David
    Hej. Går just nu andra året på El & Energi-programmet och tycker det är jättetråkigt! Jag har sedan jag började märkt att El inte är något som passar mig - Studierna stimulerar mig inte och jag känner att jag inte passar in i miljön (i industrier osv) över huvud taget.

    Jag har hela tiden tänkt att detta är något jag bara får lov att pressa mig igenom för att sedan kunna fortsätta läsa på högre nivåer, men nu har praktiken börjat och hela tiden jag är där vill jag bara därifrån och aldrig mer komma tillbaka. Det är inte alls något för mig! Har uppenbarligen valt fel linje. Men vad kan jag göra?

    Pratade med min mentor/skolans SYO om att skippa praktiken, men fick ett tydligt svar att jag måste gå för att få ett slutbetyg. Jag känner även att det vore lite 'waste of time" att hoppa av för att sedan gå om från början i en annan linje. Har ju bara cirka 1½ år kvar (mindre till och med).
    För övrigt hade jag en del frånvaro i 9an vilket ledde till att jag missade chansen att komma in på Teknikprogrammet. Men som sagt trodde jag ju att det skulle bli lätt att bara köra igenom dessa tre år.

    Mitt mål är att börja tenta av kurser i programmering samt läsa matematik och fysik. Är en självlärd programmerare sedan 10 års åldern (så 8 år ungefär) och kan några av de största språken (c#, c++, python etc etc) väldigt väl. Älskar även Matematik och Fysik, brinner för detta!

    För övrigt valde jag detta år högskolepaketet, vilket innebär Matte 2, Svenska 2(?) och Engelska 6, som skulle ge mig en högskoleförberedande utbildning.

    Om jag nu skulle hoppat av gymnasiet, vad finns det för chanser att fortsätta studera efteråt? Vad behöver jag göra för att uppnå mina mål, och finns det ens chans att uppnå dem ifall jag skulle hoppa av gymnasiet?

    Tack så mycket på förhand!

    -David

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Tråkigt att du inte trivs i skolan. Bra att du valde högskolepaketet men där behöver du också svenska 3 som du inte nämner. Du har rätt att söka om till åk1 på teknikprogrammet och det finns elever som är två år äldre än övriga i klassen nästan på varje gymnasieskola. Det finns fördelar i att vara äldst i klassen: mest mogen och vet verkligen vad du vill! Å andra sidan, så finns det fördelar i att stanna kvar på EE och bli färdig med gymnasiet så att du kan sedan gå vidare till exempelvis en yhutbildning. Se utbud på www.yhguiden.se . I åk 3 gör man gymnasiesrbete och du kan säkert välja temat som engagerar dig så blir det roligare! En annan sak är att det finns fördelar i att lära sig ett yrke tidigt i livet så att du vid behov kan ta ngt tillfälligt jobb som elektriker t.ex ... Du vet alltså att du har ngt "i ryggen", att falla tillbaka på. Att övervinna hinder i form av att ta sig igenom en tråkig utbildning är också en värdefull erfarenhet och en stor merit. Jag tror du kommer att ha stor nytta av det senare i livet eftersom det finns nog inget jobb där man stortrivs precis varje dag och om man vet att man har styrka att ta sig igenom svårigheter, är man mycket bättre rustad inför arbetslivet. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen! Att hoppa av gymnasiet kan jag inte rekommendera! Det dröjer 2 år innan du kan läsa på KOMVUX men du kan se vad som finns på folkhögskolorna där de tar in från 18år. Www.folkhogskola.nu är adressen. Om du kan få jobb nu och sedan när du blir 20 år läsa på KOMVUX är också ett tänkbart alternativ, men inte bara hoppa av gymnasiet och bli utan sysselsättning och utan inkomst. Sök jobb och när du får det, kan du i så fall sluta gå i skola för att börja jobba. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Men eftersom jag inte hade nog med poäng för att söka till teknikprogrammet kan jag väl inte börja om från ettan i just den linjen? För övrigt hade jag läst svenska 3 nästa år =)
    • Mikael : Var du inte behörig till teknik p g a du inte hade godkända betyg i 12ämnen? Eller du var behörig men kom inte in p g a andra hade högre meritvärde och du förlorade i konkurrensen? Om du är behörig till teknik, sök igen och till flera olika skolor/ MTV som krävs kan ju gå ner också.. Även om du kommer in på TE kan du ändå stanna kvar där du går nu. Du kan också göra prövningar i några grundskoleämnen nu under våren och få högre MTV eller/och bli behörig till teknikprogrammet.
    • : Jag hade godkända betyg i 12 ämnen, dock inte tillräckligt med meritpoäng som ledde till att jag inte fick plats. Vad jag glömde att fråga min mentor eller SYOn var om det egentligen spelar roll vart någonstans jag har praktik? Så vitt jag vet ska man lära sig en del saker ute på praktiken, men det lär man kunna göra även i skolan? Menar ifall jag kunde "avtjäna" min praktik på något annat ställe, orelaterat med El och Energi.
    • Mikael : Nu har du mindre än halva gymnasietiden kvar, jag skulle stanna kvar och försöka byta praktikplats i stället!
    • : Det är vad jag mest lutar mot också, speciellt nu när jag fått veta hur svårt det hade blivit ifall jag skulle hoppat av. Kommer bli fortsatt drygt och tråkigt men som du nämnde är det en bra sak att ha klarat av en utbildning som jag kan falla tillbaka på även fast det inte är något som intresserar mig. Tack så mycket för hjälpen Mikael!
    • Mikael : Välj temat för gymnasiearbete som intresserar dig! Ha som mål att också ha så höga betyg du kan i alla kurser! Försök få sommarjobb el.extra jobb vilket är bra på olika sätt bl.a får man värdefull arbetslivserfarenhet! Stort lycka till!
    Läs alla kommentarer