benni
    Hej. Jag hade lite frågor.

    Det är så att jag går mitt första år på universitet och klarade inte av en tentamen i en viktig spärrkurs. Och klarar jag inte denna kursen så kan man inte studera vidare på 2 kurser som kommer nu i våren därför att den kursen jag inte klarade är där som behörighetskrav. Tentamen för kursen ges endast 2 gånger per läsår och jag hade då behövt studera 4 år istället för 3 år som min utbildning egentligen är. Idag gjorde jag omtentamen för denna kursen och hoppas jag har klarat den. Men nu funderar jag vad man skulle kunna göra som plan B. just nu är det så att de kurserna vi ska studera i vår nu så är jag behörig till 2 av 4 kurser blir det då. kommer detta göra mig ogiltig till csn då jag bara studerar på halvfart framöver? undrar även om det finns då möjlighet att jag under tiden denna våren lägger till en annan kurs att studera på halvfart också. kanske någon kurs som redan finns på mitt program i andra året att jag gör det nu istället för nästa år(om sånt ens är möjligt). Jag är ny till universitet så vet såklart inte hur mycket av detta fungerar. hoppas ni kan hjälpa mig annars så kanske jag får leta upp studievägledare på mitt universitet.
    • Mikael : Vi håller tummarna för att du klarade tentamen. Återkom gärna med svar hur det gick på din "omtenta". Lycka till!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Benni,
    du ställer en intressant och viktig fråga men som vi på fråga syv tyvärr ej kan ge svar på.
    Olika lärosäten kan ha olika policy i den frågan. Ofta erbjuds man möjlighet till ett par Omtentor... hur man gör om den studerande ej klarar av det max antal omtentor som lärosätet erbjuder, löses "lokalt" (på plats). I värsta fall kan den studerande bli "avrådd" från utbildningen eller få besked att hen ej får fortsätta.
    Prata med de utbildningsansvarig på din utbildning och lycka till!
    Hälsningar
    Mikael