Micke

    Finns det någon regel som säger hur lång tid efter en avslutad kurs ett betyg måste sättas i gymnasieskolan? Jag vet att det ska sättas efter avslutad kurs samt att det utvecklats nån sorts praxis att man har 2 veckor efter kursen på sig. Tyvärr efterlevs inte detta vid examen för treor, utan huvudmannen kan ibland bestämma betygsdatum som tom ligger innan kursen är slut.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Micke,
    mitt råd blir att du kontaktar Skolverket*** - för då kan du uppge alla detaljer som hör till din fråga: om det är en kommunal eller en fristående skola, om det föreligger några särskilda omständigheter kring situationen... Sedan spelar också roll vad man menar med att "sätta betyg", vilket datum då...? Betygssättningen är en process: betygssamtal med eleverna, läraren fyller i vilka betyg hen sätter, sedan går det till administratören och till SYV-en (som oftast håller i att sätta ihop examensbevis) och sedan till rektorn för kontroll och påskrift... allt detta sker ju inte under samma dag. Och om vi tänker på Examensbevis, då samlas många olika betyg i det dokumentet - från olika lärare, och det kan bli fördröjningar - om en lärare är sen med att lämna in betygen, så väntar alla som ska få ut examensbevis på det... även om alla andra lärare har redan gjort sitt.
    Komplettering av ansökan till högskolan: i år är det 18 juni 2020. Det är den dagen som man som senast ska ladda upp betyget på antagning.se, alltså eleven ska ha Examensbevis "i handen" absolut senast den dagen, men helst innan. För att inte riskera missa delta i konkurrensen om utbildningsplats till hösten. För att hålla denna deadline - kan jag tänka mig att gymnasieskolorna uppmanar att lärarna sätter betygen så tidigt som möjligt.
    *** tel.nr till Skolverkets upplysningstjänts 08-527 332 00 och tel.tid helgfria vardagar kl.9-11 samt tisdagar och torsdagar kl.13-15 (uppgift från maj 2020).
    Vänligen
    Julia syv

    • : Tack för oerhört snabbt och initierat svar. Problematiken vi har är att NP kan ligga bara några dagar före kommunens satta datum. Vi har tidig student pga Vätternrundan och förra läsåret blev det nästintill omöjligt att hinna rätta NP och sätta betyget innan slutdatumet. Självklart görs en kontinuerlig bedömning, men NP ska vara ett stöd i betygssättningen i de ämnen det finns. Då blir det fel att bortse från det.
    • Julia : Det är på skolan Rektorn som är ytterst ansvarig. Mitt råd är att i första hand "ta det" med rektorn. Och om det inte går att hinna rätta NP och sätta betygen inom dead-line då gör man inte det pga det är omöjligt. Man kan ju inte göra ngt som är omöjligt ju, det säger ju sig självt. :( "Kreativa förslag": försöka hitta ngt verktyg för snabbare rättning av NP eller att begära "övertid" (t o m Kvalificerad övertid som är väldigt bra betald) under de dagarna som ligger mellan NP och deadline för betygssättningen och jobba "dygnet runt" just de dagarna för de extrapengarna eller för extra ledighet. --- Du får gärna fråga skolverket, men jag tror inte det finns ngn regel ang. hur många dagar som kan/bör/ska gå mellan NP och deadline för betygssättningen.