hej Sandra!
    FRåGA SYV är ett Komplement till den "vanliga studie- och yrkesvägledningen" som man får av SYV på sin skola, eller från vägledningscentra i sin kommun, eller av en studievägledare på en högskola-universitet. Vi kan inte (har ingen möjlighet) att ersätta de "ordinarie vägledningsinsatser". Vi kan ge "second opinion", viss information, bekräfta om en sökande fick svar från en annan SYV men kanske tvivlar på "kan det verkligen stämma"? Så, vi kan göra mycket men inte "allt". Och kontakt med oss sker här på forumet, som är öppet forum och tanken är att "alla ska lära sig av allas frågor" och av alla svar.
    Vi har ingen möjlighet att bedriva  vägledning utanför forumet eller på andra sätt än genom att besvara frågor här på forumet.
    Om hen som stället frågan vill vara anonym, så går det jättebra: man kan ändra sitt namn och behöver inte berätta alla detaljer i sin situation, utan endast det som vi behöver för att kunna besvara frågan.
    Hoppas jag lyckades förklara och du förstår varför vi inte bedriver vägledning per telefon, eller på ngt annat sätt som inte får plats här på forumet.
     Behovet av studie- och yrkesvägledningen är stor men resurserna är begränsade. Det finns tyvärr inte tid att vi skulle ge personlig vägledning utanför forumet. Jag beklagar detta men så ser det ut.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej igen,

      Tack så mycket för ert svar. Då vet jag hur det fungerar.

      Min fråga avser egentligen om det finns någon motsvarighet till Mariestads bygghantverksprogrammet, fast i Göteborg?
      Min stora önskan är att kunna skola om till hantverkare, men har svårt att hitta någon lämplig yrkesutbildning. Jag har universitetsexamen och pg a mina familjeförhållanden med barn, kan jag inte söka mig till annan ort om det inte ligger inom ett pendlingsavstånd till Göteborg.

      Tacksam för alla tips om hur jag skulle kunna tänka framåt.

      Vänligen Sandra

    • Anna :

      Är osäker på vad du menar med "bygghantverksprogrammet". Utbildningar till byggnadsarbetare ligger i Sverige på gymnasial nivå. Utbildningar inom olika hantverksyrken och det finns väldigt många olika se t.ex cirka 90 st. hantverksyrken beskrivna på https://www.framtid.se/yrken/hantverk - kan finnas lite "var som", inom olika skolformer. För att kunna ge svar eller i alla fall ha ngn som helst chans att ge svar - så måste man veta vilket eller vilka yrken du vill utbilda dig inom.

      Det kan finnas utbildningar på distans, så att man endast behöver åka till skolan några få gånger, t.ex inom yrkeshögskolan, https://www.yhguiden.se/utbildning/stiftelsen-hantverk-utbildning/hantverkslarling-leksand

    • Anna :

      Nyheter inom komvux: från 1 juli 2021 planeras en ändring i prioriteringsordningen och det är de "med störst behov" (och inte som tidigare "med kort utbildning sedan innan") som kommer prioriteras på komvux. Exakt vad det innebär i praktiken är ännu för tidigt att svara på. Inom bristyrken, t.ex Elektriker, planeras utökning av studieplatser. Det blir förhoppningsvis lättare att komma in på komvux-utbildningar om man söker efter 1 juli 2021.

    • :

      Hej Anna,

      Jag syftar till det program som GU har samarbete med i Mariestad. https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/bygghantverksprogrammet-n1bhp ;

      Det är ett trårigt program med lite olika inriktningar, så som bland annat snickeri, betong men hittar inte någon motsvarighet här. Hade gärna velat arbeta med byggnation och renovering av hus i framtiden.
      Har också kikat på VUX utbildningarna men som du säger verkar de vara prioriterade till de som inte fullt ut tagit sig ut på arbetsmarknaden ännu.

    • Anna :

      Jag har nu pratat med utbildningsansvarig på den utbildningen som du länkar till och fick svar att det är en Unik utbildning - som ej finns i Sverige på ngt annat ställe än i Mariestad (i alla fall som det är nu, febr 2021 och inga kända planer på att starta samma eller liknande utbildning i ngn annan stad). Fick tips om att det (tyvärr också i Mariestad) finns ett årig yh https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-komvux-i-mariestad/kulturmalare-traditionellt-byggnadsmaleri och https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-komvux-i-mariestad/fonsterhantverkare-traditionella-hantverkstekniker-mariestad - även om även de utbildningar är i Mariestad, så är de 1-åriga.. så går kanske att veckopendla? Eller fråga de utbildningsansvariga om det går att läsa enskilda kurser, ej hela utbildningen - så kanske du kan ta ngn kurs ur utbildningen på några veckor som du i så fall kan bo i Mariestad på vandrarhem t.ex (under veckodagarna och åka hem till Gbg på helgerna)?

    • :

      Hej igen,

      Tusen tack för din hjälp, länkar och för input :)

      En ettårig utbildning skulle kunna vara görbart. Jag har en liten här hemma som snart börjar förskoleklass vilket gör mig betydligt mer begränsad för tillfället. Men skam den som ger sig ;)

      Allt gott och tack igen för hjälpen.

      Bästa hälsningar Sandra

    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer