josefin

    Hejsan! Jag är intreserad av någon utbildning som har me ekonomi att göra men saknar matte 3 plus att min merit ligger på 14.. jag kommer då hamna i BII Men ibland ser man att BII är högre än BI och ibland tvärtom, hjr kommer det sig och hur jag ska veta det tills vidare då jag inte vet om jag ska försöka höja upp mig. Men tänk så blir de högre?!!!

    • Elev :

      Hej,

      Jag förstår din frustration. Det här med högskoleutbildning är i sig ett stort problem innan det ens blir fråga om att gå det eftergymnasiala. Du kan alltid prova göra högskoleprovet.

      Vid konkurrens i urval genom betyg är reglerna såhär att de som tagit gymnasieexamen vare sig i Gymnasiet utan att vidare göra prövning eller gå om en kurs hamnar i BI urvalet, om det inte föreligger särskildbehörighet som inte omfattar godkänt. Även de med gymnasieexamen från Komvux där mer än 2/3 av gymnasiepoängen är från komvux som inte gjort prövning eller gått om en kurs hamnar i BI. För de med yrkesexamen som kompletterat till ett högskolebehörighet ingår även i BI gruppen.

      Men de som har slutbetyg/avgångsbetyg hamnar i Bil. De som efter att ha fått gymnasieexamen gör prövning/går om en kurs hamnar med sitt tidigare första betyg i urvalsgrupp BI, och i Bil med de sammanlagda betyg där de upphöjande betyg ingår. Vad gäller bägge urvalsgrupperna så är det BI som har fler platser då man kan säga att 1/3 av BIL platserna minimeras och utökas till Bi urvalets fördel.

      DOCK kommer det inte göra någon skillnad om du kompletterar/höjer dina betyg för du kommer som sagt alltid konkurrera i BI urvalet med "ursprungliga betyg" och i BIl urvalet med de uppdaterade betygen.

      Jag hoppas att du fått svar på din fråga :)

      Läs mer på:

      https://www.fragasyv.se/fragor/hur-beraekna-snitt-betyg-av-gymnasiebetyg

      https://antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/betygsurval/

    • Mikael : Om sökande saknar kurs för särskild behörighet- i detta fallet Matte 3- kan hen inte prövas i BI, pga hen utan komplettering är Obehörig. Det är därför fel att skriva ”Du kommer alltid prövas i BI”.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Om du vill in på högskola Ekonomi utbildningar då är du utan godkänt betyg i matte 3 obehörig och behöver komplettera. Och du kommer endast prövas i BII och det kan inte hjälpas. Om du inte kompletterar har du ingen chans pga högskola tar inte in obehöriga.
    Antagningsgränser bestämmer ingen på förhand och det kan ibland bli lättare komma in i BII men ofta är det lättare att komma in i BI.

    Urval 1&2 är inte detsamma som urvalsgrupper BI och BII. De förstnämnda är händelser och de sistnämnda är sökandegrupper.
    I alla urvalsgrupper sker först Urval 1, de med högre meritvärde eller högre resultat på högskoleprovet blir ANTAGNA.

    Om några av ANTAGNA tackar Nej, befrias några platser och fler kan tas in vid urval 2. Både Urval 1 och 2 sker i alla grupper av sökande . Men om ingen antagen tackar nej, kan ingen ny sökande tas in under Urval 2.

    • : Tack för svar men antar att det är jag slm formulerade mig lite fel kanske, jag klllade upp en utbildning och då var urval 1 antagningspiänh på 15,50 typ och urval 2 så var det 14,97. Sen kollar jag en annan utbildning och då har urval 2 högre än urval 1. Den första utbildningen jag kolla på, kommer urval 2 isåfall alltid vara lägre än urval 1 för den är ju det nu? Jag måste ju läsa komvux och vill helst veta vad meriten ligger på kommer ju föröska höja mig till 14,97 nu för att kunna komma in...
    • Anna : Antagningsgränser bestäms inte på förhand. Det kan bli annorlunda nästa gång antagning görs. Försök få så högt meritvärde du kan. Lycka till! .)