Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31906 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'grundläggadne behörighet' (143 st.)
-
Vilket komvuxarbete ska jag välja?
Hej, om jag vill läsa till Civilingenjör i Datateknik men inte har godkänt i gymnasiearbetet, vilket komvuxarbete ska jag ta kurs i? Jag har läst att man ska välja beroende på vad det är för utbildning som man söker. Blir det Komvuxarbete...
Hej!om du fått F i gymnasiearbete då har du inte uppfyllt kraven för examen och gick ut gymnasiet utan examensbevis. Du läser, om jag förstår dig rätt, mot examensbevis på komvux.... Läs hela svaret -
Får man poäng för alla kurser på komvux även?
Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...
Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret -
Högskoleprov eller annat?
Hej Jag tar studenten om två veckor, och kommer inte ta examen. Jag har alltid haft höga betyg men detta är då jag varit frånvarande majoriteten av mitt sista år pga personliga skäl. Det känns väldigt jobbigt att jag haft så höga...
Hej,högt resultat på högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet: du behöver ha både grundläggande och särskild behörighet. För grundläggande... Läs hela svaret -
Räknas poängen för orienteringskurs?
Hej! Jag har läst en orienteringskurs i matematik, 100 poäng. Räknas dessa till gymnasiepoängen eller ej? När jag kollat mina betyg på antagning.se har ej denna kursen räknats med. Mvh Sofie.
Hej Sofie,om den kursen du nämner i din fråga, inte finns med i ditt Slutbetyg eller i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, då räknas inte det betyget in i ditt... Läs hela svaret -
Är studiebevis och betygsutdrag samma sak?
Ja undrar om studiebevis och betygsutdrag är samma sak.
Nej, inte riktigt ... inte samma sak. På ett sätt är de "samma sak" - om man tänker på behörighet till högskola: ingen av de dokumenten gör en behörig till... Läs hela svaret -
Tillhör BI eller BII?
Hej! Jag förstår inte om jag tillhör betygsgruppen BI eller BII. Jag har en gymnasieexamen (naturbruksprogrammet) med grundläggande behörighet och så har jag läst två kurser på komvux som jag inte hade möjlighet att läsa på...
Hej Wilma,de kurser du läste på komvux - är du behörig även utan de kurserna? Läste du komvux-kurserna för att det är roligt att läsa, för att de kurserna gav dig... Läs hela svaret -
Behöver jag matte 2?
Hej, jag har tänkt att söka till antropologprogrammet på Göteborgs universitet och det står att de enda förkunskaperna man behöver är grundläggande behörighet. Betyder det att jag inte behöver läsa matematik 2 då? Jag har en...
Hej,du har rätt. Som behörighet till gu.se/antropologprogrammet uppges "Grundläggande behörighet" och det betyder att inom matten är det endast matematik 1 med godkänt betyg som krävs. Du behöver... Läs hela svaret -
vilka behörigheter behöver en italienska lärare?
Hej. Jag funderar på att bli italienska lärare och undrar vilka behörigheter som krävs för att kunna läsa till det. Jag har italienska 1 och funderar på att läsa upp de resterande kurserna på komvux.
Hejsan, för att kunna, i Sverige, läsa mot yrket Språklärare brukar det krävas godkänt betyg i en gymnasial kurs "moderna språk 3" i det "aktuella språket",... Läs hela svaret -
Psykologprogrammet/rättspsykolog?
Hej! Jag ska läsa kurser på komvux för att få ett gymnasieexamen. Dessutom ska jag läsa matte2a, svenska 3 och engelska 6 som behövs för att bli behörig till psykologprogrammet på universitet om jag har rätt? Jag håller även...
Hej Irina!Psykolog är i Sverige ett av de legitimationsyrken, där Socialstyrelsen utfärdar legitimation; alltså finns det strikta krav på vilken utbildning man behöver ha. Och det är... Läs hela svaret -
Fixa mina betyg ?
Hej jag gick natur på gymnasiet och fick massa f då jag inte tog mina studier seriöst, kom ut med 1100 poäng utav 2400, har nu skrivit hp och fått 1,8 men behöver examen och behörighetskurser för det jag vill söka till, är det möjligt...
Hej Alan,du bör söka gymnasiala kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux i din kommun kan erbjuda de kurser du vill eller behöver läsa - på distans - är en... Läs hela svaret -
Kan jag höja mina betyg och sedan söka till högskola?
Jag gick samhällsprogrammet med beteendeinriktning och har E och D i nästan allt och gjorde högskoleprovet och fick dåligt resultat men jag har bestämt mig till att plugga vidare. Jag funderar på att plugga till antingen socionom eller psykolog. Det jag vet...
Hej!Du kan göra prövningar (eller om du på ngt sätt lyckas komma in på komvux-kurser) i matematik 1a och 2a och de betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal... Läs hela svaret -
Jag undrar om jag är behörig att söka socionomprogrammet?
Hej, Jag har utländsk gymnasieutbildning från Serbijen. Jag undrar om jag är behörig att söka socionom utbildning med mina betyg. Jag har laddat upp betygen på Antagning och ni kan titta på dom där. Vilka ämne ingår i grundläggande...
Hej Katarina!om du gjort ansökan till socionomprogrammet och laddat upp dina betyg (för utländska betyg behöver du också ladda upp bedömning från UHR,... Läs hela svaret -
Vad behöver jag studera efter svenska 2?
Hej jag har barn och fritids utbildning och vill fortssäta på förskollärare. Vad behöver jag läsa mer för att bli behörig? jag studera engelska grund och Svenska 2 nu. Är det möjligt att ansöka nu på förskollärare?? Tack...
Hej!förskollärarutbildningen ges i Sverige på högskolenivå. Man behöver därför ha godkända betyg i Svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) och i Engelska... Läs hela svaret -
Hur ska jag räkna mitt meritvärde/jämförelsetal?
Hej! vill plugga vidare i högskolan men förstår mig inte på hur jag ska räkna ut mitt meritvärde.. gick i två olika linjer under gymnasietiden (flygteknik och sen vvs) dom ämnen som jag hade i flyglinjen står med i mitt examensbevis från...
Hej! Du behöver inte räkna ut ditt meritvärde. Det gör Antagning.se när du blir behörig och söker till högskoleutbildning.Men jag kan givetvis förklara reglerna... Läs hela svaret -
Hur många poäng har jag ?
Hej, Jag har utländsk gymnasieutbildning från Syrien och där har jag arabiska 7 matematik 1b, historia 1b, och samhällskunskap 1b Betygsmedelvärdet som jag har är 226 Högsta betyg är 260 och lägsta är 110 Jag har också svenska som andra...
Hej!Enligt de uppgifter som finns i din fråga så är du Behörig till socionomprogrammet om du fick besked från UHR att du har Grundläggande behörighet om du kompletterar med vissa kurser, t.ex... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga