Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'matematik 1a och 1b' (13 st.)
-
prövning Matematik 1b?
Hej! Jag undrar bara hur man brukar göra när man pluggar till prövningar på i princip heltid. Minns inte riktigt från åk 1 men ofta gör man väll inte absolut alla delar i en mattebok. Känns som man hoppar några delar av några kapitel...
Hejsan,jag vill börja svara med att ställa en fråga till dig: varför vill du göra prövning i matematik 1b (och inte i 1a, en kurs där det är lättare att få högre betyg)? Om du... Läs hela svaret -
Hjälper det mycket att exemepelvis gå från E till ett C i merit?
Hur mycket mer i merit får man om man läser upp matte 1b från E till C? FUnderar på att läsa upp detta för att komma in på högskola men vet inte hur mycket det hjälper
Hej,om du i ditt examensbevis har betyget i matte 1b kan du skaffa dig betyget i matte 1a och det nya betydet i matte 1a om betyget är Högre, kommer räknas in i ditt snittbetyg... Läs hela svaret -
Byte av linje, tillgodose ämnen man redan läst?
Hej! Min son går samhällsprogrammet i ettan på gymnasiet men ska byta till barn och fritid eftersom det är den linjen han helst vill gå. Men den startar upp först efter sommaren, fanns inte att söka förra terminen. Han har kommit på linjen...
Hej!Om eleven har godkänt betyg i kurser som ingår i det programmet som eleven kom in på, behöver inte eleven läsa de kurserna. Men om eleven läser på gymnasiet på... Läs hela svaret -
Höja sig på prövningar?
Hej! Jag gick humanistisk utbildning på gymnasiet för tre år sedan med 14.8 i merit, vilket jag tycker är väldigt lågt och planerar att höja med prövningar nu i vår. Min dröm är komma in på medie och kommunikationsvetenskap...
Hej Elise,om du höjer från E till A i en 100poängs-kurs som t.ex en språkkurs eller en kurs i matematik, då blir höjningen ca + 0.4. Börja med söka var du kan anmäla dig till... Läs hela svaret -
Göra prövning i Ma1a & 2a istället för Ma1b & 2b?
Hej! Det är så att jag läste Ekonomi-juridik-programmet på gymnasiet och läste därefter ett tekniskt basår på kth för att få behörighet. Jag vill nu göra prövning inom matte 1b & 2b för att höja betygen men...
Hej,om man har flera betyg i samma kurs eller i motsvarande kurser, då gäller det Högre betyget, så du kan inte sänka dina betyg i matte 1 och 2 genom prövningar. Och ja, du... Läs hela svaret -
Kan prövning sänka meritvärde?
Hej Jag gör en prövning på Matematik 1a, för att höja betygen jag har fått i Matematik 1b som står i gymnasieexamen. Om jag råkar få svagare betyg på Ma1a prövningen än Ma1b betygen, kommer det sänka min meritvärde?...
Hej,om man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, då gäller det högre betyget, oavsett i vilken ordning man fick sina betyg. Alltså som svar på din fråga: du kan inte... Läs hela svaret -
UF företag som individuellt valt?
Kan det finnas en möjlighet att lägga till UF som ett individuellt val i 2an?
Hej!Det kan vara olika hur UF-företagande bedrivs på olika gymnasieskolor. Det skiljer sig också från en skola till en annan - på vilka utbildningar: program/inriktningar som det blir... Läs hela svaret -
Allmän kurs på folkhögskola?
Hej, nu är det så att jag har gått i snart 1,5 år på gymnasiet, estet media. Men jag har insett att det verkligen inte är för mig, jag kommer snart att hoppa av pga många anledningar. Jag ska börja på folkhögskola och plugga...
Hej Ebba!På folkhögskolornas allmänna kurser, på gymnasial nivå, läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet och jag vill råda dig delta i "hela... Läs hela svaret -
Kan man byta kurs?
Hej jag har en fråga angående ekonomiprogrammet! Om man går ekonomi ekonomi, kan man då välja att ta bort matte 3b och ersätta den med en annan kurs?
Svar på din fråga är: Nej, det går inte.FörklaringI EK/inriktning Ekonomi ingår matematik 3b som en obligatorisk kurs. Obligatoriska kurser får inte tas bort. Men det går att ta ut... Läs hela svaret -
Ger matte 1a och matte 1b tillsammans 100 eller 200 poäng?
Om jag ska läsa till en gymnasie examen på 2400 poäng redan har 2100 poäng och nu ska läsa historia 1b, matte 1b och svenska 1 blir mina poäng efter dessa ämnen 2400? Jag har redan läst matte 1a
Hej!Matte 1a och matte 1b (eller 1c) får inte ingå i samma examensbevis, därför att det är i princip "samma kurs", så det är antingen betyget i matte 1a eller i... Läs hela svaret -
Hur blir man epidemiolog?
Hej Jag går i ekonomiprogrammet andra året och min fråga är: är det lätt att bli epidemiolog om jag går i ekonomi programmet eller spel ingen roll? om det spel ingen roll så hur kan jag bli det? vad är vägen? och hur många år...
Hej! Var god läs informationen på framtid.se/yrke/epidemiolog För att /i Sverige/ kunna få anställning som Epidemiolog kan man exempelvis studera till läkare, samhällsvetare, ekonom,... Läs hela svaret -
Är det möjligt att byta skola?
Hej, det är såhär att jag går åk 2 på Sam men vill byta skola så fort som möjligt men vill gå kvar på samma linje. Vet att det finns vissa skolor som till exempel redan läst naturkunskap i åk 1 vilket jag inte har utan skulle...
Svår fråga!Det är svårt för skolan att ge dig möjlighet att läsa en kurs i årskurs 3 som deras egna elever läste i år1. Med stor sannolikhet kommer du ha en annan... Läs hela svaret -
Jobba som studievägledare?
Jag är nyfiken på studievägledaryrket och vore tacksam om någon kunde dela med sig hur ni upplever och tänker kring arbetet som SYV. Vad är roligast? Vad är den största utmaningen? Vilka egenskaper har en bra SYV? Övriga tankar om arbetet som...
Tack för dina frågor om mitt yrke - SYV! Roligt att du är nyfiken på mitt yrke!Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem.Vad är roligast?- Jag... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga