Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'obehörig till gymnasiet' (18 st.)
-
Obehörig till gymnasiet, vad göra?
Hej, jag undrar om det finns bra sammanfattande information ang.vad elever som är eller riskerar bli obehöriga till gymnasiet kan göra? Tack på förhand!
Hej,när man använder uttrycket "obehörig till gymnasiet" menar man nästan alltid "obehörig till gymnasiets nationella (svenska) program och till det internationella programmet,... Läs hela svaret -
Komma in på gymnasiet med F i matte?
Min dotter har preliminärt kommit in på Estetiska programmet. Idag fick hon F varning i matte, hur funkar det då? Kommer man inte in om man får f eller?
Hej,med F i matte från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan blir eleven obehörig till samtliga nationella gymnasieprogram. Eleven blir behörig till IM-programmen: Yrkesintroduktion och... Läs hela svaret -
Vad gäller för att gå ett introduktionsprogram?
Hej, Vad innebär det att man ska vara obehörig för att få gå introduktionsprogram? Kan man gå det om man har t.ex E i betyg? Finns det andra sätta att läsa in ämnen i nian? Tack på förhand!
Hej Greta,obehörig till "gymnasiet" som man brukar säga (fast man menar egentligen "obehörig till nationella program på gymnasiet") är en elev som inte har... Läs hela svaret -
kan man bli bilmekaniker genom att läsa yrkesintroduktion?
vilka yrken kan man bli genom att läsa yrkesintroduktion?
Hej Lovisa,IM:Yrkesintroduktion kan leda till att man blir anställningsbar, även om man inte kommer in på ett nationellt program på gymnasiet. Kommunerna... Läs hela svaret -
jag har F i svenska i åk 9 kan jag fortfarande komma in?
Jag har F i svenska, som första språk. Min dröm är att komma in på naturbruk, jag går just nu i åk 9, påväg på att välja gymnasie. har sätt att många kommit in där med lågt betyg, men vet ju inte om de har haft...
Hej Tilda!för att bli behörig till gymnasiets nationella program, inklusive NB, krävs godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk från vårterminen i... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan:...
Hej,jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för... Läs hela svaret -
Programinriktat val?
Om jag väljer programinriktat val på till exempel Samhäll kommer jag läsa om ett år? Asså gå om 9an i Gymnasiet eller kommer jag plugga det jag hade fått F på under 9an tills jag får godkänt på det ämnet jag hade F i...
Hej,Att "gå om nian" och läsa på programinriktat val är 2 helt olika saker.om du går om nian, då stannar du på din grundskola och läser årskurs 9 ännu en gång.men om du... Läs hela svaret -
Kan man gå introduktionsprogram i en annan kommun än den man bor i?
Min son ska börja gymnasiet nästa år och vill gärna gå hotell och turism-programmet. Han är dock inte godkänd i matte och det finns risk att han inte blir det, därför har vi tittat på skolor som har introduktionsprogrammet med...
Hej Charlotta, är det den här skolan som din son vill gå på - stockholms-hotell-restaurangskola? Som obehörig till gymnasiets nationella program (och det blir man... Läs hela svaret -
kan man få programinriktat val när man har f i matte?
jag har en sån stor stress och ångest för mitt gymnasie val mitt ända problem är matte annars har jag C-A på alla mina andra ämnen. Liksom jag har inte svårigheter för att räkna matte men när jag väl får ett prov så...
Tråkigt att läsa att du har problem med matten. Har du blivit utredd för dyskalkyli? Prata med din mattelärare; fråga om hen kan rekommendera att du gör... Läs hela svaret -
Hur länge gäller sommarskolan?
Jag har nu fått ett meddelande om att jag kanske inte kommer att bli godkänn i matte. Och jag vill verkligen inte gå sommarskola.
Förklara lite mer kring din fråga. Om du får F i matte, vad är din plan i så fall, vad vill du göra? -
Kan jag komma in på gymnasium fast jag är obehörig?
Jag jag kollade nyss mina ansökningar och det står att jag är obehörig på alla.. Men om jag höjer mina betyg under vårterminen finns det då en chans att jag kan komma in på nått av dom då? Om inte hur ska jag göra då?
Hej Melina! Försök höja dina betyg under våren men om du fortfarande är obehörig till de nationella gymnasieprogram när den definitiva/slutgiltiga antagningen görs, blir du i så fall behörig till IM,introduktionsprogrammen >> -
Obehörig till GY med Aspergers?
Hej! Jag gör en liten research kring vilka möjligheterna är för en åk 9 ungdom med Aspergers syndrom (ej detaljerad kännedom kring elevens diagnos). Eleven saknar skolgång sedan åk 2 på grundskola. Har lyckats få ihop enstaka betyg (2-3 betyg). Har läst in allting själv. Det är just...
Hej Damir. Utifrån info i din fråga har jag ett förslag - IM; individuellt alternativ >>>. -
Fråga ang en elev, obehörig till gymnasiet?
Hejsan, jag har en klurig fråga om en elev som har i tre år läst på IM; individuellt alternativ och nu är "nästan behörig" (kommer att sakna betyg i två ämnen) - till ett nationellt program. Om hen blir antagen till IM; yrkesintrodution hinner hen bli 20 år inom ett år - och kan då inte...
Hejsan, På IMYRK>> behöver eleven inte läsa svenska, eng, matte utan kan ägna sig uteslutande åt att koncentrerat läsa yrkeskurserna, och då kan hen hinna bli... Läs hela svaret -
Angående gymnasie ansökan?
Hej Fragasyv! Vill först säga tack för all hjälp som jag har fått! Det har gett mig mycket och just nu känner jag väldigt redo för gymnasievalet! Första sökningen ska vi göra om en vecka. Fråga: jag har F i matte från höstterminens betyg, läraren säger stt jag ligger nära men klarade det...
Hej Marcus! Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Tråkgit att du kämpar i matte! Det är stor skillnad - om man får gokänt betyg i matte eller ej. För att i fall man har... Läs hela svaret -
F i två viktiga ämnen?
Jag ska sluta 7an på tisdag och jag har fått reda på att jag har fått F i engelska och matte. Jag har tid och höja och jag är ganska säker på om jag klarar matte proven kommer jag få godkänt i matte. Men engelska vet jag inte. Tycker det är jättesvårt när jag ska prata. Vet någon nåt bra tips...
Hej Hanna! din skola och framför allt lärare i engelska bör erbjuda dig extra hjälp i form av handledning, tips, undervisning i mindre grupp eller individuell undervisning med speciallärare. Jag kan ge dig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga