Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'särskola' (6 st.)

    • Tove

      Övergångar mellan särskoleformer?

      Jag har fått frågor om att byta mellan skolformer, och jag kan inte hitta någonting. Det går att byta från "vanlig" skola till särskola/gymnasiesärskola, men funkar det åt andra hållet? Kan man byta från gymnasiesärskola till gymnasieskola, och kan man söka gymnasieskola om man gått...

      Daniel: : Hej Tove,gymnasieskolans nationella program kan inte, enligt vad jag vet, anta elever som läste på grundsärskola. Anledningen är att de är obehöriga. För behörighet till ett... Läs hela svaret
    • Isak

      Kan jag byta klass till en vanlig klass?

      Hej, jag går i en särklass på bollerup men jag trivs inte alls i den klassen och känner att jag kommer strunta i att gå i skolan pågrund av detta, jag vill gå i en vanlig klass med fler folk och folk jag känner på bollerup, jag valde denna...

      Julia: : Hej Isak,när du skriver "Särklass" menar du gymnasiesärskoleutbildning som på Bollerup heter "Skog-, Mark och Djur"? Om det är den utbildning du menar, då är det... Läs hela svaret
    • Jessica

      validering inom särskolan?

      Var hittar jag hur jag kan validera bort olika ämnen inom specialpedagog/pedagog/särskolelärare? Jag har ingen möjlighet att läsa in ämnen som saknas för att bli behörig till lärarutbildning men har gedigen kunskap/erfarenhet och betyg i...

      Anna: : Hej,om man utan fullständig gymnasial utbildning vill komma in på högskola, så finns det idag möjlighet att söka på "reell kompetens": 3 års arbetslivserfarenhet + ett antal godkända... Läs hela svaret
    • Robin

      Vad behöver jag göra för att undervisa i särskolan?

      Hej! Jag studerar till ämneslärare med examen mot gymnasieskolan och har påbörjat min andra termin. När jag är klar med mina studier vill jag allra helst jobba i gymnasiesärskolan eller lärvux. Min fråga är därför vilka vägar jag kan ta för att komma dit. Om jag har förstått det hela...

      Milla : : Hej Robin,det vi kom fram gäller för att bli behörig att undervisa på en särskola är följande info:för att SkoIverket ska kunna utfärda... Läs hela svaret
    • Daniela

      Målgruppstillhörighet för särskola?

      Hej, jag fick en synpunkt från en kollega, en annan SYV, att det inte bör (eller får, eller ska...) användas begrepp "utvecklingsstörning" när man pratar om elever i särskola (grundsärskola, gymnasiesärskola och särvux). Kollegan använder "utvecklingsvariation" i stället och tycker alla bör...

      Milla : : Hej Daniela!Vi har på senare tid allt mer märkt av oenigheten kring begreppet Utvecklingsstörning. Det är inte helt enkelt eller självklart vilka begrepp man kan, bör, får eller ska... Läs hela svaret
    • Camilla

      Elev som läst särskolan?

      Hej! Vilka alternativ ser ni för en person (18 år gammal) som läst grundsärskola när det gäller fortsatta studier? Personen i fråga vill absolut inte gå gymnasiesärskolan. Hoppas ni kan hjälpa mig med lite idéer :)

      Anna: : Hej Camilla, jag råder dig/er att kika på folkhögskolorna, ex. Ädelfors folkhögskola>>, Sjöviks folkhögskola>> och i Vara folkhögskola>>. På Sjöviks... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga