Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31959 frågor besvarade.
Språkintroduktion - hur lång tid tar det?
2Poäng
Björn
Hej!
Min son kom till Sverige för 1 år sedan. Han är 17 år nu och har pluggat upp till klass 10 i sitt hemland (Nepal)
Vi bor i Stockholm. Han har gått 6 månader på språkintroduktion. Lärarna säger att det kommer att ta 2-3 år av språkintroduktion innan han får börja på gymnasiet!
Alltså 2-3 år utan att han får några svenska kontakter, och ingen chans att komma in i Sverige. Är det verkligen så?? Vad krävs för att man ska få komma in på ett "Vanligt gymnasieprogram"?
Han vill gärna plugga på engelska annars, men det verkar som att det bara är IB programmet som är tillgängligt om man inte fullföljt sin språkintroduktion, stämmer det?
(IB programmet verkar väldigt svårt).
Mycket tacksamma för hjälp. Om det verkligen tar 2-3 år att få börja på gymnasiet kommer vi nog lämna Sverige. Hur ska vi göra för att komma in på ett "vanligt" gymnasieprogram??
Hej Björn, jag förstår att din son vill komma in i det Svenska samhället snabbt och det är jättebra!
Problemet är att svenska är UNDERVISNINGSSPRÅK och läraren förklarar allt på svenska och läroböckerna är också skrivna på svenska. För att kunna läsa på gymnasiet med undervisningsspråk svenska - måste man kunna lika mycket svenska som elever som slutar åk9 den svenska grundskolan som får minst E (godkänt) i svenska eller svenska som andraspråk.
Hur lång tid det tar att lära sig det är individuellt. Det beror på ålder när man började lära sig ett nytt språk, på språkbegåvning, motivation, hur mycket tid man lägger på sina studier och en del andra faktorer.
Att förvänta sig att en 16 åring lär sig lika mycket svenska som elever som har pratat svenska i 15 år och/eller läst svenska och läst andra ämnen PÅ SVENSKA i 9 år i skolan - på ett år är orimligt.
Hur lång tid det tar för just din son beror, som sagt på olika faktorer.
Det påskyndar inlärningen om ni pratar svenska hemma, om han läser böcker på svenska, om han tittar på nyheterna på svenska mm.
Om huruvida det tar 2-3 år eller 1,5 år är det jättesvårt att säga. Lärarna gör bedömning utifrån hur det brukar gå till och även utifrån din sons nuvarande kunskapsnivå och "progression" (hur snabbt han lär sig). Ibland går inlärning långsamt under en period (man ackumulerar kunskaper latent) och sedan händer det en sort "explosion" och man kan helt plötsligt uppvisa jättebra kunskaper. Det är mycket individuellt. Jag tror att lärare inte vill lova ngt. som de inte kan hålla sedan. Jag tror de tar i "överkant" och det kan i praktiken gå mycket snabbare.
Jag kan rekommendera att din son går med i någon förening, fritidsgård, kulturskola eller liknande på kvällstid och på helgerna. Detta hjälper honom att komma in i det svenska samhälle samt han lär han sig bättre svenska för han blir tvungen att prata svenska där. Mycket bra om han kunde få extra jobb på en arbetsplats där det pratas svenska (kvällstid och/eller helger) - det är också ett sätta att komma in i samhället och samtidigt träna svenska språket.
Du frågar vad ni kan göra för att din son skall komma in i ett "vanligt" gymnasieprogram?
Om undervisningsspråk är svenska då måste han kunna svenska motsvarande betyg E från åk9 i grundskolan + uppvisa kunskaper i matematik (motsvarande samma nivå, åk9 i grundskolan) + engelska + minst fem andra valfria grundskoleämnen. Han kan bekräfta sina kunskaper genom t.ex. göra Nationella prov, prövningar på Prövningsenheten eller om hans betyg från Nepal godkänns i Sverige.
Det är ingen som vinner på att din son får gå på gymnasiet utan någon chans att klara sig.
Man måste kunna undervisningsspråk tillräckligt bra för att kunna tillgodoräkna sig kunskaper. Den processen kan man inte påskynda hur mycket som helst. Språkinlärning får ta den tid det tar... Risken är annars att man kan bli sjuk av negativ stress.
Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för er!
Bästa hälsningar
Milla SYV
Studie- och yrkesvägledare
Utökat svar
Hej igen,
den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs
erbjuder alla sina utbildningar på engelska.
Ta kontakt med den skolan. De känner säkert till andra skolor som också har undervisning på engelska.
Ni kan också fråga Antagningskansliet - Gymnasieantagningen Stockholms län
Postadress:
Box 4404
102 68 STOCKHOLM
Tel: 08-58 00 80 00 Fax:08-5800 8008 [email protected]
Om man loggar in på http://www.gyantagningen.se/ kan man säkert se vilka skolor i Stockholm som erbjuder några eller alla sina utbildningar på engelska, men då måste man ha lösenord. Det har SYV på din sons skola. Din son, antar jag, har inte fått inloggning till antagningssida pga han förväntas inte söka till gymnasiet (jag vet inte, jag bara gissar).
"Faran" i att läsa på engelska är att din son inte kommer att lära sig svenska och ju äldre han blir, desto svårare blir det för honom att lära sig svenska snabbt och bra.
Språkforskning visar att ju yngre man är när man börjar lära sig ett nytt språk, desto större är chanser att kunna "ta till sig" språket som modersmål. Det finns brittisk forskning som visar på att förmågan att ta till sig ett nytt språk börjar (långsamt) att avta från det att bebisen är 9 månader gammal. Forskarna kunde mäta skillnader mellan hur barn yngre än 9 månader uppfattar ett nytt för dem språk och hur barn som är äldre än 9 månader - reagerar. Skillnader är inte stora i den ålder men redan mätbara.
Det är mycket individuellt men UNGEFÄR vid 12 års åldern börjar förmåga att ta till sig ett nytt språk avta ganska snabbt. Vid 15 års åldern (också det är mycket individuellt) har man reellt försämrade möjligheter att lära sig ett nytt språk som modersmål. Är man över 20 år, så är det i princip omöjligt att lära sig ett nytt språk "som modersmål". Det hörs på brytningen men det som händer inne i hjärnan är att man måste TÄNKA i stället för att kÄNNA vad som är rätt och fel i språket.
Modersmål KÄNNER MAN, man bara vet att "så säger man inte - en kontor.. t.ex.där "gör ont i munnen" liksom... att säga så, det tar emot... OM MAN HAR SVENSKA SOM MODERSMÅL men på främmande språk - måste vi TÄNKA, minnas hur var det nu... "är det EN kontor eller ETT kontor"?
Och så säger man fel och skriver fel också... men det gör inte så jättemycket om det blir fel ibland, bara det går att förstå. men en Sammanhängande problematik är att den "mängd" svenska som din son kan lära sig under det här året, kommet ta flera år om han lär sig senare... och så blir han aldrig lika bra på svenska som han skulle hade blivit om han läste det nu. "Tåget går" liksom... och snabbare för varje dag. Hjärnan "cementerar" de kunskaper som man skaffade sig som barn - och det är mest påtagligt på vissa områden (och språk är ett sådant område). Har du någonsin träffar en person som började lära sig svenska när hen var över 20 år gammal och talar utan brytning? Jag har inte träffat någon i alla fall!
Brytning är inte så farligt MEN DET ÄR ETT TECKEN PÅ ATT SPRÅKET ÄR ETT FRÄMMANDE SPRÅK för personen i fråga. På främmande språk är det svårare att studera, arbeta och umgås i största allmänhet.
Summan "av kardemunnan" är att i fall din son planerar bo och arbeta i Sverige, så skulle jag rekommendera att han "kastar sig över svenska språket" nu på en gång (inte om fem minuter - utan NU!) och läser PÅ SVENSKA.
Bästa hälsningar & stort Lycka till!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'musiklärare' (16 st.)
Julia: :
Hej Sia,
det finns många olika estetiska ämnen. Se gärna info i avsnitten UTBILDNING i yrkespresentationerna:BildlärareMusiklärareDanslärare
Om att bli lärare i Övriga estetiska... Läs hela svaret
Hej. Jag har två frågor om ifall det finns en kort väg till att bli behörig musiklärare för de yngre barnen alltså F-3. Jag är nämligen snart färdigutbildad förskollärare med behörighet att arbeta i förskoleklass och jag har bestämt mig att det är förskoleklassen jag vill arbeta på efter min...
Julia: :
Hej Parman, du ställer en svår (för oss att besvara) fråga. Du söker "undantagslösning", kort väg till att bli behörig musiklärare (för yngre barnen) och... Läs hela svaret
Hej! Jag är utbildad förskollärare sen 3 år tillbaka som har ett stort intresse för musik. Jag har på senaste tiden tänkt att jag skulle vilja jobba med ungdomar istället, som musiklärare i gymnasiet och i grundskola. Programmet jag är...
Anna: :
Hej Sandra,om du söker och kommer in på programmet som du vill läsa - kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar från de utb.ansvariga om du kan hoppa... Läs hela svaret
Hej, jag undrar hur man utbildar sig till musiklärare. Är det något speciellt universitet man ska börja på? Och hur länge tar det att utbilda sig till musiklärare?
Anna: :
Hej! kika gärna på framtid.se/yrke/musiklarare där bl.a berättas om hur man i Sverige blir "behörig Musiklärare"; det fins det - se info på sidan, länk ovan, om tre olika... Läs hela svaret
Om man studerar en musikproduktions-linje på högskola så man får en kandidatexamen, hur går man tillväga för att kunna utbilda sig vidare för att bli musiklärare? Utbildningen jag har funderat på:...
Julia: :
Hej,
tänker du i första hand på Musiklärare eller Kulturskolepedagog (på kulturskolorna är Musik det vanligaste ämnet).I de flesta yrkespresentationer på www.framtid.se finns även uppgift om vilken utbildning som krävs.mvh
Julia syv
Hej,
Börjar KPU till sommaren, inriktning ämneslärare åk 7-9 i samhällskunskap.
Har en fråga gällande utökad behörighet för att få undervisa i musik i åk 4-6.
Jag läser på skolverkets hemsida att man rätt att undervisa även i årskurs 4-6 om man har behörighet för åk 7-9. Dvs i de ämnen man...
Anna: :
Hej Stefan, det är skolverkets avdelning för legitimationer som bestämmer ... kika också gärna på Utb.info på yrke/musiklarare
Om jag planerar att ta ämneslärarexamen, främst i musik, med inriktning gymnasiet, när jag tagit studenten, vilken av de nedanstående fördjupningsvalen är mest givande och passande för att bli musiklärare på gymnasienivå? Eller är de alla lika passande? (Keep in mind: kommer utöka mina kurser i...
Liselotte: :
Hej Claudia,jag tycker att "mitten-alternativet", dvs Musiker/ArtistKurser som ingår:● Ensemble 2● Instrument eller sång 1 specialisering 1● Instrument eller sång 2● Körsång 2
passar... Läs hela svaret
Hej, jag har nyligen tagit examen och fått lärarlegitimation som musiklärare. Jag är ettämneslärare och har behörighet att undervisa i musik i grundskola, gymnasiet, folkhögskola och kulturskola. Jag har dock blivit mer och mer intresserad av att istället arbeta med yngre barn och funderar på...
SYV-besökare: :
Hej Karin,
om du söker och kommer in på förskollärarprogrammet, ansöker du sedan om tillgodoräknande (av tidigare utbildning) - och det är först då som... Läs hela svaret
Hej mitt fråga är hur blir man en musiklärare av grundskola.
jag skulle vilja ha en detaljerad step by step hjälp.
från avslutning av skola tills man blir behörig musik lärare.
Liselotte: :
Hej Sergie!
I yrkespresentationen Musiklärare>> beskriver vi några olika vägar man kan gå för att bli behörig musiklärare.
Lärarutbildningen /i första hand för... Läs hela svaret
Hej jag har kollat up många olika jobb och etc..
Men fortfarande tycker jag att jag skulle vilja blir Musiklärare
Så jag tänkte så har :
Efter Grundskola jag går till gymnasiet > Estetiska Programmet > Inriktning Musik
Men efter det är jag då redo för att för exempel jobba som musik...
Anna: :
Hej Sergi,
om hur antagningsprovet är utformat på KungIiga MusikhögskoIan, Iäs på skoIans egen hemsida>>
och frågor om utbiIdning på den skoIan, inkIusive... Läs hela svaret
Kan man bara gå en vanlig utbildning inom musik och bli anställd på skolor som musiklärare?
Anna: :
Hejsan,
se t.ex. info- på http://www.estet.umu.se/utbildning/musiklarare/
det är nu satsning på behöriga lärare. I fall en behörig lärare söker till en skola, får inte en obehörig ngt. jobb. I fall det... Läs hela svaret
Jag vet att man kan bli musiklärare men vad mer kan man bli?
Hur mycket musik i veckan har man?
Mina syskon säger att man inte ska gå estet musik för det ger inget, alltså att man inte kan bli något efter det stämmer det?
Mikael: :
Hej, estetiska programmet är högskoleförberedande. Du får grundläggande behörighet till högskolestudier men ofta krävs det särskild behörighet också som är olika beroende på vilken utbildning du vill söka. Om du inte... Läs hela svaret
Hej! Jag går ES-programmet och då läser man ju inte matte 2b automatiskt. Därför undrar jag behöver man matte 2b för att plugga vidare som förskollärare, musiklärare eller grundskolelärare.
Sen även en till fråga kan man plugga vidare på bageriutbildning trots att man inte har gått RL? Jag...
Lena: :
Hejsan, om du vill plugga till musik eller förskolelärare så behövs inte just Ma2-kursen. Ska du dock läsa grundlärarprogrammet så beror behörigheten på lite på vilka ämnen du väljer... Läs hela svaret
Hej! jag har funderat på att kanske gå linjen estet-musik, men igentligen så vill jag inte jobba med musik , jag vill alltså inte bli musiklärare eller något sådant, utan jag väljer denna linje isf för att jag håller på med väldigt, väldigt mycket musik på fritiden och för att jag vill utvecklas...
Per-Anders: :
Hej!
Det var många frågor. Ska försöka svara på alla.
1: Du blir behörig till polishögskolan på Eststiska programmet.
2. Det behövs inte A på alla kurser för att komma in på polishögskolan. När man sökt kallas man till... Läs hela svaret
Hej jag tänkte fråga om lite information inom linjen estet. Jag är en tjej som är 15 år. På min fritid så håller jag på med musik väldigt mycket, har spelat fiol i snart 7 år, köpte en gitarr för cirka ett år sedan, och har tagit lektioner via internet. Och för några veckor sedan köpte jag ett...
Lena: :
Hejsan, Estetiska programmet är fiffigt på det sättet att den ger en bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan. Den ger till o med lite extra historia. Det gör att du blir behörig... Läs hela svaret