Felicia
    Hej!

    Jag ska snart välja linje till universitetet och vill bli förskollärare. Men jag vet inte vilka linje jag ska gå?

    Innan läste jag lite och det stod att man behövde behörigheter för att komma in på vissa, men räknas det som högskolan då, eller vilka behörigheter krävs? Måste man gå på flera olika linjer för att komma in, eller räcker det med en?

    Och sen stod det något om att man behövde "hp" men är det samma sak som, merit poäng eller vad betyder det? Måste man vara speciellt bra i något ämne eller räcker det med godkänt?

    Sen funderar jag också på och utbilda min till svenska lärare för åk 1 - 3 men måste man gå två olika linjer eller finns det något för båda?

    Det blev många frågor!! Men svara gärna så snabbt som möjligt för behöver verkligen hjälp och fattar egentligen inget av vad som står!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ska du välja till Gymnasiet eller stämmer inte det att du är 15 år? Förskollärare blir man på förskollärarprogrammet på högskolenivå.

    Till alla högskoleutb krävs att man uppnår Grundläggande behörighet.

    "HP" kan vara förkortning för Högskoleprovet eller för högskolepoäng .