Nora
    Hej, jag ska söka gymnasiet nu med 9orna till natur , men jag går redan på den skolan jag ska söka till och de programmet.
    Hur går det till? är det möjligt? Ska man gå klart o få slutbetyg? och sen bara bli inskriven som etta igen? förklara gärna för mig hur det kommer gå till och vad som kommer hända.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nora!

    Är det så att du går redan på det gymnasieprogram och den skolan där du vill gå? Varför skall du då söka om till samma utbildning? Det är mycket ovanligt att man söker om till samma utbildning. Det som man brukar göra: söka om till åk1 till ett annat program.

    När man söker till åk1 då man redan går på gymnasiet, söker man på sina "gamla" betyg från åk9, det tas inte hänsyn till de betyg som man fick på gymnasiet. Du konkurrerar mot de som går i åk9 idag.

    Om man kommer in, bokar man tid med Studie- & yrkesvägledare på sitt gymnasieprogram och går igenom de betyg man har och utarbetar en Individuell Studieplan. Rent formellt, så behöver man inte läsa om kurserna i vilka man har godkända betyg, men i praktiken blir det ofta så att man ändå läser om kurserna (kanske inte alla men några). Detta pga de flesta vill ha Studiebidrag från CSN och deltidsstudier ger inte rätt till den. Hoppar man över någon kurs, så blir det deltidsstudier och inga pengar från CSN.

    Dessutom har man oftast bra chans att få högre betyg i samma kurser, som många elever tycker är jättebra! Det är det högre betyget som ingår i Examensbeviset.

    I fall du söker till samma utbildning som du redan går på, vet jag faktiskt inte vad som händer. Jag har inte varit med om en sådan situation. Det kan hända att du inte får plats och ett svar att du redan fick plats på samma utbildningen förra året. Det är bara ditt Antagningskansli som kan svara om vad som händer i den situationen (om jag nu har förstått det rätt och du verkligen söker till samma utbildning som du redan går på). Kontaktuppgifter till ditt antagningskansli kan du hitta på www.antagningskanslier.se

    Stort lycka till med dina studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag vill söka om till samma program för att jag missat mkt det första året , då jag bytte mitt i året från samhälle till natur!
    • Milla : OK, då förstår jag varför du vill söka om. Som sagt, en ovanlig situation. Vet rektor på ditt program att du vill söka om? Fick du råd från personal på skolan att söka om? Rent formellt, så är det Antagningskansliet som hanterar din ansökan och jag undrar om några regler och riktlinjer finns angående ansökan till åk1 från en elev som redan går på samma utbildning som hen söker. Det är möjligt att det inte finns några regler och riktlinjer för det, eftersom situationen är så pass sällan förekommande. Kontakta Antagningskansliet och fråga dem eller vänta och se vad du får för besked på din ansökan. Jag kommer att hålla tummarna för dig!