Erika

    Hej det är dags att söka till universitetet, men det finns ingen information om komvux. Jag vill läsa en utbildning som kräver kemi 2, jag har endast kemi 1, jag gick natur natur på gymnasiet men valde bort kursen pga vissa anledningar, så de är endast kemi 2 som behövs för den utbildningen jag vill läsa. Min fråga är hur söker man till komvux för kemi 2? Som jag vet läser man 5 veckor heltid, stämmer det? Kommer jag att prioriteras för att kunna läsa kursen?

    • : Eller kan man läsa folkhögskola för en endast en kurs? Hur skiljer det från komvux då?
    • Anna : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!
    till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Förhoppningsvis har komvux i din kommun möjlighet att ge dig plats på en distans (eller flex-)kursen som går på heltid (det tar i så fall fem veckor); men om du vill ha lärarledd undervisning, då brukar kursen gå på en termin (på 25% av studietakt).
    ****
    ang. Folkhögskolorna
    FHSK brukar prioritera sökande som ska läsa en Allmän kurs (på heltid på 3 år) men kan i mån av plats ta in på ett ämne - men då läser man det ämnet under ett årstid (i alla fall vad jag vet). Varje folkhögskola är som "ett eget företag" och du kan få olika svar från olika folkhögskolor.
    FHSK är statliga och du kan söka till alla de olika folkhögskolorna - i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd. Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige. De kan ge undervisning på distans, men det får du se på folkhögskolans egen hemsida eller kontakta de folkhögskolorna som du är intresserad av och fråga om det.

    Påverkan på ditt meritvärde
    Betyget du får i kemi2 på komvux kommer räknas in i ditt jämförelsetal och du kan på så sätt både höja och sänka ditt meritvärde.
    Omdöme om särskild behörighet i kemi2 som du får på en folkhögskola kommer inte påverka ditt jämförelsetal - och du söker med det meritvärde som du får på ditt examensbevis från gymnasiet.

    Du skriver att du gick natur-natur (alltså inriktning Naturvetenskap på Naturvet.programmet) men valde bort kemi2... då undrar jag om du fick ut Examensbevis eller Studiebevis?
    Kemi2 är en Obligatorisk kurs på gymnasiet, om man läser NA/natur och går inte välja bort den kursen och ändå uppfylla kraven för exam.bevis. Det går att få ut exam.bevis med F i kemi2 men ej utan betyg i kemi2.
    Examensbevis behöver du för att bekräfta att du har Grundläggande behörighet.
    Om du idag har Studiebevis - då kan du antingen vända dig till komvux för att läsa kemi2 där och sedan få ut examensbevis från komvux
    eller
    så kan du satsa på Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola; sök i så fall till Allmänna kurser på folkhögskolorna; ett sådant omdöme kan man, som snabbast, få på ett läsår (två terminer).

    • : Oj skrev fel, läste natur-samhälle, så kemi 2 var ej obligatoriskt, jag ersatte den med moderna språk istället. Tack för svaren. Jag undrar om jag läser kemi 2 på Komvux kommer jag söka in på BI eller BII? Och när börjar komvux? För jag vill söka till universitet till hösten 2020, kommer jag hinna med komvux kursen med tanke på att antagningen till universitet stänger snart!
    • : Vill helst läsa komvux och inte folkhögskola då jag inte har tiden att läsa 1 år för endast en kurs.
    • Anna : Sista dag för Komplettering av ansökan till högskola (som du gör t o m 15april2020) blir 18juni 2020. När komvux i din kommun kan ge dig plats på kursen Kemi2 kan endast komvux i din kommun svara på. .. Ang. urvalsgrupper: antagning.se kommer placera dig i den eller de urvalsgrupper där du kan prövas; du behöver inte själv tänka på det. Om du får betyg från komvux eller omdöme från en folkhögskola eller på annat sätt kompletterar med uppgiften att du nu har kunskaper i kemi2, och kemi2 krävs för din högskoleutb., prövas du i BII, pga du har kompletterat. Om du söker utb. där kemi2 ej krävs, prövas du i BI och betyget i kemi2 räknas då inte in (för att det ej behövs/krävs).
    • : Jag bor i göteborg och såg att komvux för distans började i augusti vilket innebär att jag inte kommer kunna söka till HT2020 visst? Min utbildning finns inte heller VT2021 så de innebär att jag måste vänta tills HT2021 för att kunna läsa. Så jag kommer alltså prövas i BII? Ville helst prövas i BI eftersom att de är
    • : Lägre antagninspoäng men de finns inget jag kan göra? :(
    • : Då jag inte läst kemi 2 förr så de är väl ingen komplettering?
    • Anna : Du är inte behörig (saknar godkänt betyg i kemi2) på ditt examensbevis. Då är det en komplettering. Så bedömer i alla fall Antagning.se - oavsett om man läst kurs förut och fick F eller om man Inte läst kursen förut, och läser EFTER gymnasiet - så är det en Komplettering (och detta gäller både om du läser en kurs på komvux eller på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå eller om du skaffar dig kunskaper genom självstudier och betyg genom en Prövning).
    • Anna : Vänd dig till komvux i den kommunen där du är Folkbokförd, fråga om de på ngt sätt kan ge dig plats på kemi 2 snarast. - Du kan också överväga att söka till naturvetenskapliga basår på högskolenivå: om du har examensbevis från ett högskoleförberedande program + godkänt betyg i matematik 3, är du Behörig till nat.vet.basåret; sedan konkurrerar du om plats på basåret; och det kanske är lite "onödigt" att läsa om kemi1, biologi 1och2 och fysik1 och 2 om du endast saknar betyget i kemi 2...? Du kan också se om du vill försöka skaffa dig kunskaper genom självstudier och betyg - genom Prövning. Dock ställs nu många prövningar in (pga Corona-problematiken, tyvärr).
    • Anna : Att utbildningen börjar endast på höstterminen är inget ovanligt. De flersta utbildningar börjar just i augusti, en gång om året. Det är många som är i samma eller i en liknande situation som du är. Det är inte ngt. ovanligt att man endast pga man saknar betyget i en kurs (kan t o m vara en liten kurs á 50poäng, t.ex samhällskunskap 1a2) blir försenad i minst ett år... Tyvärr kan det ofta bli så. Tråkigt men vet faktiskt inte om vi på FRåGA SYV kan avhjälpa det på ngt. sätt. Högskolor-Universitet i Sverige kan inte ta in obehöriga. Om din utbildning kräver bl.a Kemi2, då måste du har godkänt betyg i den kursen. Sedan finns det ingen garanti på att komma in på en högskoleutb., även om man är behörig; behöriga sökande deltar i konkurrensen och om du kommmer in (eller inte gör det) beror på hur högt meritvärde du har.
    Läs alla kommentarer