Omar

    Jag gick ut gymnasiet i år, jag har endast läst moderna språk steg 1 i franska och arabiska på gymnasiet. Jag var tvungen att göra det för att få de fullständiga gymnasiepoängen för mitt examensbevis. Jag fick alltså inte full ständiga meritpoäng. Nu i efterhand har jag gjort prövning i moderna språk steg 2, 3 och 4 (arabiska). Som jag förstått kommer steg två inte räknas med pga att det blir en utökad kurs som varken ger merit och eller räknas med för behörighet, och därefter påverkar den inte snittet. Däremot steg 3 och 4 som är meritkurser kommer att påverkar snittet beroende på betyget jag fått. Arabiska 1 och franska 1 däremot är en del av min examen på gymnasiet och de räknades med då och som jag förstått kommer de fortsätta att räknas med i betygssnittet. Det jag försöker göra är att placera dem som utökade kurser, eller åtminstone franska steg 1. Som jag förstått går det inte att redigera på examensbeviset och det enda sättet är att komplettera själva kursen. Kan jag på något sätt utfärda ett nytt examensbevis tillsammans med komvux med mina gymnasieämnen och de nya meritkurserna som jag gjort prövning i, och därmed innan det blir utfärdat placera franska 1 och arabiska 1 som utökade kurser? Som ni förstår så har jag gjort prövning i tre nya kurser och fått 300 poäng till som kan ersätta de gamla kurserna. Om inte det går, kan ni på något sätt vägleda mig om hur jag skulle kunna göra. Jag har försökt få tag i andra komvux för att göra prövning i franska 1, men på grund av den pågående pandemin försöker dem begränsa antalet elever och därmed inte välkomnar någon utanför sin egna kommun.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Omar,

    jag förstår din fråga och jag vet att det är många som funderar kring samma problematik: svårt (ibland omöjligt) att anmäla sig till prövningar; examensbevis får ej ändras och så känner man att man behöver få högre meritvärde för att ha en rimlig chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Nytt examensbevis från komvux skulle du kunna få om du uppfyllde kraven för Yrkesexamen, alltså examen från ett yrkesprogram, t.ex om du på komvux läser mot de praktiska yrken som undersköterska, elektriker, byggnadsarbetare, fordonsmekaniker, florist, frisör - så är det inte förbjudet i så fall att komvux utfärdar ett nytt examensbevis från ett yrkesprogram. Du måste då få godkända betyg i de yrkeskurserna. Jag tror inte det går att få de betygen snabbare än på ett läsår (detta om komvux tar in dig på yrkeskurserna, vilket går inte att garantera på förhand).
    Ett nytt högskoleförberedande examensbevis kan du tyvärr inte få; ingen kan. För att det går emot reglerna.
    Dock är det fullt möjligt att med yrkesexamen + godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 vara behörig till högskolestudier. Antagning.se kommer i så fall räkna in de betygen som ger dig högst meritvärde (alltså om du vinner på att söka genom yrkesexamen, så kommer det dokumentet vara "huvuddokument" vid ansökan till högskolestudier).

    Det är en svår situation nu; i många år var man i din situation var hänvisad till högskoleprovet. Men även HP ställs in pga Covid-19! :(

    Konkreta Tips! gör högskoleprovet så fort det blir möjligt. Sök i hela Sverige var du skulle kunna göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis för att höja betygen så mycket som möjligt. Se om du hittar andra utbildningar på högskolenivå som du också kan tänka dig att vilja läsa men där det är lättare att komma in. Kika även på vad yrkeshögskola, www.yhguiden.se, kan erbjuda. Till YH tar man in på sammantagen bedömning där betygen spelar endast "viss roll" men inte avgörande roll.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Hej Anna, nu när jag har gjort moderna språk har jag kommit upp i 21,15. Det jag försöker komma upp i är ca 21,5 för att komma in på psykologprogrammet. Detta skulle gå genom att placera franskan som utökad då den sänker mitt snitt väldigt mycket och är den enda kursen jag har E i. Men jag förstår att det inte funkar nu och kommer därför att göra prövningar och komplettera antingen franskan eller andra kurser jag har B i, för att höja dem till A. Utöver det ska jag ge högskoleprovet ett försök nästa termin. Jag uppskattar hjälpen och tydligheten i ditt svar, tack.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna gilla oss på vår FB sida - https://www.facebook.com/fragasyv.se/