för studier som man inte har planer på att avsluta). :)