Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'gymnasieelev' (23 st.)
-
Prövning under kurs?
Hej, om jag gör en prövning under en pågående gymnasiekurs, behöver kursen då avslutas med det betyget jag fick på prövningen eller kan jag fortsätta att gå kursen som vanligt om jag inte fick det betyg jag önskade? Och har jag...
Hej,de som är gymnasieelever (inskrivna i en gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i två fall: om eleven läst kursen och fick F som betyg, eller om... Läs hela svaret -
Göra pröving i matte 3c?
Hej! Jag går tredje året på natur på gymnasiet. Jag är inte så nöjd med mitt betyg i matte 3c (en avslutad kurs) som drar ner mycket på min merit. Kan jag göra en prövning på den kursen nu till våren innan jag tar studenten?...
Hej, om du har F som betyg i kursen, då har du rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet. I annat fall måste du först gå ut gymnasiet och sedan försöka hitta var du kan... Läs hela svaret -
Prövning under pågående kurs?
Jag vet att man kan göra en kostnadsfri prövning på sin gymnasieskola under en pågående kurs, men jag tänker att jag vill testa göra en prövning utan att involvera min skola, och jag är villig att betala för den om det krävs. Kan jag...
Hej,jag förstår hur du tänker och det skulle vara smart att göra som du planerar men... Gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Vår erfarenhet... Läs hela svaret -
Tillgodoräkna en prövning i studieplanen?
Jag undrar om jag kan göra en prövning i Mod.språk Danska 3 i min hemkommun och sen byta ut det betyget till Mod.språk Tyska 3 som läser på SA men det blir säkert F i kursen. Jag går alltså i en gymnasieskola i annan kommun än den jag...
Hej,gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. De har rätt att göra prövningar i två fall: om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs... Läs hela svaret -
Prövning under sommar?
Hej! Finns det möjlighet att göra prövning i kemi 1 innan starten av nya läsår? Jag går i ettan nu och vill rätta min betyg.
Hejsan,gymnasieelever så länge de är inskrivna på en gymnasieskola får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick F eller om undervisning i en... Läs hela svaret -
Prövning i komvux under gymnasietid?
Hej! Är det möjligt att skriva prövning i komvux i en kurs som man inte är godkänd i under gymnasietiden? Jag går nu i tredje ring och har icke godkänt i Matte 3C. Är det möjligt för mig att göra en prövning under komvux då...
Hej,gymnasieelever får endast göra prövningar på sin egen gymnasieskola. Prövningsenheter på komvux bör därför vägra ta emot anmälan om prövning från dig nu. Så säger i alla fall reglerna. -
Hur läser jag klart en kurs som inte finns på mitt gymnasium?
Hej! Har en fråga angående förkunskaperna i ett program för universitetet. Då mitt gymnasium inte erbjuder ett ämne som är ett behörighetskrav för programmet, undrar jag vad som kan göras för att bli godkänt. Talar om just...
Hej Andrew!En svår fråga... :( Om din gymnasieskola inte erbjuder en kurs, då kan du, som regel, inte läsa den kursen. Då får du lov att komplettera efter... Läs hela svaret -
En elev på gymnasieskolan trivs inte vad göra?
Hejsan, jag har en fråga: om elev på gymnasieskolan inte trivs, har bytt utbildning och skola redan, men trivs i alla fall inte; hen får också pendla ganska långt till sin skola och är osäker på exakt vad hen vill göra i framtiden, vad kan ni rekommendera? Eleven är hemmavarande i Sundsvall....
Hej Elin,I Sundsvall kan man få hjälp av KAA-ansvariga även om man inte är "hemmasittare" utan endast funderar på att hoppa av gymnasiet, kontakta gärna de som jobbar... Läs hela svaret -
Prövning medan man läser i gymnasieskola?
Hej! Jag har en fråga jag inte lyckats få svar på. Anta att en elev fortfarande går i gymnasieskolan, årskurs 3. Eleven har fått betyget D i en kurs i årskurs 1, men har nu förvärvat mer kunskaper inom ämnet på grund av...
Hej,reglerna säger att gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast vid F-betyget eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde bedrivas. Du... Läs hela svaret -
prövning av engelska 5?
Går det att pröva kursen engelska 5 efter att man har läst klart eller påbörjat kursen engelska 6?
Om du är gymnasieelev som fick F i en kurs t.ex i eng 5, då har du rätt att göra prövning i den kursen. Om du fick E eller högre, kan du göra prövning efter gymnasiet. -
Får jag göra prövning under gymnasiet?
Hejsan! När jag gick i ettan på gymnasiet(jag går nu 3an) så var jag inte särskilt driven till att få bra betyg som resulterade i att jag har fått E i några ämnen. Min frågor är: Får jag lov att göra en prövning i...
Nej, tyvärr inte. gymnasieelever har rätt att göra prövningar i 2 fall: om de fick F eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas. Du får söka var du kan göra... Läs hela svaret -
Prövning på kinesiska som moderna språk?
Hej! Just nu läser jag det sista året i ett fristående gymnasiet i Borås. Jag undrar om man kan göra prövning i kinesiska steg 3 och 4 för att få meritpoäning. Men min skolan erbjuder inte denna kurs, skulle jag kunna att göra någon...
Hej!Reglerna säger att så länge man är gymnasieelev så läser man kurserna samt gör prövningar på sin egen gymnasieskola eller "via" sin egen gymnasieskola; alltså... Läs hela svaret -
Kan man höja sitt betyg på komvux?
Hur ska jag höja min betyg?
Hej!Det finns för lite information i din fråga för att vi skulle kunna svara.Jag ser att du är 18 år. Om du fortfarande läser på gymnasiet, så kan du inte samtidigt läsa... Läs hela svaret -
Prövning om man har fått godkänt?
Hej, Jag går tredje året i gymnasiet och läste i både en katalog ”Konsten att välja utbildning”, och på Skolverkets hemsida att man får göra en prövning även om man fått godkänt i en kurs. På mitt gymnasium...
Hej Sara,så här är det med regler kring prövningar:När du inte längre är gymnasieelev, alltså när du slutar på gymnasiet - då kan du leta var du kan göra... Läs hela svaret -
Vilka bidrag har jag rätt till?
Jag har ställt en tidigare fråga om det går att byta gymnasium sista året till en annan stad. Jag har haft mycket kontakt med min syv om detta på min skola och det kan finnas möjlighet för mig att kunna byta. I så fall så måste jag...
Hej Molly; du kan kolla med Försäkringskassan - bostadsbidrag för ungdomar: om man är under 29 år och har större utgifter för hyra, än man har råd till att betala - kan man i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga