Pernilla
    Om jag vill skaffa mig behörighet att undervisa psykologi på gymnasiet, vilka delkurser krävs för att bli behörig? Vill läsa på distans.
    • Anna : Har du Lärarexamen i "botten"? Vilken examen är det - i vilka ämnen och för vilken skolform?
    • : Jag har en del i bagaget men tror det är för gammalt:-) Vill ta upp min dröm att arbeta som lärare och nyttja mina kunskaper från andra kandidatprogram jag har. Så min tanke var att läsa psykologi och spanska, ev svenska, och sen läsa KPU. Läste 2,5 år på Lärarhögsk 1995 men livet ville annorlunda...antar att det är helt inaktuellt att tillgodogöra sig nu;-)) Sökte på lnu.se men den verkade ligga nere. Jag har inte planer på att arbeta 100% då jag också har ett annat yrke, men skulle vilja ta upp den drömmen nu ändå. Lång fråga kort: Om jag vill bli ämneslärare i psykologi och spanska, och läsa på distans, vad tipsar du?
    • Anna : De godkända högskolepoäng som du har blir aldrig "helt gamla". Du kan säkert ha nytta av dem! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Stockholms universitets sajt (Lärarutbildningsportalen) har information om att det går att läsa KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) till lärare i psykologi http://www.cesam.su.se/utbildning/bli-l%C3%A4rare-i-f%C3%B6retagsekonomi-eller-psykologi-1.166732 men sidan är senast uppdaterat år 2014... så det är oklart om detta fortfarande gäller eller om info är för gammal.
    ***********
    >>>Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet - på studieorter Växjö och Kalmar - på de två orter finns det psykologi i kombination med andra ämnen (uppgift från januari 2018).
    Länktips
    https://lnu.se/program - info om Ämneslärarprogrammet Gymnasielärare i psykologi + ett annat ämne på Linnéuniversitetet.

    Hej Pernilla, det är stor skillnad om du redan har LÄRAREXAMEN eller inte.
    Om du inte har lärarexamen - behöver du skaffa dig lärarexamen, och det kan man göra på Olika sätt.
    _____
    Om du redan har lärarexamen - kan du försöka utöka din lärarlegitimation. Det är inte endast lästa kurser, utan även arbetslivserfarenhet och andra meriter som Skolverket kan ta hänsyn till, när de utfärdar lärarlegitimation.
    _____

    Du skriver om att du vill läsa kurser på distans; utbildningsutbud till hösten fastställs till 15 mars 2018 (det är kl.13.00 den dagen som ansökningsperiod till högskoleutb. börjar); idag är det inte klart vilka utbildningar som startar på högskolor/universitet i Sverig på hösten 2018.
    Det finns dock redan idag viss information på högskolornas gemensam hemsida Studera.nu - om man söker på Psykologi-kurser-distans - får man fram följande lista: www.studera.nu/jamfor-utbildning

    men om man väljer "distans utan obligatoriska träffar" blir listan kortare - www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q

    Om vi helt glömmer dina tidigare studier på högskolenivå, som om du aldrig läst på högskolenivå förut - då behöver du skaffa dig 120 hp i ditt huvudämne (4 terminer på heltid) + 90 hp (3 terminer på heltid) i ditt biämne + sedan KPU, 90 hp - det är alltså minst fem års-studier på heltid på högskolenivå.
    KPU finns ofta inte på distans; utan kan finnas på hel- eller deltid bundet till skolorten.
    ____
    Få jobb som lärare kan du även utan att bli behörig.
    Det är stor lärarbrist i Sverige idag.
    Om du vill jobba som lärare på deltid och idag är 50 år, skulle jag föreslå att du söker jobb som lärare nu, på en gång. Som verksam obehörig lärare kan man få hjälp i att skaffa sig behörighet. Det är mycket ekonomiskt fördelaktigt.

    • : Hej och TACK för din hjälp och engagemang. Nej jag fullföljde inte så jag fick examen och inser att mina pedagogiska och didaktiska poäng inte rännas längre så jag ska gå den långa vägen. Det jag undrar lite är hur jag ska veta vilka psykologikurser jag måste läsa och vilka spanska kurser jag måste läsa för att få kröna det med den pedagogiska behörigheten. Det finns ju psykologi 1, 2 osv. Ev kan jag tänka mig att läsa svenska som huvudämne istället för spanska..Hm, är jag otydlig nu, kanske...
    • : Ok, ditt sista svar är spännande...5 år är lång tid så det alt är ju mer lockande. Ska kontakta gymnasiet i "byn"...tack!
    • Mikael : Att bli Behörig gymnasielärare i 2 ämnen tar mellan 5 och 5,5 år på heltid. Det tar kortare tid att bli behörig gymnasielärare i ett ämne. det är kurser á 30 hp som är "ren psykologi" inte klinisk psykologi... och detsamma gäller Spanska - kurser á 30 hp som du ska söka till; de kan på olika lärosäten heta Psykologi A eller Psykologi 1 eller Psykologi I och detsamma gäller spanska - det kan vara olika namn, ex. Spanska A eller Spanska 1 eller Spanska I.
    • : Tusen tack, det var det här jag sökte, då jag i första hand vill bli behörig i psykologi. Kan jag läsa KPU efter endast ett ämne?
    • Mikael : Man FÅR läsa KPU efter endast ett ämne; dock är det så att de som tar in på KPU (i fall det blir konkurrens om platserna) prioriterar personer som blir behöriga i flera ämnen. Det är rätt logiskt: man får på samma tid, 3 terminer, lärare i ett ämne eller så får man lärare i 2-3 ämnen "för samma pris", så att säga. Därför kan det bli svårt att komma in på KPU med mål att bli behörig att undervisa i bara ett ämne. :(
    • Mikael : Om du när du söker jobb som lärare, säger att du söker kurser på universitetet med mål att bli behörig lärare - är det en fördel och kan ge dig anställning som lärare, i alla fall under en begränsad tid /t.ex en termin eller ett läsår/.
    • : Toppen! Tack:-)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej pernilla, i "vår ålder" 50-50+ har man ofta inte råd att läsa till gymnasielärare i 2 ämnen; knappt har man råd att läsa till lärare i ett ämne.
    För att bli behörig gymnasielärare i ett ämne, behöver du skaffa dig 120 hp, som motsvarar heltidsstudier under fyra terminer + KPU "på det". KPU går ut på 90 hp, som motsvarar heltidsstudier i 3 terminer. Det blir sammanlagt 3,5 år studier på heltid. Att läsa på heltid samtidigt som man också jobbar är tufft.
    Ska du läsa på halvtid, tar det 7 år.
    Det går inte bli behörig på kortare tid, om man inte sedan innan redan har Lärarexamen.
    Utan lärarexamen får man ingen lärarlegitimation och utan legitimationen är man obehörig.

    • : Jahapp....:-)..då fortsätter jag att drömma, då:-) Tusen tack för info, vilken fantastisk sida, ska iaf tipsa mina ungdomar om denna:-D
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)