Louise
    Jag ska skriva ett gymnasiearbete och jag ska skriva om organiserad brottslighet och mer specifikt terrorism. Vad för frågeställningar kan man använda sig utav?
    • Liselotte : vi har kontaktat en sakkunnig och återkommer till dig så fort vi från svar från den sakkunnige. L. :)
    • Ludmila : Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda. Se dem i "mitt" svar till dig nedan.
    • Julia : Du kan kika på http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism.html om Säkerhetspolisens arbete mot Terrorism, kanske får du Iite idéer och inspiration där? :)
    • Ludmila : Robin Andersson på Segerstedtinstitutet hälsar "Bara att skicka dem allihopa till oss!" [email protected] maila honom, så hoppas jag du får flera förslag på vad du kan skriva om i ditt gymnasiearbete!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".

    Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.

    Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?

    Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.

    Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.

    Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.

    Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
    "Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
    Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
    Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?

    ***
    Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.

    Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?

    Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:

    • Kan vem som helst radikaliseras? 
    • Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?  
    • Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?

    Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten,   FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order. 

    Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:

    Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
    och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
     
    http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
    http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
     

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
     
    1.       Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
    2.       Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
    3.       Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
    4.       Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
    5.       Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
    6.       Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?

    *********************
    OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.

    Milla SYV på FrågaSYV

    En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:

    Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
     
    Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
     
    Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
     
    Vidare läsning och kontakt:
     
    -          Säkerhetspolisens hemsida
    -          Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
    -          Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
    -          Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
    -          Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
    -          Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
    -          Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:

    "Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:

    Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?

    Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?

    Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?

    Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?

    Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?

    Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?

    På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?

    Till sist:
    Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.

    Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:

    att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag  till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism

     

    Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med '#komvux#gymnasium#beslutångest' (7 st.)

    • Haren

      Får man poäng för alla kurser på komvux även?

      Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...

      Milla : : Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret
    • Yona

      Läsa ämne efter studenten?

      Hej! Jag ska ta student i år och jag går i Natur samhälle. och jag har bestämt mig att läsa vidare till tandläkare, men problemet är att det saknar några ämne för mig. Kemi 1 & 2 och fysik 2. jag vill göra de så snabbt jag...

      Milla : : Hej,i NA är kursen Kemi1 obligatorisk (vilket du kan se i programplanen för NA>> du ser att Kemi1 står under "Programgemensamma ämnen" och med det är en obligatorisk kurs på... Läs hela svaret
    • Mehari

      Om man ska skriva komvuxarbete måste du göra alla ämnen först?

      Om man ska skriva komvuxarbete måste man göra alla ämnen först? Om det saknas några ämnen till som inte klart än, ska man undvika att göra komvuxarbete? vad är den största skillnaden när man gör alla ämnen först och när det saknas ungefär 5 ämne sen ska man göra det efter komvuxarbete? hur det...

      Julia: : Hej Mehari!komvuxarbete (eller gymnasiearbete) med Godkänt betyg måste ingå i examensbeviset från komvux. När den kursen görs spelar ingen roll för... Läs hela svaret
    • Mehari

      Att plugga till komvuxarbete ?

      om man skulle genomföra en Kurser på gymnasienivå / komvuxarbete har du möjlighet att själv bestämma vad man vill studera till eller detta är studievägledare som fattar beslut om det eftersom jag bestämt mig för att genomföra...

      Anna: : Hej!Om du blir antagen till kursen Komvuxarbete, bör du inkomma med förslag på temat och frågeställningar och det är Handledaren för komvuxarbete (som oftast är utbildad Lärare) som... Läs hela svaret
    • Kabraeil

      Byta gymnasiet till Komvux ?

      Jag läser EL och Energi programmet, åk 1. jag har fyllt 20 år. Och vill byta linjen, för att jag vill läsa till Arkitekt. Om jag ska till Komvux, kommer jag att ha nytta av de kursen som jag har gjort under det här året ? så att jag kan komplettera det som saknas för att kunna komma in på...

      Anna: : Hej Kabraeli, du vill bli Arkitekt>>> och funderar nu att "byta" till komvux... och jag råder dig tänka noga och länge innan du "byter" till komvux. Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig... Läs hela svaret
    • Sejla

      gymnasiebetyg i komvux?

      Om man inte har gått gymnasie, kan man få gymnasiebetyg i komvux? Måste man visa komvux betyg från grundskolan eller det behövs inte?

      Anna: : hej Sejla, för att Komvux ska ge plats på en gymnasiekurs vill Komvux vara säker på att personen har tillräckliga förkunskaper, man måste alltså ha "grundskolekompetens", som man kan bevisa... Läs hela svaret
    • zakaria

      vad skulle du rekommendera att göra?

      Hej jag skrev tidigare om min situation och undrar vad skulle du rekommendera att gå om gymnasiet helt eller välja komvux alternativt folkhögskola, har en sån beslutångest :/

      Milla : : Hej Adam! Jag hittade och läste din tidigare fråga och svar på den. Du har två alternativ: folkhögskola eller gymnasiet. För Komvux är du för ung. Det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga