Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'svenska lärare' (12 st.)
-
Ämneslärare inriktad mot engelska och svenska?
Jag vill bli ämneslärare med fokus Engelska och Svenska: jag jobbar som heltid, tillsvidareanställd, med ett bolån och har inte råd att ta studielån, enbart för att överleva genom månaden, medan jag pluggar. Vilka fristående kurser,...
Hejsan,att ta ut lärarexamen tar minst 3 år om man läser på lärarhögskolan på heltid men då blir man ämneslärare på grundskolan med Ett... Läs hela svaret -
Svenska 2 Betyg?
Hej!, jag undrar om man t.ex inte klarar av t.ex grammatiken i svenskan, om det kan finnas en chans att man inte alls får ett betyg, har inte pratat med min lärare om hur det fungerar riktigt men jag fick tillbaka mina resultatet och man behövde 50 poäng och jag hade 39,5...
Hej Hetem!Betygssättningen är det lärarens kompetens, inte SYV-ens, så du måste få svar från lärare som är behörig att undervisa i det ämnet som du läser: svenska eller svenska... Läs hela svaret -
Vilka ämnen är mest eftertraktade?
Hej! jag tänker läsa till gymnasielärare nu till hösten och går just nu & funderar på vilka ämnen jag ska välja. Jag funderar på svenska & engelska då jag gillar språk, men hade även varit kul med historia eller något annat SO-ämne. Hur ser det ut med efterfrågan på olika ämnen & olika...
Hej Lovisa!viktiga frågor men svårt att svara på. :) När en lärare slutar, vill rektor ersätta honom/henne med en annan lärare som är behörig i samma ämneskombinationen,... Läs hela svaret -
Är det garanterat godkänt på svenska om man har fått C på Np?
Om läraren bedömer att jag är på F nivå men får C på nationella får man godkänt för slutbetyget?
Nej, så kan man inte säga. Läraren sätter betyg på Hela kursen och olika "moment" och aspekter vägs in. Betyg på kursen kan både bli högre och lägre än betyget eleven får på det Nationella provet. -
Får läraren verkligen göra så?
Hej ! går i 9:an och söker just nu till gymnasiet. Allt har hittills gått bra, dock fick jag veta att jag pga. nationella provet i svenska, vilket jag inte fått godkänt på, med större sannolikhet kommer att gå ut med F i svenska, detta innebär...
Hej Helena!Ytterst är det Rektor som är ansvarig för det som händer på din skola. Jag förstår att du är ledsen och förvånad, kanske upprörd också och jag... Läs hela svaret -
Mattelärare- behörig i matte 4?
Hej, Jag är en 17 årig tjej som går i ekonomiprogrammet åk 2 och jag har lite svårt att välja vad jag ska plugga vidare i högskolan. Jag tänkte kanske bli ämneslärare i grundskolan åk 7-9 i matte som huvudämne, engelska och svenska. Jag har läst att man måste ha ett godkänt betyg i mate 4...
Det stämmer att det för behörighet till lärarutbildningen, där man läser mot mattelärare - att du behöver godkänt betyg i matte 4. Fråga på din skola om du kan läsa... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man gå om man vill bli lärare i HKK, SV och ID?
Hej! Jag heter Simon. Jag vill bli lärare inom Svenska, Idrott och Hemkunskap. Jag undrar vilken linje man ska gå för att bli lärare. Jag skulle helst vilja undervisa till årskurs 7-9.
Hej Simon, så roligt att du vill bli lärare! Grundlärarutbildning är under "översyn"/utredning. Det är troligt att den kommer att förändras. Vi vet... Läs hela svaret -
Vilka linjer krävs för förskollärare?
Hej! Jag ska snart välja linje till universitetet och vill bli förskollärare. Men jag vet inte vilka linje jag ska gå? Innan läste jag lite och det stod att man behövde behörigheter för att komma in på vissa, men räknas det som högskolan då, eller vilka behörigheter krävs? Måste man gå på...
Ska du välja till Gymnasiet eller stämmer inte det att du är 15 år? Förskollärare blir man på förskollärarprogrammet på högskolenivå. Till alla... Läs hela svaret -
En ung deltagare på SFI utan progression, vad göra?
Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar...
Hej,det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om... Läs hela svaret -
Hur kan man utbilda sig till Bild och svenska/engelska lärare?
hej! jag har börjat i nian och skulle vilja veta vilken slags linje jag ska börja med på gymnasiet för att bli Bild och engelska/svenska lärare. Jag vill verkligen ha hjälp med min fråga innan nationella proven börjar nu senare i höst.
Hej EIin! Att bIi formellt behörig till lärarutbildningen (om man vill bli lärare i de ämnena som du är intresserad av) - kan man på i princip viIket... Läs hela svaret -
Ämneslärarutbildningen - vilket ämne ska jag välja som huvudämne?
Hej, Jag har sen barnsben velat bli lärare och nu när det snart är dags för mig att söka till högskolan (Ämneslärarutbildningen) så har jag drabbats av stor beslutsångest. Jag har ett enormt stort intresse för litteratur och tack vare skönlitteraturen har mina kunskaper i engelska blivit...
Hejsan, ja, ibland ställs man inför två hötappar och jag är osäker på om det jag skriver kan hjälpa. Dock ser jag ju lite skillnad mellan begreppen talang och intresse som du nämner i... Läs hela svaret -
Räcker de kurserna jag läser på estet till att bli lärare?
Jag går estetiska programmet med inriktning teater. Jag vill jobba som Svenska och engelska lärare då jag blir "stor". Räcker då kurserna jag redan läser till de, eller måste jag läsa på någon kurs?'
Hejsan, det fiffiga med Estetiska programmet är att det är en blandning av kul praktiska estetkurser OCH högskoleförberedande kurser. Så du kan absolut söka en lärarutbildning efteråt inom svenska och engelska. /Lena, Syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga