Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'UF-företag' (10 st.)
-
Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?
Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.
Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret -
Hur betygsätta UF kurserna?
Hej! Jag går i årskurs 3 och ska precis börja driva mitt UF företag. Vi har en rolig idé som vi har bestämt att köra på men är osäkra på om det kommer bli en succé eller en flopp. På min skola utgör UF två...
Hej, betygssättningen är lärarens kompetens, inte SYV-ens, så jag kan egentligen inte svara på din fråga, tyvärr. Min gissning är dock den att även om UF-företaget... Läs hela svaret -
Måste man starta uf-företag om man går ekonomi?
Jagar andra året på ekonomiprogrammet och jag undrar om det är obligatoriskt att starta ett uf-företag i trean?
Hej Anna!Om din gymnasieskola har bestämt sig att använda den metoden, då blir det i princip obligatoriskt för eleverna på den skolan. Det är inte alla gymnasieskolor som... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej. Jag går sista året på ekonomi programmet inriktining ekonomi. Vi ska göra uf iår, och även skriva GA. Vårt gymnasiearbete baseras på Uf, alltså ska frågeställningen vara kopplat till ditt UF företag. Det är så...
Hej Sara,du måste prata med personal på din skola. Ytterst är det rektorn som är ansvarig. Vi har tidigare försökt få svar om UF-företagande är obligatoriskt på alla de utbildningar... Läs hela svaret -
UF företag som individuellt valt?
Kan det finnas en möjlighet att lägga till UF som ett individuellt val i 2an?
Hej!Det kan vara olika hur UF-företagande bedrivs på olika gymnasieskolor. Det skiljer sig också från en skola till en annan - på vilka utbildningar: program/inriktningar som det blir... Läs hela svaret -
Kan man öppna en butik efter samhällsprogrammet?
Hej! Jag undrar ifall om jag går samhälle på gymnasiet. Kan jag då efter gymnasiet gå en linje på högskola som gör att jag får kunskaper så jag kan öppna en butik eller är det bara ekonomi programmet som har den...
Hej Filip!på Ekonomiprogrammets inrikt.Ekonomi får eleverna ofta (dock inte alltid) möjlighet att testa på driva eget företag: UF-företagande; ofta under årskurs 2. Det... Läs hela svaret -
Handel eller ekonomi för att skapa företag?
Hej, jag är 16 år och har nyss börjat ekonomi. Jag vill starta företag efter gymnasiet och bara det. Men jag känner att ekonomi har för mycket skolarbete för mig, jag har det väldigt svårt att plugga och hänga med. Jag vill byta till handel...
Hejsan,jag förstår det som så att du vill i framtiden satsa på att bli entreprenör-egenföretagarePå ekonomiprogrammet brukar eleverna i årskurs 2 prova-på starta... Läs hela svaret -
Kan mitt UF-företag också vara mitt gymnasiearbete?
Hej! Jag ska börja tredje året på estetiska programmet med inriktning estetik och media nu om några veckor. Vår skola har nu bestämt att de elever som går estet ska läsa entreprenörskap, vilket betyder att vi måste ha ett UF-företag. Min fråga är om jag kan använda mitt UF-företag som mitt...
Hej Frida, kursen Entreprenörskap är en valbar kurs på Estetiska programmet, vilket du kan se i Programplanen för ES. Är det verkligen så att alla ni måste läsa... Läs hela svaret -
Uf-företag gymnasiearbete?
Hur går de till när man har uf-företag som gymnasiearbete?
Hej Vilma, det är mycket upp till handledare för gymnasiearbete i samråd med eleven att bestämma; man bestämmer alltså tillsammans men handledarens åsikt väger tungt, för att det... Läs hela svaret -
Är Thoren Business school bra eller inte?
Hej! jag tänker gå på thoren business school och välja handel och administration men jag vet inte om den är bra skolan?
Hej Solyana! Det finns idag 11 Thoren Business gymnasieskolor>> och på 6 av dem finns HA-programmet>> Thoren Business gymnasieskolorna har engagerade lärare och nöjda elever,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga