Moa192837465

    Hej , jag är en student som har studerat långt upp i norra sverige. Jag har dessvärre flyttat tillbaka till Skåne och skulle vilja utföra tentamen i en annan studieort som ligger i närheten. Vet ni i vilka studieorter som kan erbjuda tentamen från en annan studieort till någon närliggande (Behöver inte bara vara i skåne , ex i halmstad)?

    • Milla : Inom vilken studieform vill du göra tentamen? Är det högskola-univesitet, komvux på gymnasial nivå, eller yrkeshögskola, folkhögskola, privat skola? Har du pratat med din skola "mot vilken du vill utföra tentamen"?
    • Moa192837465 : Det är en universitetets tentamen
    • Milla : Vad säger de ansvariga på institutionen? Säger de att du får skriva tentamen på annan ort eller kräver de att du kommer till din "gamla" skola för att skriva tentamen på plats, på skolan?
    • Moa192837465 : Har skrivit till min kursansvarig och hon säger att om instruktionen är okej med det och hittat lokal , finns det inga förhinder att kunna göra det i en annan ort men hon behöver deras kontakt uppgifter
    • Milla : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, se nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill be dig att svara på följande:
    Inom vilken studieform vill du göra tentamen? Är det högskola-univesitet, komvux på gymnasial nivå, eller yrkeshögskola, folkhögskola, privat skola? Har du pratat med din skola "mot vilken du vill utföra tentamen"?

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    du har nu förklarat mer kring din fråga och det blir därför lättare att försöka svara på din fråga.
    Jag är inte säker på att det skulle finnas någon fullständig sammanställning på var man kan, som universitetsstuderande, skriva prov på distans, men här får du några länkar som jag hoppas blir till hjälp för dig:
    nitus.se/larcentra
    vuxenutbildningen.karlshamn.se/jag-ar-elev/studieinformation/prov-och-tentamen
    ronneby.se/sidowebbplatser/campus-ronneby/tentamensforfragan
    ***
    Lärcentrum i Simrishamn erbjuder skriva distans-tentamina men kräver att hen som ska skriva tenta är folkbokförd i Simrishamns kommun; vet ej om de kan göra undantag, fråga där själv:
    simrishamn.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning-och-campus-osterlen
    Även Landskrona kräver att man är folkbokförd i Landskrona (fråga om de kan göra undantag och t.ex erbjuda dig skriva tentamen mot en avgift):
    landskrona.se/utbildning-barnomsorg/vuxenutbildning
    ***
    Hässleholm verkar erbjuda de som inte är skrivna i kommunen göra tentor mot 500kr-avgift, se:
    hassleholm.se/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/larcentrum/tentamensforfragan
    ***
    Lärcentrum i Kristianstad verkar ta emot "övriga" personer som vill skriva tentor i mån av plats: med "övriga" menas i detta sammanhang de som ej är skrivna i Kristianstad eller i närliggande kommuner och som inte studerar vid Mittuniversitetet, se:
    kristianstad.se/vuxenutbildning/elevinformation.2967.html#h-Larcentrum

    Vad gäller Halmstad, då läser jag nu på halmstad.se/barnochutbildning/vuxenutbildning/studieochyrkesvagledningkontaktahalmstadlarcentrum följande: "För tillfället erbjuder vi inte tentamen för dig som studerar på annan ort."
    ********************
    Mittuniversitetet har epost- "Tentamen på annan ort" [email protected] -- och jag tänker på att kanske även det lärosäte "mot vilket du vill skriva tentamen" också har ngn kontaktuppgift där du kan få hjälp att hitta ett lämpligt "skriv-ställe". Fråga gärna både på din institution och den centrala studievägledningen på ditt lärosäte.

    • Moa192837465 : Det är en universitetetsexamen
    • Milla : Det är inte en allmän rättighet att skriva prov/tentamina på annan ort (på distans). Även om självaste utbildningen ges på distans så kan skolan kräva att prov/tentor görs på plats, på skolan.