Saga
    Jag funderar att söka in till Stillerska gymnasium inriktning teater.
    Då undrar jag om det hålls auditions för att komma in på Stillerska och om någon som aldrig gått i teater eller skådespelat under hela sitt liv fortfarande kan komma in?

    • Julia : Du undrar om det hålls auditions för att komma in på Stillerska och svar som Antagningskansliet ger är att de kan inte se att det hölls auditions/uppvisningar förra året - och de TROR därför att man söker endast på betyg, men för att vara helt säker råder Antagningskansliet vända sig till skolan direkt. Vi har ställt frågan till Stillerska och inväntar svar. Vi hör av oss till dig så fort vi får svar från skolan.
    • Anna : Vi fick svar från Stillerskans rektor & jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!
    Om du funderar på att söka till Stillerska gymnasium, så finns det bra info på http://stillerska.se/ansok-till-oss/
    Jag tror säkert att man kan komma in även om man aldrig gått i teater eller skådespelat under hela sitt liv. Det handlar om "talang" till skådespeleri som många gånger "hänger på" ganska subjektiva bedömningar. Det finns exempel på kända och mycket bra skådespelare som INTE kom in på teaterskola pga juryn bedömde att de "saknar talang" men som sedan via andra vägar kom in i branschen och blev ganska "stora" skådespelare. Om det handlar om "felbedömning" av jurymedlemmar eller om att "talangen" kan blomma ut sent - är svårt att säga...
    Sedan finns det, som tur är, många olika saker man kan göra, förutom själva skådespeleriet - man kan skriva texter/manus (textkreatör), man kan tillverka kostym och rekvisita eller göra promotion av filmer och teaterföreställningar och massa annat, som ibland inte ens har någon yrkesbenämning, men som ändå måste göras för att en film ska "bli till".

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen!
    En gymnasieskola vet inte (om inte eleven har tagit kontakt med gymnasieskola) vem som skulle vara intresserad av att läsa på skolan - innan skola får resultat av det Preliminära antagningen. Då har gymnasieskola en lista men namn på eleverna och kan kalla dem till t.ex. Intervjuer.
    Då många ska ha sina intervjuer, blir det svårt att välja tid som passar just dig. Du kanske får tid då du har svårt att komma till skolan på Intervju. Du, som bor långt ... tänkte vi hjälpa dig genom att försöka boka intervju i samband med Öppet hus - så att du kan ha två event samtidigt (och inte behöver åka så långt en extra gång).
    Vi vet inte ens om det är möjligt att få tid för intervju i samband med Öppet hus - vi vilje bara vara hjälpsamma och försöka göra det bekvämare för dig.
    Men du har rätt - det är bättre du själv håller i detta ... det går snabbare och smidigare om du själv kontaktar gymnasieskola och frågar om intervjutiden (om du nu ska åka till Öppet hus och OM DU VILL FÖRSÖKA BOKA INTERVJU i samband med den resan).

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för det utökade svaret, det uppstod lite förvirring från min del tidigare.
    • Milla : Lycka till och hör av dig om du har fler frågor! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!
    Nu har vi varit i kontakt med rektor på Stillerska Filmgymnasiet.
    Så här är det:
    - inga auditions men intervju. På intervjun försöker skolans personal skaffa sig en uppfattning om du verkligen är intresserad och motiverad.
    Du är välkommen på Öppet hus den 10 dec. kl.18.00!

    Rektor säger att det finns elever på skolan som är hemmavarande i Västerås. Boende i Stockholm löser dem genom att bo hos någon vän eller släkting eller som inneboende. Skola kan också hjälpa till att hitta boende, säger rektorn.

    Jag tycker att du bör åka på Öppet hus och se "med egna ögon" hur det är på skolan. Du får då också uppfattning om hur långt det är åka till /från skolan. Även om du skulle bo i Stockholm under gymnasietiden, kommer du behöva och/eller vilja åka hem till föräldrarna - och det är viktigt att det fungerar - att det inte är för långt och besvärligt att åka.

    Eftersom du är intresserad av film, så är det bra för dig att besöka Stillerska gymnasium (även om det sedan skulle visa sig att du inte vill eller kan läsa på skolan). Du kommer att vidga dina vyer och lära dig något nytt och intressant på det besöket.

    Om du åker på Öppet hus, kan vi på Fråga SYV, försöka få rektor att ge dig tid för intervju i samband med Öppet hus 10 dec. - innan eller efter öppet hus, dvs om du kan komma i skolan till kl.17 till exempel eller om du kan stanna länge - och genomföra intervju kl.20.00 ... eller om du och dina föräldrar kan åka tillsammans och övernatta i Stockholm och du kommer på intervju dagen efter, den 11 dec. Jag kan ej lova att du får tid för intervju i samband med öppet hus, men jag lovar att vi försöker ordna det för dig, om du vill.

    Hör av dig!
    ANNA
    • : Jag har syv möte på min nuvarande skola den 3 december. Jag kontaktar efter det mötet (jag ska få mer information om skolan under mötet).
    • : Så intervjuerna hålls inte efter att man blivit preliminärt antagen, utan de är tänkta att hållas innan man kommit in?
    • Mikael : Preliminär antagning garanterar inte någon plats på en gymnasieskola för en elev; det är betyg från VÅRTERMINEN som gäller. Jag skriver också ett utökat svar nu.